مدرس مدیریت کلاسِ طرح تحول فرآیند یاددهی و یادگیری:
مهر متفاوت از تابستان آغاز میشود
شهریار (پانا)- استان تهران در پاسخ به یکی از جدیترین چالشهای نظام آموزشی یعنی ضعف در مدیریت کلاس توسط معلمان تازهوارد، طرحی جامع برای تربیت مدرسان این حوزه به اجرا گذاشت؛ اقدامی که به گفته مجید حیدری، میتواند مهر متفاوتی را برای معلمان و دانشآموزان رقم بزند.

مجید حیدری، مدرس مدیریت کلاس در طرح تحول فرآیند یاددهی و یادگیری، با اشاره به اجرای برنامههای تحولی در استان تهران اظهار کرد: «این دورهها در امتداد برنامههای دفتر وزارتی و در پی اجرای دوره کشوری برگزار شده در مشهد، با هدف توانمندسازی معلمان و تربیت مدرسان استانی طراحی شدهاند.»
وی افزود: «در دوره کشوری که بهمدت ۵ تا ۶ روز در مشهد برگزار شد، نمایندگانی از تمامی استانها شرکت داشتند. پس از آن، استان تهران تصمیم گرفت این برنامه را بهشکل کامل و بومیسازیشده ادامه دهد. رشتههایی همچون سنجش، روشهای نوین تدریس، فناوری اطلاعات و محورهای فنیوحرفهای و کاردانش بهطور تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و برای هرکدام مدرسان ویژه تربیت شدهاند.»
حیدری با تأکید بر اهمیت موضوع مدیریت کلاس گفت: «یکی از نیازهای نوظهور آموزشوپرورش، توانمندسازی معلمان تازهوارد است؛ افرادی که اگرچه از نظر دانشی توانمندند، اما در مواجهه با چالشهای رفتاری دانشآموزان و موقعیتهای کلاس، نیاز به آموزشهای تخصصی دارند.»
وی با اشاره به بازخوردهای دریافتی ادامه داد: «گزارشهای متعددی از کلاسهایی داریم که در آنها معلمان جدید در مدیریت کلاس دچار چالش هستند. این مسئله میتواند به فرسودگی شغلی، کاهش اعتماد بهنفس و اختلال در روند یاددهی و یادگیری بینجامد.»
حیدری افزود: «در حال حاضر، در هر قطب آموزشی استان تهران مدرسانی در حال آموزش هستند که پس از طی دوره، مسئولیت انتقال دانش و تجربه به معلمان مناطق مختلف را برعهده خواهند گرفت. این آموزشها برای چهار گروه هدف تعریف شدهاند: معلمان تازهوارد، با سابقه زیر ۳ سال، زیر ۵ سال و زیر ۸ سال.»
وی درباره زمانبندی اجرای دورهها گفت: «تابستان برای برگزاری این دورهها انتخاب شده تا معلمان با فراغت بیشتر بتوانند از برنامهها بهرهمند شوند. هدف ما این است که مهر متفاوت را از تابستان آغاز کنیم.»
این مدرس در پایان خاطرنشان کرد: «اگرچه هیچ طرحی بینقص نیست، اما این برنامه با دقت بالا در استان تهران طراحی شده و در صورت تداوم مرحلهای آن، خروجیهای مؤثری در کلاس درس و روند یادگیری دانشآموزان مشاهده خواهد شد. امید است بستر تدریس مطلوب برای تمامی معلمان کشور فراهم شود.»
ارسال دیدگاه