مشاور تحصیلی- تربیتی ملکان مطرح کرد:
ریشهیابی هیجانپذیری و کاهش تابآوری و راهکارهای پیش رو
ملکان (پانا) - مشاور تحصیلی-تربیتی مدارس شهرستان ملکان، با اشاره به افزایش هیجانپذیری و کاهش تابآوری در دانشآموزان، عوامل این پدیده را در فشارهای خانوادگی، تأثیرات آموزش مجازی و فضای مجازی جستجو کرد و بر لزوم تقویت برنامههای پرورشی، آموزش مهارتهای زندگی و همکاری خانه و مدرسه برای مقابله با آسیبهای روانی و رفتاری تأکید نمود.

در راستای بررسی دقیق و تحلیلی آسیبهای روانی، رفتاری و تربیتی که دانشآموزان امروزی با آن مواجه هستند، خبرنگار پانا با فرید فتحی، مشاور تحصیلی-تربیتی مدارس شهرستان ملکان، به گفتوگو نشست. در این مصاحبه که به مسائل روز آموزشی و پرورشی مدارس میپردازد، محورهایی چون تغییرات رفتاری دانشآموزان، اثربخشی برنامههای پرورشی، ارتباط مشکلات رفتاری با فضای اجتماعی شهر و همچنین پیشنهاداتی کاربردی برای سال آینده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
فرید فتحی، با اشاره به تحولات عمیق در رفتار و نگرش دانشآموزان در سال گذشته، نگرانی خود را از افزایش هیجانپذیری و کاهش تابآوری در برابر فشارهای درسی و اجتماعی ابراز کرد.
وی همچنین از بیانگیزگی تحصیلی، اختلالات یادگیری و اضطراب به عنوان مشکلات رایج یاد کرد که ریشه در ترکیبی از فشارهای خانوادگی، تأثیرات آموزشهای مجازی پساکرونا و حضور گسترده در فضای مجازی دارد.
در پاسخ به اثربخشی برنامههای پرورشی، فتحی از نقش مثبت کارگاههای مهارتهای زندگی، اعتمادبهنفس، تابآوری و ارتباط مؤثر سخن گفت و افزود: «کارگاههایی در زمینه تنظیم هیجان، سخنوری، مدیریت استرس و جلسات فردی برای دانشآموزان با اختلال یادگیری، نقش مهمی در کاهش آسیبها ایفا کردهاند.»
وی با تأکید بر ارتباط تنگاتنگ میان مشکلات رفتاری دانشآموزان و فضای اجتماعی، بیان کرد: «رفتار دانشآموزان بیشک بازتابی از شرایط اجتماعی و فرهنگی خانواده و شهر است.»
وی راهحلهایی چون جلسات مشاوره با والدین، آموزش سواد رسانهای و تقویت گفتوگوهای سازنده را در جهت رفع این چالشها مؤثر دانست.
فتحی در پایان، بر لزوم آموزش مستمر مهارتهای زندگی، تقویت جایگاه مشاوران، غربالگری بهموقع دانشآموزان آسیبپذیر، توسعه تعامل خانه و مدرسه و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و دینی شهر به عنوان اولویتهای اصلی برنامههای تربیتی سال آینده تأکید کرد.
وی همچنین بر ضرورت طراحی محتوای تربیتی متناسب با ویژگیهای نسل جدید با تأکید ویژه بر تربیت رسانهای و دیجیتال تأکید نمود.
مصاحبه با فتحی، تصویری روشن از نیازهای امروز مدارس و ضرورت رویکردهای نوین در حوزه تعلیم و تربیت ارائه داد؛ نیاز به برنامههایی پویا، علمی و مبتنی بر مشارکت که دانشآموزان را برای زیستن در جامعهای پیچیده آماده سازد.
ارسال دیدگاه