دبیر علوم تجربی دبیرستان حضرت معصومه(س) ناحیه ۴ کرج:

کار گروهی برای ارائه بهتر یک مطلب درسی لازم و ضروری است

کرج(پانا)_دبیر علوم تجربی دبیرستان حضرت معصومه(س) ناحیه ۴ کرج گفت: کار گروهی برای ایجاد یک ارتباط علمی، فکری، آموزشی و روحی برای ارائه بهتر یک مطلب درسی، لازم و ضروری است که افزایش اعتماد‌به‌نفس را در بین دانش‌آموزان به ارمغان می آورد.

کد مطلب: ۱۶۴۶۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کار گروهی برای ارائه بهتر یک مطلب درسی لازم و  ضروری است

سارا شریفی در گفت‌وگو با پانا در  خصوص کار گروهی معلم که راهنما و تسهیلگر است، عنوان کرد: «فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های نوین آموزشی، نقش بسزایی در بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری و پرورش مهارت‌های فردی و اجتماعی آنان دارد.»

وی در خصوص این رویکرد آموزشی که در سال‌های اخیر مورد توجه معلمان و برنامه‌ریزان آموزشی قرار گرفته است افزود: «معلمان مدارس  در  تلاش هستند دانش‌آموزان را از حالت منفعل خارج کرده و آنان را به یادگیرندگانی فعال، مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر تبدیل کنند.»

این دبیر درس علوم ادامه داد: «در کلاس‌هایی که فعالیت‌های گروهی به‌صورت هدفمند اجرا می‌شود، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر، تقسیم وظایف، گفت‌وگو و تبادل نظر، مفاهیم درسی را عمیق‌تر و ماندگارتر فرا می‌گیرند.این شیوه آموزشی نه‌تنها به درک بهتر مطالب کمک می‌کند، بلکه زمینه بروز خلاقیت، تقویت قدرت تحلیل و افزایش توان حل مسئله را در میان دانش‌آموزان فراهم می‌سازد.»

شریفی با توجه به اینکه معلم کارگروهی را در کلاس درس، فرصت مناسبی برای شناسایی استعدادها و توانمندی‌های مختلف دانش‌آموزان ایجاد می‌کند بیان کرد: «  در این فضا، هر دانش‌آموز می‌تواند متناسب با توان خود نقش‌آفرینی کرده و احساس مفید بودن را تجربه کند. همچنین دانش‌آموزان می‌آموزند به نظرات یکدیگر احترام بگذارند، اختلاف‌نظرها را مدیریت کنند و در مسیر رسیدن به یک هدف مشترک، همکاری مؤثری داشته باشند.»

وی از سوی دیگر، فعالیت‌های گروهی را که تأثیر قابل‌توجهی بر تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارد اینطور عنوان کرد: « افزایش اعتمادبه‌نفس، بهبود مهارت‌های ارتباطی، تقویت روحیه کار تیمی و مسئولیت‌پذیری از جمله دستاوردهای مهم این نوع آموزش به شمار می‌رود. معلمان تأکید دارند دانش‌آموزانی که در محیط‌های آموزشی مشارکتی رشد می‌کنند، آمادگی بیشتری برای ورود به جامعه و مواجهه با چالش‌های اجتماعی خواهند داشت.»

شریفی در ادامه براساس نظام  تعلیم و تربیت گفت: « اجرای موفق فعالیت‌های گروهی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، هدایت صحیح معلم و ایجاد فضای امن و صمیمی در کلاس درس است. زمانی که این شرایط فراهم شود، کلاس درس از حالت سنتی و یک‌سویه خارج شده و به محیطی پویا، تعاملی و یادگیرنده‌محور تبدیل می‌شود؛ محیطی که در آن آموزش، همراه با تجربه، مشارکت و لذت یادگیری شکل می‌گیرد.»

وی در پایان ضمن توصیه به همکاران دیگر یادآور شد: «همکاران گرانقدر می بایست سعی کنند فعالیت گروهی را در بین دانش‌آموزان تقویت نمایند و این فعالیت ثمربخش را به عنوان یک برنامه روزمره کلاسی از اهداف درسی خود قرار دهند.این تسهیل‌گران آموزشی می توانند با برگزاری نمایشگاه، تهیه ماکت، پاورپوینت یا ارائه مطالب در تخته هوشمند  آینده‌سازان این مرز و بوم را به کار گروهی ترغیب نمایند.»

 

 

خبرنگار : دانش آموز: تسنیم عقاب نشین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار