کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی:

اعتیاد به فضای مجازی از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک‌تر است

قرچک(پانا)_ کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی در مراسم معنوی اعتکاف در مسجد حضرت ولیعصر باقرآباد، راهکارهایی برای مدیریت استفاده از موبایل بیان کرد و اعتیاد به فضای مجازی را خطرناک‌تر از اعتیاد به مواد مخدر دانست.

کد مطلب: ۱۳۴۴۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
اعتیاد به فضای مجازی از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک‌تر است

حجت‌الاسلام مصطفی طالبی کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی در مسجد ولیعصر باقرآباد، در خصوص مدیریت استفاده از موبایل، اظهار کرد: اولین قدم در زمان حضور در فضای مجازی مدیریت زمان است، شروع اعتیاد به موبایل از زمان‌بندی نامناسب است. همین ایام اعتکاف برای شروع خوب است تا با استفاده از مدیریت‌های دیجیتال، مصرف و استفاده از موبایل‌های خود را روزانه کاهش دهید. همچنین برای کم‌کردن مصرف باید جایگزین‌هایی را برای آن داشته باشیم، برای مثال، بازی های فکری، پانتومیم، خواندن کتاب و...کارهایی هستند که می‌توان جایگزین استفاده از موبایل کرد.

وی با تاکید بر اینکه نوجوانان باید نفس خود را کنترل کنند تا آسیب نبینند، بیان کرد: قدم دوم این است که نفس خود را مدیریت کنید، خیلی از نوجوانان به دلیل نداشتن کنترل بر روی نفس خود‌، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را دریافت کردند و به دلیل فراهم بودن زمینه، آسیب دیدند.

کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی، با اشاره به سخن امام صادق گفت: بیشترین وسوسه شیطان از مواقع تنهایی انسان است. برای جلوگیری از این وسوسه باید با گذاشتن نشانه‌هایی به خودمان یادآور بشویم که نباید گناه کنیم و باید بر نفس خود پیروز شویم، برای مثال با قرار دادن تصویر زمینه مناسب، نوشته مناسب و مخصوصا موزیک مناسب در مواقع تنهایی به خودمان تذکر دهیم و خود را از انجام گناه بازداریم.

طالبی در ادامه افزود: گام سوم، مدیریت ابزار است، بسیاری از اوقات چند برنامه روی موبایل شما نصب است، که یکی از آنها شما را درگیر خود کرده و وقت شما را هدر می‌دهد، برای جلوگیری یا رفع این مورد باید آن برنامه را حذف کرد، یا اینکه با نصب برنامه مدیریت مصرف و استفاده، میزان استفاده خود را از آن برنامه کاهش داد.

کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی با اشاره به ضرورت استفاده از محتواهای مناسب، تشریح کرد: قدم بعدی این است که محتواهایی که مشاهده می‌کنیم و استفاده می‌کنیم را بررسی و مدیریت کنیم، برای مثال شما اگر صد ساعت بازی کنید، بازی‌ساز نمی‌شوی، اما اگر صد ساعت آموزش ببینید، خلاق می‌شوید و بازی‌ساز خواهید شد. پس باید وقتتان را برای محتوا‌های مناسب بگذارید و الکی زمان و عمر خود را هدر ندهید.

وی در پایان اعتیاد به فضای مجازی را خطرناک‌تر از اعتیاد به مواد مخدر دانست و خاطرنشان کرد: اعتیاد به فضای مجازی خطرناک‌تر از اعتیاد به مواد مخدر است؛ زیرا با اعتیاد به مواد مخدر، جسم شما درگیر می‌شود، اما با اعتیاد به فضای مجازی، مغز و عقل شما، تفکر و زاویه دید شما، طرز و سبک زندگی شما و حتی دین شما درگیر و آسیب می‌بیند. پس با مدیریت مصرف موبایل و جلوگیری از بیشتر شدن آن، می‌توانیم به زندگی سابق خود برگشته و همچون گذشته از لحظات زندگی بیشتر استفاده کنیم.

خبرنگار دانش‌آموز: امیر حسین نوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار