رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

مدرسه تراز سمپاد الگویی برای تربیت نسل اثرگذار با سلامت، مشارکت و یادگیرندگی است

شهریار (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با تأکید بر ویژگی‌های مدرسه تراز سمپاد از تربیت دانش‌آموزانی سخن گفت که با سلامت ذهن و جسم و روح، مسئولیت‌پذیری، مشارکت فعال و جرأت آزمون‌وخطا، دانایی‌محوری و یادگیرندگی، آماده اثرگذاری واقعی در جامعه هستند.

کد مطلب: ۱۵۹۱۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه تراز سمپاد الگویی برای تربیت نسل اثرگذار با سلامت، مشارکت و یادگیرندگی است

الهام یاوری در ادامه نشست تخصصی تبیین الگوی مدرسه تراز در جمع مدیران مدارس سمپاد شهرستان‌های استان تهران، مدرسه تراز را نهادی پویا، یادگیرنده و اثرگذار توصیف کرد که رسالت آن فراتر از آموزش صِرف است.

یاوری با اشاره به اهداف عملیاتی مشترک مدارس سمپاد اظهار کرد: سلامتی، مشارکت، پشتکار، مسئولیت‌پذیری، آزمون‌وخطا، دانایی‌محوری و یادگیرندگی از مهم‌ترین ارکان مدرسه تراز هستند. هر هدف‌گذاری در مدرسه باید با سلامتی ذهن، جسم و روح آغاز شود.

وی سلامت ذهن را مبتنی بر توانایی استدلال، درک عمیق حقیقت‌ها و قدرت اجرای ایده‌ها دانست و افزود: سلامت جسم نیز به‌اندازه ذهن اهمیت دارد؛ تغذیه مناسب و تحرک کافی، سرمایه‌گذاری برای نیروی کار آینده کشور است. سلامت روح نیز با کاهش اضطراب‌های بی‌ثمر و تعمیق معنویت به دست می‌آید.

یاوری، مشارکت دانش‌آموزان را از ارکان هویتی مدارس سمپاد دانست و گفت: دانش‌آموز باید در اداره مدرسه نقش ایفا کند. حضور فارغ‌التحصیلان در مدرسه و ارتباط با نسل جدید، نشانه‌ موفقیت ساختار مدرسه‌ تراز است.

رئیس سمپاد کشور همچنین پشتکار و مسئولیت‌پذیری را لازمه‌ تربیت دانش‌آموزان اثرگذار برشمرد و اظهار داشت: زمانی به هدف تربیتی خود نزدیک می‌شویم که دانش‌آموز مسأله‌ای را مسأله خودش بداند و برای حل آن اقدام کند.

وی با تأکید بر اهمیت تجربه، خاطرنشان کرد: آزمون‌وخطا و شکست، آزمایشگاه واقعی رشد هستند. مدرسه باید بستر تجربه‌گری امن برای دانش‌آموز باشد. شکست، پایان راه نیست؛ بلکه نقطه آغاز یادگیری عمیق است.

یاوری در پایان با اشاره به جایگاه یادگیرندگی در مدرسه تراز افزود: ارزش هر مدرسه با میزان یادگیرندگی آن سنجیده می‌شود. مدرسه تراز جایی است که در آن مفاهیمی همچون سلامتی، مشارکت، پشتکار، مسئولیت‌پذیری، جسارت در آزمون‌وخطا، دانایی‌محوری و یادگیرندگی، به فرهنگ غالب تبدیل می‌شود. همه ما موظفیم در مسیر بهبود وضع موجود و تحقق این الگو تلاش کنیم.

خبرنگار : دانش‌آموز الیسا معینی محتشم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار