یک روانشناس در گفتوگو با پانا:
اوقاتفراغت زمانی برای کاهش اضطراب و استرس کودکان و نوجوانان است
تهران (پانا) - یک روانشناس با بیان اینکه اوقات فراغت زمانی برای کاهش اضطراب و استرس کودکان و نوجوانان است، گفت: برنامهریزی خاص و فشرده برای اوقاتفراغت مفهوم آن را از بین میبرد.

فریدون صادقی در گفتوگو با پانا درخصوص ضرورت اوقات فراغت مناسب برای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: «در ابتدا باید نگاه عمیقتری به اوقات فراغت از منظر علمی داشته باشیم. در گذشته معلمان پس از پایان تعطیلات تابستانی، از دانشآموزان میخواستند تا یک انشاء با این موضوع که "اوقاتفراغت خود را چگونه گذراندید" بنویسند. این نکته به دانشآموزان این پیام را میداد که اوقات فراغت صرفا برای تابستان است و در غیر از آن اوقات فراغت معنایی ندارد؛ که این موضوع نادرست است.»
وی افزود: «نکته بعد این است که نباید اوقات فراغت با مدیریت زمان اشتباه گرفته شود. اکثر والدین بر این تصور هستند که فرزندشان با برنامهریزی فشرده از اوقات فراغت نهایت استفاده را ببرد. این موضوع که اجازه ندهند تا حدودی زمان به بطالت گذرانده شود، درست است اما برنامهریزی خاص و فشرده برای اوقاتفراغت مفهوم آن را از بین میبرد. با برنامهریزی جدی برای اوقات فراغت، کودکان ملزم به انجام کاری شده که والدین آنها را اجبار کردند. میتوان گفت اجبار و الزام با مفهوم اوقات فراغت در تضاد است.»
وی در پاسخ به این سوال که والدین چگونه برای فرزند خود برنامهریزی کنند تا با مفهوم اوقات فراغت در تضاد نباشد، گفت: «والدین میتوانند با شناخت کامل از روحیات فرزند خود برای آنها برنامهای تنظیم کنند. والدین باید به این شناخت برسند که اوقات فراغت زمانی برای شادی، رضایت خود فرزند و کاهش اظراب و استرسهای او است. باید به یاد داشته باشند اگر برنامه به نحوی باشد که برای آن کودک استرس ایجاد کند به طور کل اوقات فراغتی وجود ندارد. به طور مثال یک دانشآموز نباید در تابستان در ساعات مشخص و پشت سر هم ملزم به کلاسهای ورزش، زبان یا موسیقی باشد.»
ارسال دیدگاه