سرای محله صاحب الزمان منطقه ۱۴:

پویش «چیدن هفت سین» با هدف گرامیداشت جشن باستانی نوروز

تهران (پانا) - در آستانه سال نوروز، سرای محله صاحب الزمان با هدف گرامیداشت جشن باستانی ایرانیان و ایجاد زمینه ای با نشاط برای عموم جهت زنده نگه داشتن رسوم و آیین گذشتگان همراه با فنگ شویی منازل در حکم مولد انرژی سازنده و حیاتی برای اعضای خانواده، اقدام به راه اندازی پویش و مسابقه ای با عنوان «چیدن هفت سین» کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۵۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
پویش «چیدن هفت سین» با هدف گرامیداشت جشن باستانی نوروز

مرضیه حسینی؛ مدیر سرای محله با تأکید بر طرح پویش «چیدن هفت سین» در ایام نوروز عنوان کرد: «یکی از سنت های زیبای نوروزی در کشور ما ایران، چیدن سفره هفت سین با استفاده از هفت عنصر طبیعت است. آیین ایرانی نوروز، قدمتی چند هزار ساله داشته و میراث فرهنگی ملتی بزرگ است که جهان وامدار اوست؛ این آیین که در همیشه تاریخ، نگاهی به الوهیت داشته، در ادامه مسیر خود با ورود اسلام زیباتر و درخشان‌تر هم شده است. سفره‌های ایرانی اسلامی گوشه‌ای از زیبایی‌های این آئین را با خود، در طول دوران و در گستره جغرافیای ایرانیان به همراه داشته و حتی به عنوان نشانه‌ای از مناسبت‌های مختلف به شمار می‌آیند و شاید، تنها نشانه‌ای که می‌توان آن را در قاب تصویر به ثبت رساند و متمایز از دیگران به تماشا نشست، در همین راستا بر آن شدیم تا با زنده نگه داشتن آیین کهن ایرانیان در قالب مسابقه، پویشی را با عنوان « چیدن هفت سین»، راه اندازی کنیم.

وی افزود: سفره هفت‌سین از جلوه‌های اصیل نوروز به‌ویژه در میان خانواده‌های ایرانی‌است. رسم و باوری کهن وجود دارد که همه‌ اعضای خانواده در موقع تحویل سال نو، در خانه‌ خود در کنار سفره هفت‌سین گرد هم جمع می‌شوند. این سفره در بیشتر خانه‌ها تا روز سیزده فروردین گسترده است. در سفره‌ سفید، رنگ هفت‌سین که نماد گستردگی جهان، پاکی و سفید بختی است و معمولا آن را روی فرش پهن می‌کنند، هفت سینی گذاشته و در هر یک اقلامی قرار می‌دهند که با حرف (سین) شروع شده و هر یک نماد مفهومی است که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد.

حسینی ادامه داد: این جشنواره در قالب ساخت زیبا‌ترین سفره‌های هفت‌سین از مواد بازیافتی، مستعمل و دورریختنی برگزار می‌شود. هدف از این طرح نهادینه کردن استفاده بهینه از مواد دور ریختنی، استفاده از زبان هنر و آفرینش‌های هنری در بحث فرهنگ‌سازی، آشنا کردن خانواده‌ها به‌خصوص کودکان با مقوله بازیافت، توجه جدی به حفاظت محیط‌ زیست و جلب مشارکت مردم در همراهی با مدیریت شهری به‌منظور کاهش پسماند در سطح شهر است. برگزاری این پویش علاوه بر توجه به حوزه زیست محیطی، با هدف حفظ و احیای سنت های بومی، ایجاد شور و نشاط اجتماعی بین شهروندان در راستای حفظ و احیای فرهنگ اسلامی، برگزار می شود. شرکت کنندگان در این جشنواره، در بخش های چینش سفره هفت سین با محوریت سفره های سنتی و مدرن، ابداع طرح های سفره هفت سین و همچنین در بخش سبزه آرایی ،سعی در توجه ویژه به آداب و رسوم بومی و محلی دارند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از سنت های زیبای نوروزی در کشور ما ایران، چیدن سفره هفت سین با استفاده از هفت عنصر طبیعت است. علم فنگ شویی که تعادل در انرژی جاری بین اشیا را برقرار می سازد، در چیدن سفره هفت سین نیز رعایت شده است. بسیاری از باورهای فنگ شویی با باورهای سنتی ایرانی هم خوانی های فراوانی دارد. فنگشویی برای ما ایرانیان بیگانه و نا آشنا نیست و بسیاری از راه کارهایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی از باور های کهن ما بوده است؛ مثلا رسم خانه تکانی و انداختن سفره نوروز سبب پاکسازی انرژی منفی شده و سبب می شود ما با انرژی جدید و تازه به استقبال سال جدید برویم.

حسینی در آخر با اشاره به اینکه تاکنون استقبال خوبی برای شرکت در این پویش داشتیم، گفت: تمامی علاقه مندان به شرکت در این پویش می توانند پس از چیدن سفره هفت سین، از سفره مورد نظر عکاسی کنند و عکس سفرا هفت سین را جهن رأی گیری و انتخاب سفره برتر برای ما ارسال کنند و ما را در این پویش یاری کنند.

گفتنی است پس از پایان این پویش، از افراد برگزیده تحلیل به عمل خواهد آمد و به آنان جوایزی اهدا خواهد شد.

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار