وزیر آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور تاکید کرد:

مهم‌ترین ماموریت سازمان دانش‌آموزی تقویت هویت ملی است/ رویکرد اصلی ‌باید تمرکز بر مدرسه باشد

‌سازمان دانش‌آموزی در میان تشکل‌های دانش‌آموزی از ظرفیتی منحصربه‌فرد برخوردار است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش‌ با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی در میان تشکل‌های دانش‌آموزی از ظرفیتی منحصربه‌فرد برخوردار است، تاکید کرد این سازمان تنها تشکیلاتی است که می‌تواند تمامی افکار و دیدگاه‌ها را در کنار خود جمع کند و باید مهمترین ماموریت آن بازگشت به مدرسه و تقویت هویت ملی باشد.

کد مطلب: ۱۵۹۰۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین ماموریت سازمان دانش‌آموزی تقویت هویت ملی است/ رویکرد اصلی ‌باید تمرکز بر مدرسه باشد

به گزارش خبرنگار پانا؛ علیرضا کاظمی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور در محل این سازمان، با تبریک و تسلیت شهادت مظلومانه تعداد زیادی از هموطنان ‌در ‌دفاع مقدس ۱۲ روزه، ابراز امیدواری کرد به برکت خون این شهدا، دستاوردهای بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد. وی گفت: این فداکاری‌ها، پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران را تضمین خواهد کرد و ان‌شاءالله زمینه‌ساز اضمحلال و نابودی رژیم کودک‌کش و سفاک صهیونیستی خواهد شد.  

وی ادامه داد: ‌سلامتی، صلابت و استقامت مقام معظم رهبری، به نظر من یکی از معجزات این جنگ ۱۲ روزه بود. مشاهده کردید که اگر چنین حادثه‌ای برای هر کشوری رخ می‌داد، سال‌ها طول می‌کشید تا بتواند خود را جمع کند، اما الحمدلله در کمتر از دو، سه ساعت، فضایی کاملاً متفاوت ایجاد شد. جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مقابل دشمن ایستاد و وحدت و همدلی بی‌سابقه‌ای شکل گرفت، برخلاف تحلیل‌هایی که دشمن داشت. این اتفاق، روی دیگر سکه بود که جای شکر فراوان دارد.  

وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از زحمات همکاران ‌سازمان دانش‌آموزی و معاونت پرورشی، گفت: دکتر ملکی ‌از نیروهای فوق‌العاده باانگیزه، توانمند و باتجربه در حوزه‌های مختلف هستند، به‌ویژه در زمینه تشکیلات دانش‌آموزی. شاید کمتر کسی را بتوان یافت که مانند ایشان تشکیلات و تشکل‌های دانش‌آموزی را به‌خوبی بشناسد. این فرصتی استثنایی است که نیرویی با چنین نگاه متفاوتی را در اختیار داریم تا تحولی در حوزه پرورشی و فرهنگی ایجاد کند. ما نیازمند تحول در روش‌ها، تاکتیک‌ها و برنامه‌ها هستیم تا بتوانیم آن‌ها را با شرایط روز جامعه و ذائقه دانش‌آموزان هماهنگ کنیم. امیدوارم این تحول اساسی محقق شود.  

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ‌حتماً باید از نیروهای جوان، خوش‌فکر، خلاق، نوآور و آشنا به فناوری‌های جدید استفاده شود. در کنار آن، از اندیشه‌های ارزشمند پیشکسوتان نیز بهره ببریم تا این تحولات به‌خوبی صورت گیرد. اگر بتوانیم ترکیبی از این اندیشه‌ها را کنار هم قرار دهیم، قطعاً می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. امروز همه شرایط فراهم است تا حوزه پرورشی بتواند به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد. مشاورانی که در اختیار داریم، متعلق به این حوزه هستند و باید از هم‌فکری و هم‌افزایی آنان نهایت استفاده را ببریم.‌ من شخصاً ‌دغدغه‌های بسیاری در این حوزه دارم. البته هر بخشی به نسبت خود اهمیت دارد، ولی به‌عنوان فردی که مسئولیت رسیدگی به امور وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارم، معتقدم این حوزه، حیاتی، مهم و راهبردی است. امیدوارم از این فرصت، حداکثر بهره را ببریم.  

سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های آن، یک فرصت استثنایی محسوب می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های آن، یک فرصت استثنایی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: من همواره تشکل‌ها را بالاترین و بهترین ظرفیت برای ایجاد موقعیت‌های تربیتی پایدار و اثربخش در راستای اهداف نظام تربیتی می‌دانم. این تشکل‌ها می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند، به شرط آنکه دقیقاً همان‌گونه که انتظار داریم، عمل‌کنند و پیگیر باشند.  

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که تنها راه تحقق اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین، ایجاد موقعیت‌های تربیتی رشد‌مدار در فضای تعلیم و تربیت است و این مهم تنها از عهده تشکل‌ها برمی‌آید. این جمله‌ای راهبردی و کلیدی است؛ هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند چنین نقشی ایفا کند. در مدرسه، فرصت ایجاد موقعیت‌های تربیتی در این سطح و گستردگی وجود ندارد. از اردوها و گردهمایی‌ها گرفته تا آموزش‌ها و نقش‌پذیری‌ها، همه‌ و همه ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند در هر هفته موقعیت‌های تربیتی ارزشمندی برای دانش‌آموزان خلق کنند.  

سازمان دانش‌آموزی در میان تشکل‌های دانش‌آموزی از ظرفیتی منحصربه‌فرد برخوردار است

وی افزود: تشکل‌ها باید همچون دو برادر در کنار یکدیگر قرار گیرند و با نگاهی همسو به مأموریت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی و اقدام کنند. در رابطه با سازمان دانش‌آموزی، باید اشاره کنم که این سازمان در میان تشکل‌های دانش‌آموزی از ظرفیتی منحصربه‌فرد برخوردار است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به‌عقیده من، این سازمان تنها تشکیلاتی است که می‌تواند تمامی افکار و دیدگاه‌ها را در کنار خود جمع کند؛ دیدگاه‌های انقلابی، دینی، ملی، ارزشی و اجتماعی، همه در چارچوب مسئولیت‌پذیری در حوزه‌های مختلف، در سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران جای می‌گیرند. این ویژگی، بسیار حائز اهمیت است.  

مهم‌ترین مأموریت سازمان دانش‌آموزی تقویت هویت ملی است

وی افزود: اگر از شما بپرسند که مهم‌ترین مأموریت سازمان دانش‌آموزی چیست، پاسخ روشن است؛ امروز مهم‌ترین مأموریت سازمان دانش‌آموزی، معاونت پرورشی و حتی وزارت آموزش و پرورش، تقویت هویت ملی با تکیه بر جمهوری اسلامی ایران، وطن، خاک و میهن عزیزمان ایران است. عشق به پرچم جمهوری اسلامی ایران، عشق به نمادهای ملی، فداکاری در راه استقلال و عزت ایران، مهم‌ترین مأموریت شماست. برای تحقق این هدف، باید با برنامه‌ریزی گسترده و اقدامات عملی، کار را از آغاز سال تحصیلی شروع کنیم.  

رویکرد اصلی ما باید تمرکز بر مدرسه و بازگشت به مدرسه باشد

کاظمی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما باید تمرکز بر مدرسه و بازگشت به مدرسه باشد، گفت: موفقیت شما زمانی محقق می‌شود که ببینید در هر مدرسه چند گروه فعال وجود دارد. فعالیت‌های نمایشی، همایشی و نمادین در سطح استانی، منطقه‌ای یا ملی نباید هدف اصلی باشد.

هر دانش‌آموز یک نقش؛ شعار راهبردی تربیت اجتماعی در مدارس

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم مجموعه‌ای قوی داریم که در هر مدرسه یک خبرنگار رسمی فعال، دارای شناسنامه و هویت مدرسه‌ای حضور داشته باشد. شعار ما این است؛ "هر دانش‌آموز یک نقش، و هر دانش‌آموز حداقل در یک تشکل مدرسه‌ای فعال باشد." مدیریت این طرح بر عهده آقای ملکی است و سهم هر تشکل، اعم از شوراهای دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه، بسیج و هلال‌احمر، در آن مشخص شده است.

سه مأموریت‌‌ کلان آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی افزود: شما باید با مأموریت‌های کلان آموزش و پرورش آشنا باشید و نسبت خود را با این مأموریت‌ها مشخص کنید. امروز مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه چیست؟ باید آن‌ها را به‌دقت برشمارید و سپس تعیین کنید که برای تحقق هر کدام، چه تکلیفی بر عهده شما است.‌ ‌دومین مأموریت، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است که من نیز با همین نگاه پیگیر آن هستم. سومین مأموریت، توسعه فرهنگ اقامه نماز و ترویج آموزش قرآن در فضای تربیتی مدرسه است. البته صدها فعالیت تربیتی دیگر نیز وجود دارد، اما باید بدانیم اساسی‌ترین برنامه‌ای که می‌تواند نقش پیشران داشته باشد، کدام است.  

راهبری فعالیت‌ها باید به دانش‌آموزان سپرده شود

وی ‌اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی یک تشکیلات دانش‌آموزی است و تمام فعالیت‌های آن باید قائم به دانش‌آموزان باشد. راهبری فعالیت‌ها باید به دانش‌آموزان سپرده شود و نقش رئیس سازمان، صرفاً هماهنگ‌کننده باشد. این نگاه کلان می‌تواند سازمان را متحول کند.‌ موفقیت ما زمانی معنا پیدا می‌کند که ۹۹ درصد فعالیت‌هایمان مبتنی بر گروه‌های دانش‌آموزی در مدارس باشد و تنها یک درصد به فعالیت‌های منطقه‌ای، استانی و ملی اختصاص یابد.‌ این نگاه راهبردی است که اگر بخواهیم تشکیلاتی موفق داشته باشیم، باید تحول را با بازگشت واقعی به مدرسه، نه صرفاً بازگشتی نمادین و شعاری، آغاز کنیم. در هر استان، حداکثر به ۱۰ خبرنگار حرفه‌ای نیاز داریم که شبکه‌ای منسجم را تشکیل دهند. در هر منطقه نیز باید چند خبرنگار توانمند حضور داشته باشند تا دانش‌آموزان در مدارس زیر پوشش قرار گیرند. این زنجیره به‌هم‌پیوسته می‌تواند نقش‌آفرینی کند.  

علیرضا کاظمی افزود: سازمان دانش‌آموزی بیشترین ظرفیت تربیت اجتماعی را در اختیار دارد؛ از شورای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی تا خبرگزاری پانا و دیگر تشکل‌های مدرسه‌ای. هیچ نهاد دیگری چنین ظرفیت‌هایی ندارد. ما آماده هرگونه همکاری هستیم و هر کمکی که از دستمان برآید، دریغ نخواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست، از پوستر "پویش نو+راوی" رونمایی کرد.

3C4A6517

 

‌در آستانه اربعین حسینی؛ خبرگزاری پانا و تشکل پیشتازان ‌‌پویش «نو+راوی» ویژه ‌مسافران پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی کرده‌اند. این پویش ‌به‌منظور ثبت و بازتاب روایت‌های دانش‌آموزی از پیاده‌روی اربعین طراحی شده است. هر دانش‌آموز مسافر اربعین می‌تواند تولیدات رسانه‌ای خود را در قالب‌های عکس، ویدئو و محتوای مکتوب‌ از جمله دل‌نوشته روایت و در این پویش مشارکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار