هواشناسی درک و شناخت ابرها

انتخاب عنوان درک وشناخت ابرها برای شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2017، حاکی از اهمیت فوق العاده ابرها در حوزه هوا، اقلیم و آب است وابرها در دیدبانی و پیش بینی وضع هوا نقش بسزایی دارند .

کد مطلب: ۶۰۸۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از شهرستانهای استان تهران همه ساله بیست و سوم مارس مصادف با سوم فروردین به عنوان روز جهانی هواشناسی میباشد و میشل ژارو دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی ازسالهای گدشته شعارهایی را برای روز جهانی هواشناس برگزید که از آن جمله میتوان به سهم جوانان در آینده جهان، دیده بانی هواشناسی برای حفاظت از جان ومال،تغییر آب و هوا و حوادث فوق العاده و سال خدمت برای ایمنی و رفاه شما اشاره کرد.

هواشناسی در ایران

مطالعه و بررسي جَو، همواره مد نظر دانشمندان ایرانی بوده واز اين رو بسياري از دانشمندان نجوم، در آثار خود بخشي را به مسائل جوّي اختصاص دادند، محمد بن زكرياي رازي، ابن سينا، حكيم عمر خيام، ابوريحان بيروني و انورياز شخصيت‌ها و دانشمندان ايراني بوندكه دربارة پديده‌هاي جوّي مطالبي در آثار خود به يادگار گذاشته‌اند .

درس هواشناسي، در سال 1298 در برنامة درسي مدرسة برزگران نیزگنجانده شد و آن را معلمان فرانسوي تدريس مي‌كردند و در همان محل، اولين سكوي هواشناسي احداث شد كه در آن، دماي هوا، رطوبت نسبي و ميزان بارندگي را اندازه گيري مي‌كردندو اين ايستگاه در سال 1308 كامل شد و غالب عناصر جوّي را ديده باني مي‌كرد .

بعد از جنگ جهاني دوم، نيروهاي متفقين، براي سلامت پرواز هواپيماهـاي خود، واحد كوچك هواشناسي داير كردند كه نيازهــــاي هواشناسي بخش هواپيمائي آنها را تأمين مي‌كردو در آن هنگام بنگاه مستقل آبياري وزارت كشاورزي اقدام به تربيت يك گروه ديده‌بان هواشناس كرد كه اين ديده‌بانان در سال 1327 فارغ التحصيل شدند و در ايستگاه‌هاي هواشناسي مشغول به كار گرديدند .
هواپيمائي كشوري نيزبه علت نياز به اطلاعات جوّي در فرودگاههاي كشور، اقدام به تأسيس ايستگاه‌هاي هواشناسي كردو در اثر نياز شديد برنامه‌ريزان به آمار و اطلاعات اقليمي از نواحي مختلف كشور و ناهماهنگي در تأسيس ايستگاه‌هاي هواشناسي كه در بخش‌هاي مختلف ايجاد مي‌شد ، مسئولان وقت، تأسيس يك واحد هواشناسي مستقل را در كشور ضروري دانستند، لذا در سال 1334 اداره كل هواشناسي كشور، وابسته به وزارت راه، تأسيس شد. .
در هنگام تشكيل اداره‌كل هواشناسي در سال 1334، تمامي ايستگاه‌هاي هواشناسي كه در بخش‌هاي مختلف تأسيس شده بود، در سال 1338، هوا شناسي ايران به عنوان يكصد و سومين عضو سازمان هواشناسي جهاني، به عضويت اين سازمان جهاني درآمد به اين اداره كل واگذار شدو ايستگاه‌هاي واگذار شده، از نوع سينوپتيك، اقليم شناسي و باران سنجي بودند .

گسترش ايستگاه‌هاي هواشناسي و توسعة شبكة آن، پس از پيروزي انقلاب اسلامي شتاب بيش‌تري گرفت و با تعيين كشاورزي به عنوان محور اصلي فعاليت‌هاي اقتصادي كشور، اين سازمان نيز، خدمات خود را به سمت كشاورزي سوق داد و امروزه، توسعة ايستگاه‌ها و بهكرد سامانة آمار هواشناسي كشور، در جهت ارائة خدمات به بخش‌هاي تحقيقاتي كشاورزي، دامداري، آبياري و غيره، گرايش دارد.

/خبرنگار: سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار