رقابتی از جنس مناظره ، از رنگ گفت و گو

شیراز(پانا)- مناظره ملی دانش‌‌آموزی، عنوانی که به تازگی در برنامه‌های آموزش و پرورش شنیده می‌شود، طرحی جالب از سازمان دانش‌آموزی است که از زمان مطرح شدنش جنب و جوشی خاص را در بین مدارس و دانش‌آموزان ایجاد کرده است، موضوعات چالش برانگیزی برای مناظره انتخاب شده و همین مسئله باعث اشتیاق بیشتر دانش‌آموزان شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۳۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
رقابتی از جنس مناظره ، از رنگ گفت و گو

گروه‌های مختلف دانش‌آموزی با جنب و جوشی خاص خود را برای شرکت در این مناظره آماده کردند، تیم‌های دانش‌آموزی تشکیل دادند و بر اساس آرای موافق یا مخالفشان در خصوص موضوعات گروه‌بندی شدند به طوری که در هر گروه یک تیم مخالف و یک تیم موافق با موضوع مورد مناظره در مقابل هم قرار ‌گرفتند و هر تیم با توجه به موضع موافق یا مخالفی که در مقابل موضوع داشتند، اقدام به جمع‌آوری مستندات علمی، تحلیل داده و جمع‌آوری نظرات سایر همکلاسی‌هایشان کردند و سعی کردند از صاحب‌نظران و کارشناسان نیز کمک بگیرند تا بتوانند بر اساس آنچه در قوانین مناظره و جمع امتیازبندی بود، به صورت علمی و مستند از موضع خود دفاع کنند.

مناظره در دو روز و بین 17 تیم دانش‌آموزی از 11 منطقه استان فارس و در قالب 9 گروه برگزار می‌شد، با شروع مناظره، حس رقابت و تلاش برای موفقیت، در دل همه شرکت‌کنندگان رخنه کرده بود.

محققان و مناظره‌کنندگان هر تیم دو به دو روبه‌روی هم نشسته بودند و طبق قوانینی که داور اول مسابقه گفته بود، حق صحبت و رد و بدل شدن کاغذ هم وجود نداشت و از آنجا که تیم‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان حضور در کنار هم را نداشتند به صورت ویدئویی هر تیم مقابل تیم دیگر بود؛ در سیستم‌های روبروی اعضای هر تیم چهره رقیبان و داور مرجع از صفحه اسکای روم نمایش داده می‌شد. موضع هر تیم درباره موضوع این دوره از مناظره مشخص بود و مناظره کننده‌ اول که از تیم موافق با موضوع مورد بحث بود، برای شروع صحبت هایش آماده می‌شد.

استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس، برگزاری امتحانات غیرحضوری در شرایط کرونایی، حذف کنکور، تنوع مدارس در ایران، تنوع و گسترش تشکل‌های دانش‌آموزی، گسترش موسسات علمی-آموزشی، گسترش کتاب‌های کمک آموزشی، اثربخشی تربیتی محتوای مهارت‌های تشکیلاتی موجود، اولویت آموزش مجازی بر آموزش حضوری در شرایط عادی، اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی غیربومی، تاثیر محتوای کتب درسی در تربیت دانش‌آموزان، از جمله موضوعاتی بود که مناظره‌کنندگان با توجه به نظر مخالف یا موافق خود در خصوص آن‌ها تحقیق و از آرای خود در مناظره دفاع می‌کردند.

موضوع استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس یکی از موضوعات مورد مناظره بود که تیم موافق بود با بیان اینکه نباید از تکنولوژی عقب ماند مناظره را شروع کرد و صحبت در خصوص مزایای تلفن همراه و فرهنگ سازی، آموزش سواد و شعور رسانه‌ای و بهره‌مندی درست از موبایل را به عنوان نظر مثبت خود در این موضوع عنوان کردند.

تیم مخالف در پاسخ از معایب موبایل گفت و تاکید داشت که نباید از موبایل زیاد استفاده شود چون باعث بروز مشکلاتی چون بیماری و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
در آخر به گفته داور اصلی مسابقه، تیم موافق با اختلاف کمی پیروز مناظره شد. طبق قوانین مسابقه تیمی که بتواند تسلط، مستندات و دلایل بهتری برای نظرات خود داشته باشد به مرحله بعد راه می‌یابد و این همان چیزی بود که هریک از تیم‌ها خود را برای آن آماده کرده بودند.
یکی دیگر از موضوعات مورد مناظره حذف کنکور بود که قرار بود گروه بعدی در خصوص آن بحث کند؛ به تبعیت از قانون مناظره، تیم موافق شروع کننده بود و آن‌ها با دلایلی شامل جلوگیری از بروز مشکلات روحی برای دانش‌آموزان، وجود مافیای کنکور و قبولی شانسی برخی دانش‌آموزان، از موضع خود در مقابل موضوع حذف کنکور دفاع کردند.
در مقابل تیم مخالف نیز با ادعا بر اینکه هنوز زیرساختی برای حذف کنکور فراهم نشده و کنکور یک آزمون ثابت برای سنجش و جداسازی هر سطح از دانش‌آموزان است، به صحبت‌های رقیب پاسخ داد که توانست برنده مناظره نیز باشد؛ این بار تیم مخالف موضوع در گروه خود برنده اعلام شد.

مناظره‌ها در هر گروه بعد از گذشت یکساعت و نیم زمان نفس‌گیر و بحث داغ و جنجالی بعد از گذشت دو روز تمام شد و به صورت تک حذفی تیم های برنده اعلام شدند و حالا وقت آن بود که خود را برای دور بعدی مناظره آماده کنند، اما گویا دیگر برد و باخت مطرح نیست، لذت مناظره در چیز دیگری بود که به گفته اکثر شرکت‌کنندگان آن را به وضوح لمس کرده‌بودند، فارغ از برد یا باخت در این رقابت، تیم‌ها انسجام بیشتری پیدا کرده و توانسته بودند در قالب این مناظره و پیروی از قوانین آن، گفت‌وگوی دوستانه و دفاع از مواضع خود بر اساس مستندات را یاد بگیرند، گفت‌وگویی که شادابی و نشاط و پویایی را برای همه شرکت‌کنندگان به همراه داشت و قطعا شرکت در این مسابقه برای دانش‌آموزان شهامت و اعتمادبه‌نفس را نیز به همراه می‌آورد و می‌تواند فرصتی برای بیان خواسته‌ها و ایده‌های دانش‌آموزی باشد.

گزارش: دانش‌آموز خبرنگار ریحانه قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار