هوزان نمایشی برای کولبران، به نفع هنرجویان

ورامین (پانا) - کارگردان نمایش هوزان آن را ترکیبی از افسانه­‌ کردی کالئ و قصه­‌ زندگی یک کولبر می‎‌دا‌ند که اجرای آن به نفع هنرجویان تئاتر است.

کد مطلب: ۱۲۴۳۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
هوزان نمایشی برای کولبران، به نفع هنرجویان

رسول حق‌شناس از کارگردانانی است که بیشتر در حوزه تئاتر درمانی حدود ۱۵ سال فعالیت داشته و بیشتر آثار او با همکاری معلولان کم‌توان ذهنی تولید شده که در جشنواره‌های مختلف استانی، ملی و بین‌المللی حضور داشته است؛ از دیگر آثار او می­‌توان به نمایش‌های آتش‌نشان‌ها و مجافقین اشاره کرد.

حق‌شناس کارگردان نمایش هوزان با اشاره به افسانه­‌ «کالئ» که در مناطق کردنشین شهرت دارد گفت: نمایش «هوزان» ترکیبی از افسانه­‌ فولکلر قدیمی «کالئ» مناطق کردنشین و قصه‌­ کولبران شریف امروز است که برای نان جانشان را کف دست گرفته و کار می کنند. افسانه­‌ «کالئ» داستان دختر چشم رنگی و مو طلایی است که عاشق پسر آهنگری که خواننده است می­‌شود و در آخر پسر از عشق دختر سر به کوه و بیابان می‌­زند و در کوه کشته می­‌شود. من بر اساس این افسانه این نمایش را با قصه­‌ کولبرهای امروز آداپته کردم و قصه «هوزان» شکل گرفت.

کارگردان نمایش هوزان بیان کرد: اکثر نمایش­‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ام در قالب پروژه­ کارگاه­‌های بازیگری از آموزش تا اجرا بوده است و تمام سعیم بر این بوده که بتوانم از هنرجویان شهرستان‌ها حمایت کنم که پشت درهای بسته نمانند؛ درهای بسته ای که اغلب فقط برای چهره های تکراری بازمانده و تئاتر را دچار یکسویه نگری کرده است.

حق‌شناس در ادامه افزود: برای انتخاب اسم نمایش پس از ماه‌­ها جستجو و مطالعه توانستیم اسم «هوزان» را برای این نمایش انتخاب کنیم. «هوزان» در زبان کردی به معنی «خواننده» و با توجه به محبوبیت استاد حسن زیرک، خواننده کرد زبان که به بلبل کردستان نیز معروف است، این اسم را انتخاب کردیم که هم با قصه­‌ ما همخوانی داشت و هم بین تمامی اقوام کرد مشترک است. بر خلاف انتظار مخاطب داستان نمایش«هوزان» یک ژانر اجتماعی است و ربطی به فضای سیاسی و وضعیت کولبری ندارد و کارگردان سعی داشته که در این نمایش جنبه‌های دیگر زندگی شخصی یک کولبر مانند عشق و زندگی را نشان دهد.

وی با اشاره به استعداد هنرجویان شهرستان بیان کرد: همه­‌ افراد سرشار از استعداد هستند که به خاطر جغرافیا و پایتخت زدگی هنر تئاتر ایران بعضی‌ها فرصت بروز آن را پیدا می­‌کنند و بعضی ها فرصت را پیدا می‌کنند و بعضی ها هم خیر؛ بیشتر هنرجویان مستعد هستند و چون از مرکز دور هستند و امکانات کمتر است کمتر رشد می­‌کنند.

وی افزود: تمرین­‌های سخت در مدت کوتاه، مطالعه شخصی بیشتر، باعث رشد بیشتر و سخت‌تر می‌­شود و علت اینکه هنرجویان خارج از مرکزیت پایتخت با کمبود امکانات چرا گاهی از بچه‌های تهران بهتر هستند در بحث خواستن است؛ هنرجویان شهرستان یک‌قدم از بچه‌های مرکز جلوتر هستند. چون نام بزرگی پشت آن­ها نیست و در بیشتر مواقع حتی پشت درهای بسته سالن­‌های شهر خودشان می­‌مانند، پس فقط تلاش می‌کنند.

هنرجویان تئاتر شهرستان یک‌قدم از بچه‌های مرکز جلوتر هستند؛ چون نام بزرگی پشت آن­ها نیست و در بیشتر مواقع حتی پشت درهای بسته سالن­‌های شهر خودشان می‌مانند، پس فقط تلاش می‌کنند

حق‌شناس ادامه داد: نمایش‌هایم را در قالب پروژه تولید می­‌کنم تا بچه­‌های شهرستان نیز بتوانند رشد کنند و بدرخشند. چون متأسفانه حتی در مرکز هم فرصت برابر نداریم. یادمان باشد یک‌زمانی هم ما جای این­‌ها بودیم و از صفر شروع کردیم، باید از استعدادهای تازه حمایت کنیم تا سی سال دیگر بازهم بزرگانی در هنر داشته باشیم.

وی افزود: تازه‌کارها هم بالاخره رشد می­‌کنند و بزرگ می­‌شوند همان‌طور که ما رشد کردیم و بزرگ شدیم. گاهی به بزرگان تئاتر می­‌گویم شما از کجا شروع کردید؟ این‌­ها هم از همان­‌جا دارند شروع می­‌کنند،پس حمایتشان کنیم.

کارگردان نمایش «هوزان» به‌عنوان حرف آخر گفت: امیدوارم سلبریتی زده نباشیم و از همین هنرجویانی که به تازگی اولین کارهایشان رو شروع کرده‌اند حمایت کنیم.

گفتنی است رسول حق‌شناس نویسنده و کارگردان نمایش، بازیگران و دیگر عوامل اجرایی اجرای ششم دی‌ماه را به درگاه ایران تئاتر تقدیم کردند.

بازیگران نمایش هوزان عبارتند از سمیه کیادربندسری، مهدیه تاجیک راد، شکیبا شریفی، پرنیا لرنی، نگار طاهری، مهشید قاسمی، مهران تقوی، کوروش محمدرضا، علی اصغر حق شناس.

اجرای نمایش «هوزان» تا ۱۷ دی‌ماه در تماشاخانه هادی اسلامی تالار محراب ساعت ۱۸.۳۰ ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار