حسن ملکی: مشکل نیروی انسانی و ساختار در آموزش وپرورش به صورت فله‌ای حل نمی‌شود

تهران (پانا) - نشست شورای راهبری توسعه مدیریت با حضور معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز سه شنبه 2 شهریورماه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حسن ملکی: مشکل نیروی انسانی و ساختار در آموزش وپرورش  به صورت فله‌ای حل نمی‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این نشست حبیب الله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی سازمان به ابلاغ این شورا از سال 93 و مغفول ماندن اجرای آن در سازمان اشاره کرد و گفت: هدف این شورا بررسی وضعیت ساختار مدیریتی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت فناوری و ... همچنین پاسخگویی در قبال دستگاههای نظارتی و ابلاغیه های اسناد بالادستی است.

در ادامه حسن ملکی ضمن تشکر از حاضران و مهم دانستن برگزاری این نشست اظهارداشت: برگزاری این نشست با تأسف و نگرانی همراه است. دلیل تأسف آن را شما اشاره داشتید اما لازم است تأکید کنم که اگر خیلی از مسائل در کشور حل نمی شود به همین دلیل است که مصوبات اجرا نمی شود. به طور مثال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 90 و سند برنامه درسی ملی در سال 92 به تصویب رسیدند اما اکنون و بعد از سالها در سازمان آرام آرام در حال اجرا هستند؛ این مساله با کمال تأسف به عنوان یک بدعت رسم شده و می گویم تا زمانی که بنده در این سازمان مسئولیت دارم این کوتاهی ها را تحمل نخواهم کرد. برایم غیرقابل تحمل است که سندی در سال 93 ابلاغ شود و اکنون جلسه اجرای آن را برگزار کنیم. این بی توجهی از خودمان است که به یک مصوبه بی اعتنایی می کنیم و باید هزینه آن را بپردازیم.

باید کارها را با سرعت، شفافیت، مدیریت جهادی و پیگیری درست پیش برد

وی افزود: باید با شفافیت، سرعت، مدیریت جهادی و پیگیری درست کارها را پیش برد. این مصوبه از بالاترین مرجع اداری کشور که رئیس جمهور مسئول آن است ابلاغ شده و در اینجا چندین سال معطل مانده است و بنده هر چه فکر می کنم چرا این همه بی اعتنایی شده و جلسات آن برگزار نشده را متوجه نمی شوم.آنهایی که در این زمینه غفلت کرده اند باید پاسخگو باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای انتخاب عنوان " شورای راهبری توسعه مدیریت" قطعا تفکر و تدبیر ویژه ای صورت گرفته است، بیان داشت: انتخاب این واژه ها تصادفی نیست و این شورا باید امور اداری و مدیریتی سازمان را راهبری کند که مسئولیت زیادی دارد و تابحال انجام نشده است.به عنوان مسئول سازمان عرض می کنم که در خصوص راهبری منابع انسانی شرایط بد است و باید برای ساماندهی نیروی انسانی چاره اندیشی کرد. به طور نمونه در یک گروه می بینیم 8-7 پست خالی است و تنها یک نفر فعالیت دارد، چرا اینگونه است؟ چرا پست ها خالی است؟ چرا فقط یک نفر کار می کند؟ اینها باید بررسی شود.

وی ادامه داد: مساله توسعه مدیریت دو وجه کمّی و کیّفی دارد. وجه کمی در خصوص اعداد و تعداد است که تعداد نیروی انسانی را باید افزایش داد اما در بحث کیفی این مساله مطرح می شود که چه فرد یا افرادی، با چه کیفیت، با چه شرایط و ویژگی هایی می توانند عضو سازمان پژوهش شوند. دوستی و روابط در جای خودش باقی باشد اما قوانین و ضوابط ویژه نیاز است.

کمیته ها ساماندهی شود، مسائل مدیریتی احصاء شود

ملکی با اشاره به اینکه ابتدا باید کمیته ها ساماندهی شده و ساختار تعیین شود و سپس کارها ادامه پیدا کند، یاد اور شد: ابتدا باید بدانیم که وظایف این شورا چیست؟ دلیل برگزاری چیست؟ آیا همه این کمیته ها باید در سازمان تشکیل شود؟ و چند سوال دیگر.معتقدم در این جلسه هیچ مصوبه ای نداشته باشیم و بحث کنیم که چه کمیته هایی و با مسئولیت چه افرادی کارها را باید پیش ببرند.در واقع ابتدا باید مسائل مدیریتی احصاء و شفاف شود و بعد از دانستن آنها آگاهانه قدم برداریم.

وی گفت: کمیته هایی که در اسناد این شورای توسعه مدیریت ذکر شده مشخص است که روی آنها تفکر زیادی صورت گرفته و اضلاع اساسی نظام مدیریتی یک دستگاه همین ها هستند.این اسناد سرمایه نرم افزاری بسیار بزرگی است و متاسفانه به دلیل همین نواقص است که اداره امور در برخی موارد رنج می بریم.

حل مشکل نیروی انسانی و ساختار آن به صورت فله ای نمی شود

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص تکرار واژه نقشه راه در این اسناد، افزود: این تکرار، پیام می دهد که حل مشکل نیروی انسانی و ساختار آن به صورت فله ای نمی شود و نقشه راه می خواهد.نقشه راه به ما نشان می دهد که در چه مسیری و چگونه باید حرکت درستی داشت و بدانیم که در چه نقطه ای هستیم و برای رسیدن به نقطه مدنظر باید چه مسیری را طی کنیم.

ملکی گفت: در این اسناد عناوین چندین کمیته وجود دارد که هم اکنون کمیته و یا شورایی را با همان عناوین داریم که با اجرای این اسناد آن شورا و کمیته ها لغو شده و اقداماتشان در کمیته های نام برده شده در سند شورای راهبری توسعه مدیریت و به صورت قانونی ادامه پیدا خواهد کرد.مثلا در خصوص جانشین پروری، آموزش و ....آیا اصلا رد سازمان چنین برنامه ای وجود دارد؟ آیا اصلاً کسی به این موضوع فکر کرده است؟ اینها در کمیته ساماندهی نیروی اسانی این شورا آمده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان داشت: این شورا، شورای راهبری و بسیار مهمی است.در این اتاق شوراهای زیادی برای پیگیری مسائل آموزشی، فرهنگی و غیره برگزار می شود ولی در نظر داشته باشید که اگر مدیریت نباشد کاری پیش نمی رود.مثال بین المللی این مساله را می توان ژاپن بیان کرد که منابعی ندارد و در جنگ هم صدمات زیادی دید اما الان در چه جایگاهی است.راز این مساله مدیریت خوب است؛ مدیریت از هیچ، همه چیز می سازد؛ مدیریت خاک را به طلا تبدیل می کند اما سوء مدیریت خاک بر سر طلا می کند.

وی با اشاره به تجربه زیسته اش در مدیریت های کلان و خرد از سال 1358 تاکنون گفت: در هر جا که مدیریت خوبی صورت گیرد قابلیت ها به به فعلیت می رسد، ظرفیت های بالقوه به بالفعل تبدیل و استعدادها شکوفا می شود. این شورا اهیمت زیادی دارد و آمادگی دارم ماهیانه یک جلسه اش برگزار شود اما به شرط آنکه کمیته ها تشکیل شده، مسئولان آنها مشخص باشند و مطابق قانون کارهایشان را ادامه دهند.

تشکر از سازمان پژوهش برای تشکیل این شورا

در ادامه رمضانی نماینده سازمان امور اداری و استخدامی ضمن تشکر از سازمان پژوهش در برگزاری این نشست گفت: معمولا در کمتر دستگاه تابعه ای، این نشست ها برگزار می شود اما سازمان شما در این زمینه پیش قدم شده است. جای خوشحالی است که این اراده وجود دارد. این شورا سازوکار مدیریت برای اداره سازمان را در اختیار مدیران قرار می دهد و در واقع مبنای توسعه سازمانی است و می تواند منشاء اثرات خوبی باشد.

دیدگاه سازنده ریاست سازمان

حبیب الله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی نیز در ادامه به دیدگاه مثبت و سازنده ریاست سازمان اشاره کرد و گفت: دید نسبت به شورا و کمیته های موازی و ادامه فعالیت آنها کار را تسهیل می کند و این بیانات برای ما فصل الخطاب است. یکی از اساسی ترین مشکلات ما در سازمان همین مباحث است که در ساختار آمده و در تقسیم بندی کمیته ها به آن اشاره شده است.

مدیریت؛ علت العلل پیشرفت یا عدم پیشرفت

علی محبی قائم مقام ریاست سازمان با تاکید بر اهمیت مطالب بیان شده از سوی دکتر ملکی، گفت: مدیریت علت العلل پیشرفت یا عدم پیشرفت است و همین مساله باعث می شود کشوری بدون منابع در زمره کشورها پیشرفت باشد و کشوری با منابع زیاد بین کشورهای جهان سوم قرار بگیرد. متاسفانه بسیاری از مدیریت های ما اقتضایی است و نه سیستمی.

وی ادامه داد: باید تدبیر و خلاقیت کلید واژه مدیریت باشد و با توسعه فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت سیستمی و حرکت از سوی تربیت به سمت تفکر سازمانی کارها را پیش برد.نیاز است که در سازمان یک کارگروه با مشکل شناسی و مساله یابی مسیر را مشخص نموده و کارها پیش برود.

کمیته تولید محتوا به معنای عام تشکیل شود

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان نیز با اشاره به منحصر به فرد بودن فعالیت ها و ماموریت های سازمان پژوهش بیان داشت: با مطالعه ای که در اسناد بالادستی و قانون تشکیل سازمان داشتم دیدم که بر تولید محتوا برای آموزش عمومی کشور تاکید شده اما در کمیته های مطرح شده در این شورای راهبری توسعه مدیریت واژه یا که بتوان این معنی را به طور عام شامل شود وجود ندارد لذا پیشنهاد می کنم کیته تولدی محتوا به معنای عام آن تشکیل شود. وی بر بومی سازی جهت تسهیل امور سازمانی تاکید کرد.

معصومه نوروزی معاون فناوری اداره کل اداری و پشتیبانی ضمن تشکر از آقای دکتر ملکی به جهت پیگیری و احیای این کمیته گفت: صحبت های شما نوید بخش اتفاقات خوب در سازمان می باشد. یک بخش بهبود و تحول اداری داریم که وظیفه آن رسیدگی به امور تحولی می باشد که در آن 10برنامه پیش بینی شده؛ یکی از این برنامه ها برنامه فناوری است که به آن پرداخته شده و 9برنامه مورد غفلت واقع شده است.در سال 1400بالغ بر70 برنامه انجام شده یا در حال انجام است که اگر این کار مغفول نمانده بود با مشکلات کمتری روبرو بودیم.

معاون فناوری اداره پشتیبانی گفت: لینک برنامه ارزیابی شفافیت دولت باید در پورتال سازمان قرار داده شود چراکه ریاست محترم جمهوری پیگیر تحقق این موضوع می باشند.

در ادامه مهدی خانی رئیس اداره ارزیابی عملکرد گفت: در دو کمیته مدیریت عملکرد و سلامت اداری که مربوط به شورای راهبردی است فعالیت های خوبی صورت گرفته که نیازمند حمایت در این بخش است.مبحث سلامت اداری مصوبه سال99هیئت محترم وزیران دارای دستورالعمل ویژه ای است که تاکید بر شناسایی آسیب های دستگاه بوده و در این راستا50 مورد شناسایی و به معاونت مالی ارجاع شده است.

سید سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان ضمن تاکید بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته نیروی انسانی گفت:یکی از نکات اساسی جوان گرایی و جانشین پروری است که نیازمند اعتماد اولیه سازمان به جوانان است و جانشین پروری مستلزم چرخش اطلاعات در سازمان و مطلع بودن مدیران از فعالیت های واحد تحت تصدی خود است که از موازی کاری و تداخل در کار دفاتر جلوگیری می شود.

مهری در جمع بندی این جلسه پیشنهاد داد:م سائل اساسی سازمان بر مبنای اولویت بندی برنامه ها احصا شده و اگر غیر از5کمیته نیاز به تشکیل کمیته دیگری می باشد در جلسه بعدی ارائه شود.

در پایان مصوب شد آقای علوی تبار طبق مصوبات مسئولیت کمیته ها را عهده دار شود و برای هر یک از آنها یک دبیر قوی تعیین نماید. برای جلسه بعدی شورا هر یک از کمیته ها برنامه کوتاه مدت خود را بر محور مسائل اساسی ارائه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار