نوجوانان در دوران گذران بلوغ دچار بحران هویت می‌شوند

شهرری (پانا)- یک روان‌شناس و روانکاو از مشکلات و چالش‌های دوره بلوغ نوجوانان گفت و بر اهمیت روش تربیتی والدین در این دوران تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نوجوانان در دوران گذران بلوغ دچار بحران هویت می‌شوند

طاهره سادات بدری، یکی از روانکاوهای خوب کشورمان در رابطه با اختلال هویت در نوجوانان اظهار کرد: به طور معمول نوجوانان در دوران گذران بلوغ دچار بحران هویت می‌شوند، این بحران شامل تمامی تغییرات رفتاری نوجوانان اعم از خودخواهی، دوری از اجتماع، رفتارهای منفی، عدم اطمینان به اهداف خود در آینده، ارتکاب به جرم و غیره می‌شود.

وی ضمن ذکر علل شکل‌گیری بحران اختلال هویت عنوان کرد: اولین مسئله، روش تربیتی والدین است که اگر خانواده‌ها سخت‌گیرانه یا برخلاف آن، سهل‌گیرانه با فرزندان خود برخورد کنند باعث زمینه‌سازی بحران اختلال هویت در نوجوانان می‌شود.

بدری با اشاره به آگاهی نوجوانان از تعییرات رفتاری خود در دوران بلوغ گفت: علاوه بر اطرافیان، به خصوص والدین، نوجوانان نیز متوجه تغییرات رفتاری خود هستند و این رفتار‌ها را غیر‌منتظره می‌دانند؛ البته والدین به طور معمول علل پیشامد این تغییرات رفتاری را فضای مجازی و ارتباط با دوستان ناباب می‌دانند که این دلایل نمی‌تواند استدلال صحیحی در این باره باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: نوجوانی وهله دل کندن از وابستگی‌های کودکی و وارد شدن به اجتماع است، نوجوان در این مرحله از زندگی در تکاپوی دستیابی به استقلال نسبی است تا به دوران بزرگسالی راه پیدا کند؛ او در این دوران، با قوه‌ استدلال ظاهر می‌شود و هیجانات متمایزی درونش بروز پیدا می‌کند که با توجه به این موضوعات، به طوفان فشارزا و چالش برانگیز شبیه می‌شود.

روانکاو در پایان بیان کرد: نوجوان در این دوران با تکیه بر توانایی‌های به دست آمده خود، به فردی کمال‌گرا و واقع‌بین تبدیل می‌شود؛ برای خود، اطرافیان و جامعه آرزومند بهترین‌ اتفاق‌هاست، اما در واقعیت ممکن است خلاف این آرزو را برای خود تجربه کند که این مسئله باعث می‌شود حس کند در بحرانی غیرمترقبه قرار گرفته است.

خبرنگار دانش‌آموز: سوگند رفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار