رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

امسال 1000 میلیارد تومان صرف استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس شده است

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد امسال یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی تأسیسات حرارتی مدارس اختصاص یافته است.

کد مطلب: ۱۲۴۱۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
امسال 1000 میلیارد تومان صرف استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس شده است

مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان مشگین‌شهر اظهار کرد: تعمیرات و همچنین عملیات نگهداری مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش و معاونت پشتیبانی این وزارتخانه است که سالانه از محل ردیف اعتبار مشخص برای انجام تعمیرات و حوزه نگهداری هزینه کند.

وی گفت: هر چند معاونت پشتیبانی در این زمینه اعتبارات کافی دریافت نمی‌کند، اما وظیفه نگهداری، تعمیرات و اجرای طرح هوشمندسازی را به عهده دارد تا بتوان در این زمینه اقدامات مؤثری را انجام داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما سعی داریم به این امور نیز رسیدگی کنیم تا امر آموزش و پرورش در کشور فرآیند مطلوبی به خود گرفته و کارها سر و سامان پیدا کند.

رخشانی مهر در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر ادارات نوسازی و تجهیز مدارس در استان‌های مختلف سعی کردند تا در بحث تخریب، بازسازی و همچنین تعمیرات، تجهیزات و ارتقا سیستم روشنایی اقدامات مؤثری را انجام دهند که این فعالیت‌ها همواره رو به جلو بوده است.

وی بیان کرد: در هیچ دوره‌ای به مانند سال‌های اخیر به حوزه مدرسه‌سازی توجه نشده، به طوری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه مدرسه‌سازی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه انجام نشده است.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور از اختصاص 460 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و بهسازی سرویس‌های بهداشتی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: نوسازی مدارس استان باید هر چه سریعتر واحدهای آموزشی فاقد سرویس‌های بهداشتی مناسب را شناسایی و به سرعت عملیات احداث سرویس‌های بهداشتی را با اولویت و فوریت در دستور کار قرار دهد.

رخشانی مهر در مورد تأمین ایزوگام و آسفالت محوطه مدارس نیز تصریح کرد: در این زمینه نیز به میزان کافی ایزوگام و قیر رایگان تحویل ادارات نوسازی شده تا در این زمینه نیز بدون محدودیت بتوانند کارهای عمرانی را انجام دهند.

وی گفت: در 8 سال گذشته برای ارتقا سیستم گرمایشی مدارس منابع خوبی تخصیص یافته و امسال نیز یک‌هزار میلیارد تومان برای استانداردسازی منابع اعتباری اختصاص یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: بخشی از مشکلات ما مربوط به تعمیرات موتورخانه‌ها و تعمیر و تجهیز سیستم‌های گرمایشی جدید است که در این زمینه نیز در واحدهای آموزشی مختلف کارهای خوبی در سطح استان‌ها آغاز شده و قطعا این فعالیت‌ها در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

رخشانی مهر با انتقاد از رهاشدگی برخی از واحدهای آموزشی نیمه‌تمام در کشور خاطر نشان کرد:‌ برای ما قابل قبول نیست که مدرسه‌ای با قدمت احداث 10 ساله به حال خود رها شود که قطعا هر چه سریعتر مدرسه واحد آموزشی مورد نظر را در مشگین‌شهر تکمیل و به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای احداث استخر با تنگناهای مالی روبه‌رو هستیم ولی مقرر شد به جای استخر، سالن ورزشی مناسب احداث شود که از محل سفر رئیس جمهور منابع این طرح‌های نیمه‌تمام تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور از برچیده شدن مدارس سنگی در کشور با نگاه محرومیت‌زدایی خبر داد و بیان کرد: برای اولین بار در کنار اعتبارات سالانه نوسازی مدارس که بیش از 4 هزار و 600 میلیارد تومان است، امسال برای اولین بار موفق شدیم اعتبار محرومیت‌زدایی را نیز به میزان 5 هزار و 700 میلیارد تومان در ردیف بودجه کشور مصوب کنیم.

رخشانی مهر در ادامه اظهار کرد: 50 درصد این منابع تاکنون تخصیص یافته و قرار است به سرعت زمینه تخصیص سایر منابع نیز فراهم آید.

وی تصریح کرد: احداث مدرسه سبز در مشگین‌شهر جز اولویت‌هاست که با تأمین زمین مورد نیاز به سرعت عملیات احداث این پروژه در مشگین‌شهر آغاز خواهد شد و ما نیز موظف به تأمین اعتبار مورد نیاز برای این پروژه هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: قطعا در چانه‌زنی برای دریافت اعتبارات بیشتر از ردیف ملی در بودجه 1401 با همکاری نمایندگان در کمیسیون تلفیق تلاش خواهیم کرد تا سقف اعتبارات محرومیت‌زدایی را برای سال آینده افزایش دهیم

رخشانی مهر از صدور مجوز قانونی برای فروش املاک مازاد آموزش و پرورش با هدف تأمین اعتبار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داد و افزود: سعی و تلاشمان بر این است تا از فرصت قانونی پیش آمده در این زمینه استفاده کنیم تا املاک مازاد به فروش رسیده و از این محل پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد.

وی نشان کرد: به هیچ وجه نگه داشتن این املاک مازاد به صلاح آموزش و پرورش نیست و در تبصره قانونی نیز تا سقف 6 هزار میلیارد تومان منابع در این زمینه پیش‌بینی شده که سعی داریم این رقم را تا 17 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: ادارات آموزش و پرورش با همکاری نوسازی مدارس مسئولیت خطیری را در این زمینه بر عهده دارند تا املاک مورد نظر را از طریق کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داده و با قیمت مناسب آن را به فروش رسانده و در همان محل و شهرستان مورد نظر منابع حاصل از این ردیف را هزینه کنند.

رخشانی مهر در ادامه بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام را آماده بهره‌برداری کنیم و از آغاز پروژه‌های جدید به هر عنوان پرهیز کرده و طرح‌های نیمه‌تمام به شکل مطلوب به سرانجام برسد.

دراین جلسه احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل هم اظهار کرد: هفتمین سفر معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشوررا به این استان در سال‌های اخیر شاهد هستیم که جا دارد از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس قدردانی کنیم.

وی تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش در جای جای استان اردبیل در وضعیت اضطراری و فوق‌العاده کرونایی سعی کردند تا به نحوی مدیریت کنند که کوچکترین مشکل و تبلیغات منفی در رسانه‌ها و افکار عمومی به وجود نیاید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان از حسن تدبیر مدیران مناطق و نواحی آموزش و پرورش قدردانی کرد و گفت: به غیر از شهر مشگین‌، ما در سایر مناطق این شهرستان با مشکل کمبود فضاهای آموزشی روبه‌رو نیستیم و در مشگین‌شهر نیز سعی داریم تا کلاس‌های 2 نوبته را با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و خیرساز به یک نوبته تغییر دهیم.

ناصری افزود: با برچیده شدن مدارس خشتی و سنگی در سطح استان، سیاست وزارت آموزش و پرورش ارتقا سیستم گرمایشی در مدارس است تا منطبق بر استانداردهای مورد نظر تا فضای گرم و مناسبی در مدارس برای آموزش و تربیت نسل آینده به وجود آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در استان اردبیل با تلاش اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس شاهد حذف بخاری‌های چکه‌ای و نفتی هستیم و در کنار آن برچیده شدن بخاری‌های گازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: البته در برخی از واحدهای آموزشی نیاز به تعمیر و تجهیز در این زمینه وجود دارد که امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز در این زمینه اقدامات مناسب شکل بگیرد.

ناصری فروش املاک مازاد را در قالب تبصره 12 یک ظرفیت مناسب برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برشمرد و بیان کرد: از این محل می‌توانیم برای ساخت خانه معلم در مشگین‌شهر اقدامات اساسی را انجام دهیم که در این ارتباط به دنبال تأمین زمین و احداث ساختمان مناسب و در شأن معلمان هستیم.

در این جلسه قربان پناهی، مدیر آموزش و پرورش مشگین‌شهر نیز تعداد واحدهای آموزشی را در این شهرستان 184 واحد آموزشی، فرهنگی و تربیتی اعلام کرد و ادامه داد: 178 ساختمان در مقاطع مختلف به عنوان محل آموزش در اختیار نسل آینده است تا زمینه تعلیم و تربیت آنها فراهم آید.

وی با بیان اینکه 33 درصد مدارس در این شهرستان قدیمی و با مصالح سنگی اجرایی شده است، اظهار کرد: این بناها فاقد استحکام بوده و امیدواریم هر چه سریعتر تعمیر و تجهیز این واحدهای آموزشی را شاهد باشیم.

مدیر آموزش و پرورش مشگین‌شهر تصریح کرد: 70 درصد مدارس شهرستان 2 شیفته است و ما به تناسب رشد جمعیت در این شهرستان و مهاجرتی که به مرکز شهر انجام شده، ما با کمبود فضاهای آموزشی روبه‌رو هستیم که در سال‌های آینده با احداث 3 واحد آموزشی 12 کلاسه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فعلی اعم از خیری و ساخت واحدهای آموزشی از محل ردیف ملی می‌توانیم از مشکل 2 شیفته بودن مدارس خلاصی پیدا کنیم.

پناهی ضرورت تجهیز هنرستان‌ها به امکانات جدید، احداث خانه معلم برای ارائه خدمات به معلمان و فرهنگیان بومی و غیربومی و اصلاح و بازسازی پشت‌بام واحدهای آموزشی را بسیار ضروری اعلام کرد.

در این جلسه مدیران آموزش و پرورش منطقه لاهرود و ارشق نیز عامل ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان را کمبود فضاهای آموزشی اعلام کرده و بر ضرورت احداث سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ساخت فضاهای آموزشی جدید به جای واحدهای آموزشی فرسوده و کهنه و همچنین ایزوگام بام واحدهای آموزشی را در این مناطق از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی اعلام کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار