در گفت‌وگو با پانا:

کتاب‌های صوتی نتوانسته جایگاه مناسبی در بین کودکان و خانواده آنها داشته باشد

مسئولان به بازار کتاب‌های تالیفی رونق ببخشند

تهران (پانا) - نویسنده پیشکسوت حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید در حوزه تولید کتاب‌های صوتی همانند حوزه ادبیات چاپی کار چندانی انجام نشده است و هنوز فرهنگ استفاده از آن در بین خانواده‌ها جا نیفتاده است.

کد مطلب: ۱۴۷۳۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
کتاب‌های صوتی نتوانسته جایگاه مناسبی در بین کودکان و خانواده آنها داشته باشد

مصطفی خرامان از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که تاکنون دوبار برنده جایزه کتاب سال ایران شده است. وی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت فعلی ادبیات کودک و نوجوان گفت: «پاسخ این سوال در وضعیت انتشار کتاب نهفته است. این‌که ما چه‌قدر کتاب در سال برای گروه‌های سنی مختلف کودک و نوجوان منتشر می‌کنیم بسیار کم تعداد است و حجم کتاب‌هایی که نویسندگان می‌نویسند و پذیرفته می‌شود و برای چاپ آن‌ها اقدام می‌شود، نیز بسیار اندک است.»

وی خاطرنشان کرد: «همین الان اگر بخواهید فهرستی از نویسندگان فعال حوزه کودک و نوجوان تهیه کنید، فکر نمی‌کنم تعدادشان به 50 نفر برسد. از سوی دیگر نیروهای جوان و جدید هم در طی این سال‌ها تربیت نکرده‌ایم. امروز باید نیروی جوان وارد این عرصه شود، شروع به نگارش کند و دوره‌‌های مختلف را طی کند تا در پنج سال آینده تبدیل به یک نویسنده شناخته شده شود.»

نویسنده کتاب «کلاه حصیری» افزود: «علاوه بر این، ناشران نیز تمایل چندانی به چاپ کتاب‌های تالیفی ندارند و روزگار خود را با کتاب‌های ترجمه سپری می‌کنند؛ خرده هم نمی‌توان گرفت چرا که همه چیز در چاپ ترجمه آماده است، اما برای تالیف علاوه بر دستمزد نویسنده باید هزینه طراحی کتاب و چاپ را نیز در نظر بگیرند.»

خرامان درباره تاثیر کتاب‌های مجازی بر رونق کتابخوانی بیان کرد: «امروز یک خانواده با سطح درآمد متوسط علاقه‌مند است تا برای کودک خود کتاب بخواند و او را علاقه‌مند به کتاب کند، اما قیمت تمام شده یک کتاب بسیار بالاست. همین امر موجب شده تا خانواده به سمت داستان‌های صوتی برود، هرچند آن‌ها نیز هزینه به همراه دارند، اما به نسبت چاپ کمتر است. نکته اینجاست که ما در این حوزه نیز کار چندانی انجام نداده‌ایم و هنوز فرهنگ استفاده از آن جا نیفتاده است. ضمن این‌که وقتی پدر و مادر برای فرزند خود کتاب می‌خوانند با زمانی که شخصی دیگر کتابی را برای فرزند شما بخواند اثرگذاری کاملا متفاوت است.»

نویسنده کتاب «جناب قورباغه» ادامه داد: «باید از نظر فرهنگی به این مسائل فکر کرد و زمینه‌ها را فراهم کرد. امروز کتاب تالیفی کودک بسیار کم تعداد است و این در حوزه ادبیات و رمان کودک و نوجوان نیز دیده می‌شود. وقتی این آثار تولید نمی‌شود کودک به سراغ آنچه که در بازار وجود دارد، می‌رود. متولیان فرهنگی به درستی روی این مسائل تمرکز نکرده‌اند و این جاهای خالی همچنان وجود دارد.»

خرامان در ادامه درباره آثار جدید خود نیز گفت: «جزو آن دسته از نویسندگانی هستم که معمولا در حال کار هستم. اکنون یک مجموعه 5 جلدی در انتشارات کانون پرورش فکری دارم که تصویب شده و در مرحله تصویرگری قرار دارد. یک رمان برای نوجوانان نوشته‌ام که از سوی انتشارات به‌نشر قرار است روانه بازار شود. یک مجموعه رمان پلیسی نیز در دست دارم که در حال مذاکره با ناشر برای چاپ آن هستم.»

این نویسنده پیش‌کسوت نیز اظهار کرد: «امیدوارم مسئولان فرهنگی به این نکته توجه کنند که چه‌طور می‌توانند به بازار کتاب‌های تالیفی رونق ببخشند و نویسندگان جوان را تشویق کنند تا وارد این حوزه شوند.»

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز آثار خود را در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) عرضه می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار