یک استاد آواز:

آشنایی دانش‌آموزان با موسیقی اصیل ایرانی، زمینه‌ساز پرورش نسلی هنری در آینده است

رودهن (پانا) - یک استاد آواز و خواننده سنتی در رودهن، آشنا‌کردن دانش‌آموزان با موسیقی و پرورش استعداد‌های‌ آن‌ها را، زمینه‌ساز پرورش نسلی هنرمند و اصیل ایرانی در آینده معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی دانش‌آموزان با موسیقی اصیل ایرانی، زمینه‌ساز پرورش نسلی هنری در آینده است

حمیدرضا حسنی، استاد آواز و خواننده سنتی رودهن در رابطه با تاثیر موسیقی بر دانش‌آموزان به پانا گفت: «موسیقی در سنین کودکی بسیار در هوش و پرورش ذهن تاثیر مثبت دارد. موسیقی یعنی نظم و ریتم، رعایت آموزه‌هایی که منظم بودن را به انسان منتقل می‌کند. قطعا مغز کودک، پس از درگیری‌های ذهنی که وجود دارد، نظم را می‌آموزد. در موسیقی از ذهن بهره بسیاری برده می‌شود؛ مثلا برای استفاده از نت ها و سازهای موسیقی، از حنجره ذهن استفاده می‌شود و همین تمرینات قطعا ذهن دانش‌آموز را خلاق و شکوفا می‌کند و باعث افزایش هوش ذهنی در افراد می‌شود.»

این استاد آواز و خواننده سنتی رودهن، در مورد مشکلات رشته موسیقی در رودهن اظهار کرد: متاسفانه هیچ ارگانی از موسیقی در رودهن، حمایت نمی‌کند. از جمله آموزش و پرورش در مراسم‌هایی که دارند، پیگیر اشخاص و گروه‌های خصوصی برای اجرای موسیقی هستند؛ در حالی که بهتر است، سرمایه‌گذاری انجام شود و آموزش و پرورش یا اداره فرهنگ و ارشاد، گروه‌های موسیقی قوی را با هزینه‌های خودشان تامین کرده و پرورش دهند، فضا و امکانات مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند، استعدادهایی که شناسایی می‌شوند را پرورش دهند و حتی اساتیدی را در نظر بگیرند و دانش‌آموزان را گلچین کنند تا استعدادهای نهفته را شکوفا کنند. آن‌ها می‌توانند با برگزاری جلسات آموزشی، گروه‌های موسیقی تشکیل دهند تا سبب رشد موسیقی و دانش‌آموزان در منطقه شود.»

حسنی خاطرنشان کرد:« ۱۱ سال است ردیف موسیقی ایران و آواز کلاسیک ایرانی را در آموزشگاه‌های تهران و منطقه تدریس می‌کنم. در منطقه رودهن استعدادهایی وجود دارد که هم به دلیل آب و هوا و هم فرهنگ پیشینگان و گذشتگانش است که اهل موسیقی و علاقه مند به آن بودند. در این منطقه استعدادهای خوبی وجود دارند، اما جایی برای پرورش استعداد آنها نداریم و نمی‌توان خیلی زمینه‌های شکوفایی را برای دانش‌آموز در منطقه فراهم کرد.»

وی ادامه داد:«دانش‌آموزان باید معنی شعر حافظ، سعدی و مولانا را بدانند، آن‌ها را درک کنند و بشناسند. اگر اینها را درک کنند، قطعا می‌توانند موسیقی ایرانی را درک کنند اما اگر شعر را نفهمند، موسیقی را هم نمی‌توانند متوجه شوند زیرا موسیقی ایرانی سنگین است و هر شخصی نمی‌تواند وارد این عرصه شود و ورود افراد خاصی را می‌طلبد؛ همیشه به هنرآموزان تاکید می‌کنم خاص باشید، موسیقی ایرانی خوب گوش کنید تا گوش‌هایتان قوی شود، همچنین مطالعات خود را در زمینه شعر ایرانی و سنتی افزایش دهید تا زمینه‌های غنی برای پیشرفت در موسیقی سنتی داشته باشید.»

حسنی افزود:« پیشنهاد می‌شود اساتید موسیقی در روزهایی که وقت دارند به مدارس بروند و تا جایی که امکان دارد استعدادهایی را که در مدارس وجود دارند را شناسایی کنند و با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش زمینه‌های پیشرفت این دانش‌آموزان را فراهم کنند و حمایت‌های لازم از این دانش‌آموزان انجام شود. خانواده‌ها هم از سنین کودکی در خانه موسیقی ایرانی گوش دهند تا با شعر و موسیقی اصیل کودکان مانوس شوند چرا که علاوه بر تلطیف روح در رشد شخصیت کودک تاثیرگذار است.»

خبرنگار دانش‌آموز: نازنین زهرا افراه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار