نحوه مدیریت ورزش در زمان کرونا با رویکرد ویژه برای دانش‌آموزان استثنایی

تهران (پانا) - میز گفت‌وگوی تخصصی  با موضوع چگونگی استمرار فرآیند آموزش درس تربیت بدنی دانش‌آموزان استثنایی در شرایط ویروس کرونا با حضور طاهره سیفی دکتری مدیریت ورزشی، امین غلامی، دکتری رفتار حرکتی و استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم  و حسن دانشمندی دکتری آسیب شناسی ورزشی و  عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نحوه مدیریت ورزش در زمان کرونا با رویکرد ویژه برای دانش‌آموزان استثنایی

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، طاهره سیفی در این نشست که به صورت زنده از شبکه شاد نیز پخش شد، در خصوص مدیریت راهبردی ورزش در زمان شرایط شیوع کرونا با رویکرد ویژه برای دانش آموزان استثنایی گفت: سازمان ملل متحد در بیانه ای عنوان کرده است، بیماری همه گیری کووید 19 تأثیرات بسیار چشمگیری بر روی دنیای ورزش و همچنین بر سلامتی جسمی و روحی افراد در سراسر جهان داشته و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سازمان ملل با حمایت از ضرورت تداوم فعالیت بدنی از سازمان های متولی ورزش و تندرستی خواسته است که کشورها استراتژی های مقابله ای خود را در دو بخش ورزش حرفه ای و فعالیت بدنی به جهت عبور از این بحران اتخاذ کنند، گفت: استراتژی های پیشنهادی در بخش ورزش حرفه ای شامل ارائه توصیه های لازم به منظور بازگرداندن ایمن رویدادهای ورزشی و مسابقات پس از همه گیری و همچنین به حداکثر رساندن مزایایی که ورزش و فعالیت بدنی در عصر کووید 19 و بعد از آن به همراه خواهد داشت می باشد.

سیفی به استراتژی های پیشنهادی برای فعالیت بدنی اشاره کرد و گفت: این استراتژی ها شامل حمایت از فعالیت بدنی، تحقیق و راهنمایی سیاست، همکاری فنی و توسعه ظرفیت، دسترسی و آگاهی بخشی و ارتقاء نگرش و رفتار مثبت اجتماعی است.
وی درخصوص اهداف استمرار فعالیت های بدنی در زمان شیوع کووید 19 گفت: کاهش میزان شیوع و سرایت بیماری از طریق رویدادهای ورزشی (قهرمانی و همگانی)، آموزشی ورزشی، مجامع و تجمعات مرتبط با ورزش در دوران کاهش همه گیری بیماری کووید 19 از جمله این اهداف است.

سیفی در ادامه گفت: هم چنین حفظ سلامت و نشاط اجتماعی و فردی از طریق تداوم فعالیت های ورزشی و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از توقف فعالیت های ورزشی از دیگر اهداف است.

متخصص مدیریت ورزشی در خصوص آموزش بهداشت و اهمیت آن برای دانش آموزان با نیاز های ویژه گفت: آموزش بهداشت عبارت است از مجموعه تجربیاتی که به نحو مطلوبی در اطلاعات، طرز تفکر و وضع رفتار انفرادی و اجتماعی افراد جامعه موثر است و موجب سلامت جسمی و روانی می شود و آموزش رکن اصلی و پایه اساسی هر نوع اقدام بهداشتی است.

در ادامه امین غلامی در خصوص اصول طراحی تکالیف حرکتی برای دانش آموزان استثنایی در کلاس درس تربیت بدنی گفت: در این زمینه ابتدا باید مهارت های حرکتی پایه مانند پریدن، دویدن و پرتاب کردن توسعه یاید و رشد این مهارت ها باعث یادگرفتن یک ورزش حرفه ای می شود.

وی در ادامه به انواع مهارت های حرکتی پایه اشاره کرده و گفت: مهارت های دستکاری نوعی از مهارت حرکتی پایه است که شامل دور کردن از بدن مثل شوت کردن توپ، دریافت کردن مثل گرفتن توپ، حفظ مالکیت مثل دریبل کردن توپ بسکتبال و منحرف کردن شی مثل منحرف کردن شی توسط فرد با بدن خود نوعی از مهارت های دستکاری هستند.

وی در ادامه به مهارت های پایداری نوع دیگر مهارت حرکتی پایه پرداخت و گفت: این مهارت ها شامل چرخش یک قسمت بدن نسبت به قسمت دیگر، گردش کل بدن، خم شدن، کشیده شدن و حرکت گهواره ای است.

متخصص تربیت بدنی با بیان اینکه مهارت های جا به جایی از دیگر انواع مهارت های حرکتی پایه است، گفت این مهارت شامل دویدن، یورتمه رفتن، دویدن به طرفین، سکسه دویدن و جاخالی دادن است.

در پایان این نشست حسن دانشمندی درخصوص مشکلات ساختار قامتی افراد با نیازهای ویژه با تاکید بر کودکان سندرم داون توضیحاتی ارائه داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار