معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجانشرقی:

آموزش و پرورش زمانی موفق است که نظر و عمل در آن، مساوی باشد

تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به موفقیت‌های فرهنگیان عزیز در جشنواره معلمان هنرمند، موفقیت آموزش و پرورش را در گرو مساوی بودن نظر و عمل دانست‌.

کد مطلب: ۱۲۳۷۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش زمانی موفق است که نظر و عمل در آن، مساوی باشد

طاهر علمی، در آیین تجلیل از منتخبین کشوری جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند، مولف و پرسش مهر با اشاره به اهمیت برگزاری چینن جشنواره هایی گفت: در ساختار و تاریخ آموزش و پرورش فقدان چنین جشنواره فرهنگی و هنری به منظور مشارکت و شناسایی ظرفیت های معلمان هنرمند معلمان مولف کاملا حس می شود. ولی در چند سال اخیر این جشنواره، هم در سطح کشور و هم در سطح استان و مناطق راه اندازی شده و امروز در خدمت تعدادی از معلمان موفق هنرمند و مولف هستیم.

وی افزود: انتظار داریم که این جشنواره را ادامه دهیم، چرا که به حضور این معلمان در تمامی مدارس نیاز داریم. چون هم معلم هنرمند و هم معلم مولف انرژی زا است. ما باید از خودمان سوال کنیم که منشأ تفاوت انسان ها چیست؟ منشأ تفاوت انسان ها در متفاوت بودن یادگیری آن ها است. هر انسانی متناسب با ظرفیت و پتانسیل خود از یادگیری برخوردار می شود و متفاوت زندگی می کند و متفاوت پرورش می یابد.

وی ادامه داد: بر طبق فرمایشات قرآن کریم، ابزار اصلی یادگیری و معرفت، گوش و چشم و قلب است. نظام هایی که باید با این سه ابزار کار کنند، نظام خانواده و تعلیم و تربیت است.

ما معلمان آمده ایم که این سه ابزار را خوب بشناسانیم و دانش آموزانی خوب تربیت کرده و تحویل جامعه بدهیم. تربیت عقلی و تربیت قلبی مرکز ثقل تمامی تربیت های دیگر است. اگر این دو به خوبی در یک انسان انجام یابد، هیچ کس از خدا و آخرت غافل نمی شود.

علمی اظهار کرد: همه دانش آموزان دوست‌دار خوشنویسی و نقاشی و مجری گری هستند و بنابراین برخی در این فعالیت ها به دلیل خاموش بودن گوش و چشم و قلبشان، دچار مشکل می شوند. ما به علم کارگشا نیاز داریم. شغل معلمی سخت است، چرا که هیچ انسانی شبیه یک انسان دیگر نیست و همه انسان ها متفاوت هستند و نمی توان برای همه آنها یک نسخه هنری و تربیتی نوشت. هر نوع انسان، روش، علم و شیوه مختلفی می خواهد.

وی افزود: امسال حدود ۹۰۰ هزار دانش آموز یعنی ۹۰۰ هزار سرمایه اصلی تربیت در آذربایجان شرقی داریم که این دانش آموزان ۹۰۰ روش متفاوت، مختلف و خوب می خواهند. ما به دنبال این بودیم که معلمان هنرمند در عرصه آموزش را کشف کنیم که خوشبختانه این جشنواره باعث شده تا نزدیک هزار و ۱۶۰ نفر معلم هنرمند را در استان بشناسیم. ما یک ظرفیت خوبی برای تربیت دانش آموز هنرمند داشتیم ولی غافل بودیم. کانون ها برای استفاده از این معلمان هنرمند ایجاد شده اند. باید ساز و کار استفاده از معلمان هنرمند در کانون ها فراهم شود که ما خوشبختانه در سطح وزارت آموزش و پرورش هم پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به برگزیدگان این جشنواره گفت: از هزار و ۱۶۰ نفر معلم هنرمند استان آذربایجان شرقی ۱۷ نفر رتبه کشوری کسب کرده اند. استان آذربایجان شرقی در این جشنواره جز ۵ استان کشوری قرار گرفته است و مقام چهارم را دارد.

وی ادامه داد: اکنون اکثر معلمان ما آموزشی هستند و آوردن معلمی از حوزه آموزشی به پرورشی یک کار سخت است. معلمان باید سالانه ۱۰ درصد دانش آموزان را برای آموزش هنر و مهارت های زیبایی به کانون ها هدایت کنند. امروز بعد ۴۲ سال از انقلاب نگارخانه ای را افتتاح کردیم. این نگارخانه در استان آذربایجان شرقی و در سطح آموزش و پرورش نبود. خیلی از هنرمندان، آثار هنری خود را ارائه می دادند، ولی مکانی برای نمایش این آثار وجود نداشت که خوشبختانه با افتتاح این نگارخانه این مشکل نیز حل شد.

معاون پرورشی و فرهنگی با بیان این که حرکت آموزش و پرورش باید در ابعاد مختلف باشد، گفت: حرکت چند بعدی آموزش و پرورش برای این است که معلمان، خانواده ها و دانش آموزان را حمایت کند. ما حمایت گر همه معلمان هنرمند و مولف هستیم. بعضی از هنرمندان باید هنرشان در کتاب های سراسر کشور چاپ شود. و یا هنر برخی از آن در مدارس به کار گرفته شود.

وی با اشاره به پرسش مهر گفت: ما بیشترین آثار را در این چند سال در بحث پرسش مهر داشتیم و این نشان دهنده علاقه مند بودن دانش آموزان به تولید آثار فرهنگی و هنری است.

وی در آخر خاطرنشان کرده و گفت: ما به هنرمندی معلمان نیاز داریم. آموزش و پرورش زمانی موفق است که نظر و عمل آن مساوی باشد. عمل گرا همین معلمان هنرمند و مولف و شرکت کننده در پرسش مهر هستند. اگر همه معلمان ما عمل گرا باشند، آموزش و پرورش موفقیت های زیادی را کسب خواهد کرد. ما باید تلاش کنیم تا همه معلمان موفق باشند.

همچنین در ابتدای این مراسم رییس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن تشریح جزئیات این جشنواره گفت: جشنواره معلمان هنرمند و مولف در ۶ بخش به دبیر خانگی استان فارس توسط اداره فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش کشور برگزار شد که استان آذربایجان شرقی با ارسال هزار و ۱۵۶ اثر توانست رتبه چهارم کشوری را به لحاظ میزان مشارکت همکاران را از آن خود کند.

فنایی افزود: در این جشنواره ۱۷ معلم هنرمند آذربایجان شرقی توانستند رتبه کشوری کسب کنند.

وی در رابطه با اهداف این جشنواره گفت: جریان سازی و بستر سازی برای تولید، و توسعه محتوای منطبق فرهنگ اسلامی، انقلابی، ملی و بومی، تقویت مبانی فکری، فرهنگی و هنری معلمان، ایجاد زمینه تحرک و پویایی بیشتر معلمان از طریق رقابت های سازنده، ایجاد فضای همدلی و ... از اهداف برگزاری این جشنواره هستند.

فنایی ضمن اشاره به مسابقه پرسش مهر ریاست جمهوری، اظهار کرد: بیست و یکمین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری در۳۰ رشته و گرایش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برگزار شد و ۱۷۶ هزار نفر از همکاران و دانش آموزان آذربایجان شرقی در این طرح ملی مشارکت کردند.

وی افزود: فرهنگیان و دانش آموزان آذربایجان شرقی در بیست و یکمین مسابقه پرسش مهر ریاست جمهوری توانستند ۲۱ رتبه کشوری را از آن خود سازند که شاهد رشد هفت برابری کسب رتبه نسبت به سال های گذشته هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار