مشاور تحصیلی- تربیتی ملکان مطرح کرد:

ریشه‌یابی هیجان‌پذیری و کاهش تاب‌آوری و راهکارهای پیش رو

ملکان (پانا) - مشاور تحصیلی-تربیتی مدارس شهرستان ملکان، با اشاره به افزایش هیجان‌پذیری و کاهش تاب‌آوری در دانش‌آموزان، عوامل این پدیده را در فشارهای خانوادگی، تأثیرات آموزش مجازی و فضای مجازی جستجو کرد و بر لزوم تقویت برنامه‌های پرورشی، آموزش مهارت‌های زندگی و همکاری خانه و مدرسه برای مقابله با آسیب‌های روانی و رفتاری تأکید نمود.

کد مطلب: ۱۵۹۱۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ریشه‌یابی هیجان‌پذیری و کاهش تاب‌آوری و راهکارهای پیش رو

در راستای بررسی دقیق و تحلیلی آسیب‌های روانی، رفتاری و تربیتی که دانش‌آموزان امروزی با آن مواجه هستند، خبرنگار پانا با فرید فتحی، مشاور تحصیلی-تربیتی مدارس شهرستان ملکان، به گفت‌وگو نشست. در این مصاحبه که به مسائل روز آموزشی و پرورشی مدارس می‌پردازد، محورهایی چون تغییرات رفتاری دانش‌آموزان، اثربخشی برنامه‌های پرورشی، ارتباط مشکلات رفتاری با فضای اجتماعی شهر و همچنین پیشنهاداتی کاربردی برای سال آینده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

فرید فتحی، با اشاره به تحولات عمیق در رفتار و نگرش دانش‌آموزان در سال گذشته، نگرانی خود را از افزایش هیجان‌پذیری و کاهش تاب‌آوری در برابر فشارهای درسی و اجتماعی ابراز کرد.

وی همچنین از بی‌انگیزگی تحصیلی، اختلالات یادگیری و اضطراب به عنوان مشکلات رایج یاد کرد که ریشه در ترکیبی از فشارهای خانوادگی، تأثیرات آموزش‌های مجازی پساکرونا و حضور گسترده در فضای مجازی دارد.

در پاسخ به اثربخشی برنامه‌های پرورشی، فتحی از نقش مثبت کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، اعتمادبه‌نفس، تاب‌آوری و ارتباط مؤثر سخن گفت و افزود: «کارگاه‌هایی در زمینه تنظیم هیجان، سخنوری، مدیریت استرس و جلسات فردی برای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری، نقش مهمی در کاهش آسیب‌ها ایفا کرده‌اند.»

وی با تأکید بر ارتباط تنگاتنگ میان مشکلات رفتاری دانش‌آموزان و فضای اجتماعی، بیان کرد: «رفتار دانش‌آموزان بی‌شک بازتابی از شرایط اجتماعی و فرهنگی خانواده و شهر است.»

وی راه‌حل‌هایی چون جلسات مشاوره با والدین، آموزش سواد رسانه‌ای و تقویت گفت‌وگوهای سازنده را در جهت رفع این چالش‌ها مؤثر دانست.

فتحی در پایان، بر لزوم آموزش مستمر مهارت‌های زندگی، تقویت جایگاه مشاوران، غربالگری به‌موقع دانش‌آموزان آسیب‌پذیر، توسعه تعامل خانه و مدرسه و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی شهر به عنوان اولویت‌های اصلی برنامه‌های تربیتی سال آینده تأکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت طراحی محتوای تربیتی متناسب با ویژگی‌های نسل جدید با تأکید ویژه بر تربیت رسانه‌ای و دیجیتال تأکید نمود.

مصاحبه با فتحی، تصویری روشن از نیازهای امروز مدارس و ضرورت رویکردهای نوین در حوزه تعلیم و تربیت ارائه داد؛ نیاز به برنامه‌هایی پویا، علمی و مبتنی بر مشارکت که دانش‌آموزان را برای زیستن در جامعه‌ای پیچیده آماده سازد.

خبرنگار : دانش‌آموز: محمد منصوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار