دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک ری:

استمرار در استفاده از فضای مجازی تاثیر منفی بر سلامت دانش‌آموزان و دبیران گذاشته است

شهرری (پانا) - دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک ری با اشاره به شیوع ناگهانی کرونا و عدم برخورداری کشور از زیرساخت‌های مناسب آموزشی گفت هر سه رأس آموزش، یعنی دانش‌آموزان، دبیران و والدین با مشکلاتی در زمینه آموزش مواجه شدند و استفاده مدام از فضای مجازی تاثیر منفی بر سلامت دانش‌آموزان و دبیران گذاشته است.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
استمرار در استفاده از فضای مجازی تاثیر منفی بر سلامت دانش‌آموزان و دبیران گذاشته است

فرشته خالقی‌نیا، دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک ری در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «عدم برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و کمبود امکانات اساسی در کشور، مانند پهنای باند اینترنتی که اولیه‌ترین موردی است که ما در آموزش مجازی به آن نیازمندیم و ضعف در این حوزه که موجب می شود تدریس صد در صدی اتفاق نیافتد از جمله مشکلات رایج این روزهاست.»

وی در ادامه افزود: «دومین مسئله‌ای که موجب ناکارآمدی تدریس مجازی در برخی جوامع می شود این است که افراد برای بهره‌گیری مفید از تدریس مجازی باید سواد رسانه‌ای داشته باشند که متأسفانه این اتفاق در کشور ما هنوز رخ نداده است. یعنی سه رأس مثلث آموزشی دانش‌آموزان، دبیران و والدین، در ابتدای این مسیر از آگاهی کامل و صد در صدی در استفاده از فضای مجازی برخوردار نبودند و می‌توان گفت هنوز هم در این زمینه تا بخش قابل توجهی ناتوان هستند.»

وی با اشاره به ضعف‌های تدریس مجازی عنوان کرد: «با شیوع بیماری کرونا، شرایط اقتصادی برای اقشار مختلف جامعه سخت شده و سفره‌ها کوچک‌تر شده است، در نتیجه مشاجرات خانوادگی بیشتر شده و این مشاجرات بر روحیه دانش‌آموزان تاثیر منفی می گذارد. از آنجایی که در این دو سال تدریس‌ها مجازی شده و دانش‌آموزان در منزل در کنار خانواده حضور دارند، خانواده بر رفتار دانش‌آموز کنترل بیشتری داشته و امر و نهی‌ها بیشتر شده است و سطح توقع والدین از دانش‌آموزان در فضای مجازی همانند فضای حقیقی است. یعنی از دانش‌آموز توقع دارند همان‌طور که در گذشته در فضای حقیقی درس می‌خواند و نمره می‌گرفت در فضای مجازی هم همان‌گونه باشد. در نتیجه دانش‌آموزان دچار تشنج روانی می شوند.»

اولین مشکلی که در تدریس مجازی وجود دارد، عدم تعامل دانش‌آموز با دبیر و همچنین عدم تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر است

این دبیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: «استمرار در استفاده از فضای مجازی و رایانه‌های همراه عوارض منفی بر سلامت روان و جسم دانش‌آموزان و دبیران گذاشته که به تدریج می توان شاهد تبعات آن بود. با همه‌گیری ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، دانش‌آموزان به دلیل ماندن در خانه و بی‌تحرکی دچار اضافه وزن شدند. از آنجایی که خواب نامنظم و نامناسب دارند دچار اختلالات هورمونی شدند که سبب واکنش‌پذیری بالا و زودجوش شدن بیشتر آنها می شود. از دیگر عوارضی که استفاده زیاد از گوشی همراه به دنبال دارد ضعیفی چشم، درد ستون فقرات و گردن، مشکلات تغذیه و مهم‌تر از همه کم شدن حافظه است که باعث کم‌حوصلگی در دانش‌آموزان می شود.»

خالقی‌نیا با اشاره به اهمیت پرورش در کنار آموزش گفت: «اولین مشکلی که در تدریس مجازی وجود دارد، عدم تعامل دانش‌آموز با دبیر و همچنین عدم تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر است. از آنجایی که طی دو سال گذشته دانش‌آموزان در مدرسه حضور نداشتند، ارتباطات اجتماعی آنان دچار ضعف‌هایی شده و پیامد‌هایی از جمله کاهش سن ازدواج و کاهش مهارت‌های اجتماعی را در پی داشته است. ما در آموزش مجازی، پرورش به معنای واقعی نداریم و فقط آموزش صرف است که آن هم به طور صد در صد اتفاق نمی‌افتد. آموزش مجازی می تواند مکملی برای آموزش حضوری شود، ولی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود، چون در آموزش حضوری دانش‌آموزان با دبیر و دانش‌آموزان با یکدیگر تعامل دارند و این موضوع به تنهایی به فرآیند بهتر آموزش کمک می کند. دانش‌آموزان می‌توانند در کنار یکدیگر خیلی از مسائل را بهتر یاد بگیرند و به طور حقیقی با هم رقابت داشته باشند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «در تدریس مجازی دانش‌آموزان حضور شناختی کمتری دارند، بدخط شدند و از امتحان می‌ترسند. از این رو به تقلب روی می آورند. از پیامد‌های منفی تدریس مجازی می‌توان به کاهش انگیزه در دانش‌آموزان نیز اشاره کرد. حدود ۳۰٪ دانش‌آموزان در این دو سال به دلایل مختلف ترک تحصیل کردند که عواملی مانند نبود امکانات لازم برای درس خواندن، عدم یادگیری در فضای مجازی و غیره در این امر دخیل بودند. علاوه بر کاهش انگیزه در دانش‌آموزان، تعهد درسی آنان در فضای مجازی کمتر شده، یعنی دانش‌آموز در زمان کلاس مجازی در کلاس حضور نداشته، محتواهای آموزشی را ندیده و تکالیف را به موقع انجام نداده است، اهمال کاری‌ها و بهانه آوردن‌ها زیاد شده و این موارد باعث می شود تا فرآیند آموزش به خوبی انجام نگیرد.»

فابینگ به عملی می‌گویند که فرد مدام گوشی خود را چک کرده و نمی‌تواند آن را از خود جدا کند. در نتیجه این فابینگی شدن دانش‌آموزان، فاصله‌ها در خانواده زیاد شده و ارتباطات بین افراد کمتر می شود

فرشته خالقی‌نیا با اشاره به وابستگی شدید دانش‌آموزان به اینترنت افزود: «اعتیاد دانش‌آموزان به استفاده از اینترنت و فضای مجازی معضل بسیار بزرگی است که به بیماری قرن هم معروف است. نه تنها در کشور ما بلکه سایر کشور‌های جهان هم درگیر این معضل شده اند، به طوری که در برخی از کشور‌ها مراکزی برای ترک اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی وجود دارد. طبق آمار به دست آمده در کشور ما، ۳۵٪ از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه به استفاده از اینترنت اعتیاد پیدا کردند و بیشتر از شش ساعت در روز از گوشی و اینترنت استفاده می‌کنند و ۳۰٪ آنان «فابینگی» شدند. فابینگ به عملی می‌گویند که فرد مدام گوشی خود را چک کرده و نمی‌تواند آن را از خود جدا کند. در نتیجه این فابینگی شدن دانش‌آموزان، فاصله‌ها در خانواده زیاد شده و ارتباطات بین افراد کمتر می شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که اینترنت پنجره‌ای باز به هر سمت و سو است که امروزه با مجازی شدن تدریس‌ها و استفاده دانش‌آموزان از آن یکی از دغدغه‌های والدین به شمار می‌رود.»

وی در ادامه بیان کرد: «تدریس مجازی با تمام مشکلاتی که دارد می‌تواند مکمل خوبی برای آموزش‌های حضوری باشد، به عنوان مثال در سال‌های قبل با آلودگی هوا مدارس تعطیل می شدند و در روند آموزش وقفه ایجاد می‌شد اما اکنون می توان تدریس مجازی نیز داشت و آموزش و یادگیری را متوقف نکرد.»

خالقی در ادامه با اشاره به برگزاری امتحانات حضوری ترم اول و تنش‌های به وجود آمده در دانش‌آموزان گفت: «این تنش‌های به وجود آمده تنش‌های حقیقی نیستند و می‌توان گفت که حاصل عادت دانش‌آموزان به روند قبلی آموزش، یعنی تدریس و امتحانات مجازی است. یعنی بیشتر دانش‌آموزان در فضای مجازی خودشان امتحان نمی‌دادند و آموزش‌های کلاس مجازی برایشان صد در صد نبوده و حال که مدارس باز شده و امتحانات حضوری برگزار می‌شوند این عادت به روند قبلی در دانش‌آموزان باقی مانده که مشکل ایجاد کرده است.»

وی در ادامه افزود:«اگر این امتحانات حضوری قبل از امتحانات ترم هم برگزار می‌شدند، این میزان از تنش‌های ایجاد شده را مشاهده نمی‌کردیم و اگر می‌خواهیم در ترم دوم نمرات خوبی را مشاهده کنیم باید این امتحانات حضوری ادامه پیدا کنند تا دانش‌آموزان به وضعیت جدید عادت کنند.»

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار