معاون وزیر آموزش و پرورش:

مشکلات گفتاری با گفتاردرمانی در کودکی حل می‌شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به مناسبت روز ملی گفتاردرمانی پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۲۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات گفتاری با گفتاردرمانی در کودکی حل می‌شود

متن پیام حمید طریفی حسینی به شرح زیر است:

سخن گفتن موهبتی الهی است که خداوند تنها انسان را شایسته برخورداری از آن دانسته و گقتاردرمانگران عزیز می‌­کوشند تا غروب سکوت کسانی را که از این نعمت کم‌بهره و یا بی‌بهره‌اند به سپیده دم کلام پیوند زنند.

گفتاردرمانی در ایران از سال 1352 زیر نظر مدرسه عالی توانبخشی شروع و اکنون در حال ورود به پنجمین دهه از زندگی خود در ایران است.

اول اردیبهشت، سالروز بزرگداشت استاد سخن، فخر زبان پارسی، سعدی شیرازی و روز جهانی گفتاردرمانی است لذا همزمانی چنین روز فرخنده‌ای را گرامی می‌داریم.

گفتار و زبان عنصری مهم در برقراری ارتباط با دیگران و عامل کلیدی در فعالیت‌های ذهن همچون تفکر است. اختلالات گفتار و زبان در دوران کودکی و بزرگسالی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و مهارت‌های شناختی و ادراکی سطح بالای انسان به همراه داشته باشد.

اختلالات گفتار در کودکان علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، مشکلاتی در خواندن، نوشتن و به طور کلی یادگیری آنان به وجود می­‌آورد. مسائلی مانند پیدا کردن شغل، ارتباطات روزانه، ازدواج و غیره مواردی هستند که نیاز به مهارت‌های کلامی و ارتباطی قوی دارند. به همین دلیل لازم است که افراد بزرگسال نیز برای حل مشکلات گفتاری خود به گفتاردرمانگر مراجعه کنند. بسیاری از مشکلات گفتاری بزرگسالی ریشه در اختلالات درمان نشده کودکی دارند در حالی که به راحتی با گفتاردرمانی در همان کودکی قابل درمان هستند.

امروز شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه‌­های آسیب‌شناسی، درمان اختلالات ارتباطی و گفتار و زبان کودکان و دانش­‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی هستیم.

بنابراین فرصتی است مناسب برای سپاسگزاری از همکاران این بخش در حوزه توان­بخشی، که با تلاش مجدانه و تعهد در جهت ارتقاء کیفیت زندگی بیماران گام برمی‌دارند .

اینجانب روز ملی گفتاردرمانی را به تمامی کارشناسان، دانشجویان، اساتید آسیب­ شناس گفتار و زبان در خانواده آموزش و پرورش استثنایی کشور تبریک عرض نموده، برای تمامی همکاران سخت‌کوش، فهیم و دلسوز این حوزه آرزوی پیشرفت و بهروزی دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار