با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس کمیته ملی پارالمپیک صورت گرفت:

تفاهم‌نامه همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و کمیته ملی پارا المپیک امضا شد

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس کمیته ملی پارالمپیک تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دو سازمان امضا شد.

کد مطلب: ۱۵۸۸۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تفاهم‌نامه همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و کمیته ملی پارا المپیک امضا شد

سالار قاسمی در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه که در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، با بیان این که این تفاهم‌نامه با هدف گسترش و توسعه علمی ورزش مدرسه‌ای در بین گروه‌ دانش‌آموزان استثنایی و خانواده‌های آن‌ها منعقد شده است، گفت: هم‌چنین ایجاد سازکاری مناسب جهت شناسایی استعدادها و پرورش آن‌ها و فراهم کردن زمینه توسعه فکری جنبش پارالمپیک در مدارس استثنایی از دیگر محورهای این همکاری مشترک است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه آموزش مبانی تربیت‌بدنی و معرفی رشته‌های ورزشی تخصصی جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: کیفیت‌بخشی و توانمندسازی نیروی انسانی از جمله برنامه‌های مورد تاکید سازمان بوده و به همین جهت ارتقاء سطح علمی و مهارتی دست‌اندرکاران گروه‌های دانش‌آموزی هدف در این تفاهم‌نامه دیده شده است.

وی افزود: همکاری دوجانبه در برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک و اهتمام به توسعه جایزه ملی در جنبش پاراالمپیک از دیگر محورهای مشترک این دو نهاد است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به این که یکی از برنامه‌های توسعه‌ای و تحوّلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با رویکرد ارتقاء سواد حرکتی در مدارس استثنایی در حال اجرا است، گفت: با توجه به اهمیت ساعت درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی برای دانش‌آموزان استثنایی، به خصوص در دوره ابتدایی که در طلایی‌ترین سنین توسعه رشد حرکتی به سر می‌برند، ضرورت توجّه به فعالیت‌های آمادگی جسمانی و مهارت‌های ادراکی حرکتی و پایه در این سنین دوچندان می‌باشد، بر این اساس رویکرد سازمان این است که با تغییر فضاهای کم استفاده و موجود مدارس، فضاهای ایمن برای درس تربیت‌بدنی ایجاد کند.

قاسمی افزود: برگزاری مسابقات ورزشی به عنوان یکی از برنامه‌های اثرگذار در ایجاد علاقه‌مندی در دانش‌آموزان، همواره مورد توجه سازمان بوده است و مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف شامل تنیس‌روی میز، آمادگی جسمانی، فوتسال، دو‌ و میدانی، شطرنج، گلبال، گوی‌رانی و بوچیا هر سال برای دانش‌آموزان استثنایی برگزار می‌شود.

وی در ادامه درخصوص تجهیزات عمومی و تخصصی درس تربیت بدنی گفت: به منظور اجرای بهینه درس تربیت‌بدنی نیاز است تجهیزات و وسایل استاندارد در دسترس معلمان قرار گیرد و در همین راستا در سال جاری اعتباراتی به استان‌ها جهت تجهیز کلاس‌های درس تربیت‌بدنی ابلاغ شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد توسعه ورز‌ش‌های روباز گفت: این برنامه با هدف طراحی، ایجاد و بهینه‌سازی فضاهای ورزشی در سراسر کشور بوده که سازمان نیز همسو با سیاست‌های معاونت تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش پیگیر اجرای طرح در مدارس تحت پوشش خود است و در حال حاضر حدود ۱۱۳ فضای چمن مصنوعی در سطح استان‌ها برای دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد.

قاسمی با اشاره به توسعۀ فعالیت‌های ورزشی و نیز ارتقاء جایگاه و نقش تربیتی خانواده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: در همین راستا سازمان آموزش وپرورش استثنایی جهت شرکت کودکان با نیازهای ویژه در بازی‌های گروهی شاد و مفرّح به همراه والدین خود، جشنواره نشاط را در قالب برنامه ورزشی خانواده‌محور طراحی کرده است تا علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت جسمی و روحی بر افراد خانواده، موجب تحکیم روابط خانواده از طریق تقویت حس مشارکت و همکاری در خانواده شود. 

معاون وزیر در خصوص ایجاد و توسعه رشته‌های تربیت‌بدنی گفت: تعداد رشته‌های مختلف این قابلیت را دارد تا با توجه به تنوع علایق و استعدادهای دانش‌آموزان، جمعیت بیشتری را برای روی آوردن به ورزش ترغیب کند. در همین راستا رشته تربیت‌بدنی در مدارس دانش‌آموزان با آسیب شنوایی هم به تازگی ایجاد شده است. 

در ادامه این جلسه غفور کارگری رئیس کمیته ملی پاراالمپیک گفت: این تفاهم‌نامه با هدف همکاری و هم‌افزایی بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و کمیته ملی پاراالمپیک منعقد شده است و انتظار می‌رود کارگروه مشترکی که تشکیل می‌شود، بر مسیر اجرا و نتیجه فرآیند این تفاهم نامه اهتمام جدی داشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری تربیت بدنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این شورا به هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با حوزه تربیت‌بدنی کمک می‌کند و موجب می‌شود تفاهم‌نامه‌های مشترکی که با سازمان‌های مختلف منعقد می‌شود در یک مسیر مشترک باشند.

رئیس کمیته ملی پاراالمپیک در پایان گفت: توجه به ورزش همگانی و شناسایی استعدادهای ورزشی به خصوص در سنین پایین برای ما اهمیت بسیاری دارد و خواستار توجه جدی به آن شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار