یک‌ دانش‌آموز علاقه‌مند به فیزیک در رودهن:

درس فیزیک دریچه‌ای به سوی شناخت بیشتر جهان هستی است

به‌جای بررسی‌های کارشناسی و روانشناختی هر دانش‌آموز، برچسب زدن که همان ضعیف بودن فرد در فیزیک است سریع‌تر اتفاق می‌افتد

رودهن (پانا)‌ - یک دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه البرز رودهن، درس فیزیک را دریچه‌ای به سوی شناخت بیشتر جهان هستی معرفی کرد که ضمن ایجاد چالش ذهنی، فرد را به تأمل و فکر برمی‌انگیزد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
درس فیزیک دریچه‌ای به سوی شناخت بیشتر جهان هستی است

آریا نوروزی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه البرز رودهن، در گفت‌وگو با پانا آنچنان با شور، علاقه و هیجان درباره فیزیک صحبت می‌کرد که باعث ایجاد کنجکاوی در مورد این درس می‌شد، زیرا تصور از درس فیزیک در میان بسیاری از دانش‌آموزان تقریبا شبیه کابوس است و ذهنیت اکثریت مردم سخت بودن بیش از اندازه این درس است که تقریبا در باور عموم تثبیت شده است.

او پیرامون علاقه‌اش به درس فیزیک و برگزاری کلاس‌های آموزش فیزیک و ریاضی برای همکلاسی‌ها و دانش‌آموزان دیگر مدارس به پانا گفت: «از نظر من فیزیک و ریاضی جز آن دسته از مباحثی است که می‌توان درباره‌اش فکر جدی و عمقی کرد چون این مبحث اولویت خیلی از آدم‌های موفق است، فیزیک ارزش انرژی گذاشتن و فکر کردن را دارد چرا که حداقل باعث شناخت اندکی از جهان پیرامون‌مان می‌شود و این درست همان چیزی است که ما انسان‌ها مرتب از آغاز بشریت پیگیر آن بودیم و هنوز هم هستیم و آن چیزی جز شناخت، معرفت و کشف نیست.»

دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه البرز رودهن، بیان کرد: «علاقه زیادی به مباحث فیزیک دارم و پیگیر مطالعه در این زمینه هستم و درصدد بودم علاوه بر کمک به دانش‌آموزانی که در این درس و همچنین در درس ریاضی ضعیف هستند، مطالعات دیگر خود را درباره موضوعات مختلف فیزیک با همکلاسی‌ها و دانش‌آموزان دیگر نیز به اشتراک بگذارم و از جذابیت‌های ویژه این درس برای آنها هم بگویم.»

عمق فیزیک تصویری از جهان هستی را ارائه می‌دهد

این دانش‌آموز علاقمند به فیزیک در ادامه بیان کرد: «با هماهنگی مدرسه البرز طبق زمانبندی مشخص کارگاه فیزیک و تا حدودی ریاضی را در مدرسه برگزار می‌کنم و از زمان برگزاری، استقبال خوبی از آن شده‌است؛ زیرا همه به فیزیک به عنوان یک درس سخت که قابل یادگیری نیست می‌نگرند؛ اما عمق این درس، تصویری از جهان را پیش روی چشمان انسان می‌گشاید که موجبات شگفتی، حیرت و هیجان می‌شود و بی‌شک همین بازشدن و گسترش مباحث فیزیک باعث جذب و علاقه دیگر دانش‌آموزان به این کارگاه شده است.»

او در پاسخ به برنامه‌های آینده‌ با همان هیجان اظهار کرد: «آینده ام را طوری ترسیم کردم که بتوانم کارگاه یا حتی پژوهشکده‌ای آموزشی در زمینه فیزیک برگزار و دایر کنم؛ در این کارگاه باعث ایجاد انگیزه برای کسانی که فیزیک را دوست ندارند بشوم‌، همچنین بتوانم دامنه گسترده‌تری از فیزیک را برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به آن هستند را ارائه دهم، به طور کلی دوست دارم تبدیل به فرد موثری در زمینه فیزیک در آینده شوم و به کشورم خدمت کنم.»

هیچ دانش‌آموزی در ریاضی یا فیزیک ضعیف نیست

این دانش‌آموز همچنین درباره سطح آموزشی و کیفی دانش آموزان در درس ریاضی و فیزیک خاطرنشان کرد: «هیچ دانش‌آموزی در این دو درس ضعیف نیست و فقط دایره اطلاعات متفاوت است، هر دانش‌آموزی بر اساس سطح یادگیری و علاقه‌اش مفاهیم این دروس را وارد ذهن خود می‌کند در واقع با تجزیه و تحلیل ذهنی به صورت شخصی تصمیم می‌گیرد چه میزان از اطلاعات ریاضی و فیزیک‌ را وارد دایره دانشی خود کند و به نظر می‌رسد به جای بررسی‌های کارشناسی و روانشناختی هر دانش‌آموز، فرایند برچسب زدن که همان ضعیف بودن فرد در ریاضی یا فیزیک است بسیار سریع‌تر و عجولانه‌تر ، اتفاق می‌افتد که جای بسی تاسف دارد.»

آموزش ریاضی و فیزیک در مدارس کاربردی انجام‌شود

او درباره روند آموزش و پرورش در زمینه آموزش درس ریاضی و فیزیک‌ نیز عنوان کرد: «ضروری است که آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی، ضمن تلاش برای افزایش کیفیت محتواهای کتاب‌های درسی و روند آموزشی این درس از جمله به کارگیری دبیرانی متبحر و کاردان در این دروس که موجبات علاقه و اشتیاق دانش‌آموزان را فراهم‌ کنند و دلزدگی نسبت به این دروس ایجاد نشود؛ برنامه‌هایی را طراحی کند که سعی شود در آن از المپیاد جهانی و یا تست‌های متفاوت از نقاط مختلف جهان در اختیار دانش‌آموزان کشورمان قرار گیرد، به طور کلی آموزش ریاضی و فیزیک‌ را برای دانش‌آموزان تبدیل به یک درس کاربردی و لازم کنند تا از قالب فقط حفظ کردن یکسری فرمول و اجرای آن در مسائلی که شاید به نظر بی‌ارزش و اتلاف وقت به نظر بیاید، خارج‌شود و شکلی ملموس و کاربردی به خود بگیرد.»

نوروزی در خصوص سطح کیفیت کتاب های فیزیک و ریاضی عنوان کرد: «سطح کیفیت کتاب های فیزیک و ریاضی نسبت به آنچه که تمام دانش آموزان می‌خوانند خوب است اما می‌توان گفت برای فردی که به فیزیک و ریاضی بسیار علاقه‌مند است جوابگوی علاقه او به طور کامل نیست بنابراین آموزش و پرورش بهتر است درصدد اجرای بسترهایی برای رشد و شکوفایی بیشتر دانش‌آموزان علاقمند به این دروس باشد و آن‌ها را محدود به چارچوب کتاب‌های درسی نکند.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهدیس هدایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار