آخرین جمعه خبر96: از روز جهنمی حجاریان تا بهشت پاستور در بهارستان

پمپئو؛ تیر خلاص ترامپ به برجام؟

تهران (پانا) - هفته ای که گذشت هم از نظر مناسبت‌های تاریخ ایران و هم از نظر رویدادهای روز پر بود از اتفاقات جالب و قابل توجه، اتفاقاتی مثل فرارسیدن هجدهمین سالگرد روز جهنمی حجاریان در دل بهشت و مثل سرور و جشن دولتی ها در خانه ملت.

کد مطلب: ۸۰۷۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
آخرین جمعه خبر96: از روز جهنمی حجاریان تا بهشت پاستور در بهارستان

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته دست‌مایه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته ای که امروز، روز پایانی خود را می گذراند، از نوزدهم لغایت 25 اسفند ماه شاهد حوادث و اتفاقات ویژه‌ای در عالم سیاست ایران بود، اتفاقاتی که علاوه بر حال، برای پی بردن به برخی از آنها باید به سالها قبل برگشت و خاطرات را از نو ورق زد.

با تمام این تفاسیر، جمعه خبر خبرگزاری پانا زودتر از آنچه فکرش را می کرد و در 3 ماهگی خود، شاهد تعویض سال شد، در طول این مدت هر جمعه با نگاهی به پس و پیش اخبار، هر هفته سعی کردیم اخبار را در نگاهی متفاوت به شما عرضه کنیم و امیدواریم سال آینده نیز، فرصت این مهم برایمان ایجاد شود.

دست پر پاستور از ضیافت اجباری بهارستان

بی‌شک پر جاشیه ترین اتفاق این هفته در دل تهران و در صحن علنی قوه در راس امور رقم می خورد، جایی که بیش از 200 بهارستان‌نشین و حدود 10 پاستور نشین برای آینده 3 فرد، به رایزنی می پرداختند.

علی ربیعی، عباس آخوندی و محمود حجتی 3 پاستورنشینی بودند که سرنوشتشان به بهارستان‌نشینان و برگه‌ های رای آنان گره خورده بود، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه وشهرسازی و جهادکشاورزی منتظر ماندند تا سکان‌دار خود را بشناسند.

لابی‌ها بی پایان در صحن بهارستان ادامه داشت، قطعا وزرا خواستار ماندن بودند و مخالفان خواستار حذف آنان از عکس یادگاری روز پایانی سال 96 کابینه روحانی، موافقان استیضاح گفتند و وزرا جواب دادند و نتیجه شد 3 به 0 به سود دولت.

علی ربیعی با اختلاف یک رای و با 126 رای مخالف استیضاح بر سر «کار» ماند، عباس آخوندی نیز با 152 رای مخالف استیضاح در وزارتخانه راه و شهرسازی ابقا شد، محمود حجتی نیز با 117 رای مخالف استیضاح جان سالم از بهارستان به در برد و همچنان به عنوان وزیر جهاکشاورزی به فعالیت خواهد پرداخت.

نکته جالب اینجاست که نتیجه این استیضاح ها اما در داخل زمین رقم نخورد، همه چیز در کمیسیونی که خیلی‌ها پایان یافته تلقی‌اش می‌کردند، تعیین شد، فراکسیون امید بار دیگر در نمایشی جذاب هر سه وزیر روحانی را حفظ کرد تا دست دوستی عارف به سوی حسن روحانی دراز شود، دستی که به امید همگرایی و همراهی هرچه بیشتر در روزهای پیشه رو دراز شده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی در همین باره می‌گوید که فصل جدیدی بین دولت و مجلس آغاز شده است.

این فصل جدید به قیمت دلخوری برخی امیدی ها از فراکسیون رقم خورده اما اگر به بهبود و نزدیکی دوباره امیدی های مجلس و دولت به هم بی انجامد، ارزشش را داشته است.

در میان سه وزیر علی ربیعی روزی سخت را پشت سرگذاشت ، روزی پرحاشیه که در اثنای آن مشخص شد وزیر کار مستاجر باجناق محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران است.

آخوندی اما مخالفان سفت و سختی بر خلاف ربیعی نداشت ، دست در جیب پشت تریبون رفت و از اقداماتش گفت و برای بار پنجم از مجلس رای اعتماد (3 استیضاح و 2 معرفی به عنوان وزیر) گرفت، حجتی نیز به همین روال روزی آرام را گذراند و از همان دقایق ابتدایی فضای مجلس در جهت موافقت با وی پیش می رفت.

روزهای شلوغ بهارستان گذشت و پاستور بدون تغییر به استقبال سال نو می رود، سالی که امیدواریم شاهد کاهش اختلافات و تلاش‌های بیشتر برای حل مشکلات مردم باشیم.

روایت‌هایی خاص از 18 سال پیش؛ روزی که بهشت بر حجاریان جهنم شد

صبح 22 اسفند 18 سال پیش اتفاق افتاد، در روزهایی که نه شبکه اجتماعی‌ای بود و نه پدیده شهروند خبرنگار، خبری به سرعت برق و باد تهران و ایران را در نوردید مبنی بر اینکه با شلیکی بی‌صدا، خیابان بهشت جهنم شد و مغز متفکر اصلاحات در تهران به زمین افتاد.

او ترور شد، به همین سادگی، به همین تلخی، روزنامه‌های آن روزها که بنا بر هزاران دلیل قابل قبول و غیر قابل قبول امروز دیگر اثری ازشان یافت نمی‌شود، بلا استثنا تیر و عکس نخست 23 اسفند خود را به این حادثه تلخ اختصاص دادند.

سعید حجاریان، متولد سال 33 در تهران، تئوریسین اصلاحات و از مطرح‌ترین چهره‌های این جریان سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود. او یک‌بار در سال 60 با سوء قصد مجاهدین خلق مواجه شد و جان سالم به در برد اما ترور اسفند 78 وی را برای همیشه به صندلی چرخدار چسباند و اختلالاتی را نیز در گفتارش ایجاد کرد.

سعید عسگر که آن‌روزها و در زمان ترور حجاریان تنها 19 سال داشت با اسلحه روسی طراحی شده در روزهای بعد از جنگ جهانی دوم (ماکاروف) به صورت حجاریان شلیک کرد اما مثال آن بیت که گفت «قتل این خسته به شمشیر تو ممکن نبود» حجاریان بعد از روزها تحت درمان قرار گرفتن و سفر درمانی به ایالات متحده آمریکا مجددا آغاز به سخن گفتن کرد.

عسگر به جرم ترور حجاریان به 15 سال حبس محکوم شد اما تنها یک سال بعد از زندان آزاد شد. اقدامات به زعم برخی شرورانه و به زعم برخی دیگر انقلابی وی متوقف نشد و او در سال 83 به جرم رهبری گروهی 250 نفره و به دلیل حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و ضرب و شتم آنان مورد محاکمه قرار گرفت اما بدون سابقه کیفری.

در جریان محاکمه دوم گفته شد که ترور حجاریان برای سعیدعسگر سابقه کیفری محسوب نشد، اتفاقی عجیب که گویا با اعتراض وکیل دانشجویان در جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه مواجه شده اما هیچ جزئیات بیشتری در این خصوص تا این لحظه منتشر نشده است.

حجاریان بعدها درباره ترور خود به دست عسگر گفت که اعتقاد دارد او (عسگر) «ماشه» بوده است و جریانی پشت پرده قصد ضربه زدن به او (حجاریان) به دلیل پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای توسط سعید امامی را داشته است.

احمد حکیمی پور و محمدعطریانفر در گفتگو با پانا خاطراتی دست اول از روز ترور حجاریان چرایی ایجاد اختلال در گفتار وی و چگونگی سفرش به امریکا را بیان می کنند که همه آنها در سایت قابل مشاهده است.

افتتاح و اختتامیه خبرگان در غیاب آیت‌الله شاه‌آبادی

آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری از استان تهران و فرزند مرحوم آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی، استاد امام خمینی(ره)، صبح روز دوشنبه 21 اسفند ماه دار فانی را وداع گفت.

وی متولد سال 1310 هجری در قم بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت این مرجع عالیقدر جهان اسلام ، علو درجات را برای وی و صبر برای بازماندگانش از خداوند متعال طلب کردند.

صبح سه شنبه 22 اسفند ماه نیز افتتاحیه پنجمین دوره اجلاس خبرگان رهبری در غیاب او برگزار شد و پس از یک روز کاری و در 23 اسفند ماه به فعالیت‌های خویش با صدور یک بیانیه و تاکید بر لزوم پیگیری مسائل اقتصادی از سوی دولت و بهبود اوضاع معیشتی مردم و غیرقابل مذاکره بودن مسائل دفاعی و موشکی کشورمان به کار خود پایان داد.

البته در این اجلاسیه اعضا هیات رئیسه خبرگان نیز انتخاب شدند که مطابق انتظارات، آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری باقی ماند.

آیت الله جنتی نیز که مجددا به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد در افتتاح این مراسم به مسئله حجاب اشاره کرد و ضمن دعوت منتقدان حجاب اجباری در کشورمان به توبه کردن از نظر هماهنگ مراجع عظام تقلید در خصوص حجاب سخن گفت.

اعضا مجلس خبرگان رهبری همچنین با آرمان های امام راحل تجدید بیعت کردند و بعد از آن به دیدار مقام معظم رهبری رفتند.

رهبری در این دیدار ضمن توصیه هایی به اعضا خبرگان به مشکلات موجود در کشورمان اشاره کردند و گفتند که از این مشکلات با خبر و مطلع هستند اما هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد.

پمپئو؛ تیر خلاص ترامپ به برجام؟

برای ایرانیان یا دنبال‌کنندگان عالم سیاست، برکناری ناگهانی وزیر امور خارجه چندان مورد عجیبی نیست، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه محمود احمدی نژاد زمانی که برای ماموریت به آفریقا سفر کرده بود در هواپیما متوجه شد دیگر وزیر امور خارجه نیست.

اما آمریکایی‌ها با این پدیده ناآشنا بودند که به لطف حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید آنان نیز با ایرانیان تجربه مشترکی در این زمینه پیدا کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، با یک توییت و بدون تلفن زدن یا سایر آداب مرسوم، رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه خود را عزل کرد و مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) را به عنوان جانشین وی به سنا معرفی کرد.

عزل تیلرسون چندان شوکه‌کننده نبود چرا که پیشتر اختلافات وی و ترامپ سوژه داغ رسانه‌های آمریکایی بود اما شیوه عزل عجیب وی باعث تعجیب شد، شبکه های آمریکایی گزارش کردند که این توئیت را مسئول دفتر تیلرسون برای وی ارسال کرده است چرا که وی در این شبکه اجتماعی حضور ندارد.

ترامپ بعد از این عزل در کاخ سفید به جمع خبرنگاران آمد و با اشاره به اختلافات موجود بین خود و تیلرسون در خصوص مسائل مختلف اعلام کرد که یکی از موضوعاتی که باعث برکنار وی شده است، مسئله توافق هسته ای با ایران (برجام) است.

با حضور پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه ترامپ به نظر می‌رسد تصمیم وی برای خروج از برجام یا دست بردن در آن شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اسلامی در همین خصوص صراحتا اعلام کرد که ایران در صورت خروج امریکا از برجام، از این توافق چندجانبه با شش قدرت جهانی خارج خواهد شد.

ترامپ حدود دو ماه برای تصمیم‌گیری در خصوص برجام فرصت دارد، او یا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را امضا می‌کند یا از برجام خارج می‌شود، تصمیم وی مشخص نیست اما باید منتظر ماند و دید حضور پمپئو که همواره مواضعی سفت و سخت علیه ایران داشته و از حامیان شدت عمل علیه کشورمان است، به منزله تیر خلاص برای برجام است یا خیر.

مقامات کشورمان صراحتا اعلام کرده‌اند که برجام تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره مجدد نیست و ایران تنها تا زمانی که منافعش در چهارچوب برجام تضمین شود به این توافق بین‌المللی پایبند خواهد ماند.

سفر ظریف به پاکستان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای گفت‌وگو با مقامات بلندپایه پاکستان و جشن گرفتن 70 سالگی روابط تهران و اسلام آباد به این کشور سفر کرد.

فردای آنروز نیز یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بازدید از مراکز نظامی و هسته‌ای پاکستان به این کشور سفر کرد و با وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگویی را ترتیب داد.

آمانو به تازگی جدیدترین گزارش خود درباره اقدامات ایران بر اساس برجام را به شورای حکام ارائه و ضمن تأیید دوباره پایبندی ایران بر برجام خروج از توافق هسته‌ای را بزرگ‌ترین اشتباه عنوان کرده است.

ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که برجام را «بدترین توافق» تاریخ می‌داند هم‌پیمانان اروپایی خود را تهدید کرده است که درصورت رفع نکردن «نواقص» برجام در ماه می (اردیبهشت) با تأیید نکردن تمدید تحریم‌های ایران از توافق خارج خواهد شد و در همین راستا اقدام به کنار گذاشتن توئیتری وزیر امور خارجه خود کرد.

با این وجود هیچ یک از متحدان اروپایی حاضر نیستند که تن به خروج از برجام بدهند و مقامات ایرانی نیز به صراحت اعلام کرده‌اند که هیچگونه مذاکره تازه‌ای درباره برجام نخواهند داشت.

اخبار ضد و نقیضی از سوی رسانه‌های خارجی مبنی بر موافقت ایران برای انجام مذاکرات منطقه‌ای با اروپا منتشر شد که به گفته این رسانه‌ها درخواست این مذاکرات از سوی اروپا به منظور راضی کردن رئیس‌جمهوری آمریکا بری حفظ برجام است. با این حال در این مورد نیز وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هرگونه مذاکره درباره سیاست‌گذاری‌های ایران در منطقه با اروپا را رد کرده‌اند و وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اروپا از عملکرد خود پشیمان خواهد شد.

با تمام این تفاسیر چاره‌ای جز انتظار برای مشخص شدن فرجام برجام، این دستاورد دیپلماسی نخواهیم داشت.

حملات زنجیره‌ای به سفارتخانه‌های ایران

انتهایی‌ترین لحظات جمعه شب هفته گذشته به وقت تهران بود که خبری عجیب در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد، خبری که نشان از حمله و تعرض گروهی افراطی و تندرو وابسته به فرقه‌ای شیعه موسوم به شیرازی به سفارت ایران در انگلستان داشت، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر تهران در لندن مطمئن‌ترین منبع حوادث اخیر آن شب بود؛ حوادثی که نمونه ایرانی‌اش چندسال پیش اتفاق افتاد و منجر به قطع چند ساله روابط دو کشور شد.

حوادث آن شب پایان یافت و مقامات ایرانی به اهمال پلیس لندن اشاره و خواستار توضیح رسمی وزارت امور خارجه این کشور شدند. همان شب وقوع حادثه مراتب اعتراض ایران به سفیر انگلستان اعلام و فردای آن روز نیز سفیر به دستگاه دیپلماسی کشورمان احضار و ضمن ابلاغ عذرخواهی رسمی لندن وعده داد که این مشکل برطرف شود.

نکته جالب اما حضور مامورهای یگان ویژه در اطراف سفارت انگلستان در تهران بود، این حضور در واقع پیشگیری از تکرار حادثه تلخ حمله به سفارت انگلستان در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تعبیر کرد.

صبح دوشنبه، 21 اسفند ماه نیز خبری از اتریش مخابره شد، خبری که نشان از حمله فردی نانشناس به محل اقامت سفیر کشورمان در وین با چاقو داشت، این فرد 26 ساله ابتدا با چاقو محافظ را زخمی می کند و پس از آن با ضرب گلوله همان محافظ در دم جان می دهد.

این دوه حمله پشت سرهم به سفارتخانه های کشورمان در کشورهای اروپایی واکنش‌های بسیاری را در بخش‌های فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام به همراه داشت.

با جنتی خداحافظی نکنید!

یکی از اخبار جالب روزهای گذشته، خداحافظی آیت‌الله احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری با نماز جمعه تهران و موافقت رهبری بود.

برخی روزنامه‌ها فردای آن روز در تیتیری جالب نوشتند که «خداحافظ آقای جنتی»!

این در حالی است که آیت‌الله جنتی امروز رئیس مجلس خبرگان رهبری است و دبیر شورای نگهبان است که هر یک سمتی بلندپایه در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود؛ بنابراین نمی‌توان مدعی خداحافظی او از سمت‌های سیاسی شد.

عفو و تخفیف مجازات تعدادی از زندانیان با موافقت رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه، با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومانی که محکومیت آنان تا تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال جاری قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده شوند، موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، موافقت با این عفو و تخفیف مجازات به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و فرارسیدن عید نوروز و در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی صورت گرفت.

رفیق احمدی نژاد بازداشت شد

حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و محمود احمدی نژاد، سه ضلع مثلث جنجالی این روزهای کشورمان هستند، کسانی که هر بار با حرف یا بیانیه‌ای حمله ای جدید را به رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس کشورمان آغاز می کنند.

اختلافات بین احمدی نژاد و لاریجانی‌ها از همان دوران حضور وی در راس قوه مجریه کشورمان به خصوص در چهار سال دوم بر کسی پوشیده نیست و روزهای مثل یکشنبه سیاه مجلس (پخش فیلم مخفیانه گرفته‌شده از دیدار فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در صحن علنی بهارستان) گواه این مهم است.

رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد و حمید بقایی (معاون اجرایی و رئیس سازمان میراث فرهنگی وی) مدت‌ها در جریان بود و این روزها نیز ادامه دارد.

سه شنبه، 22 اسفند ماه حمید بقایی پس از تایید حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن دستگیر و جهت اجرای حکم صادره از جمله ۱۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی به زندان معرفی شد.

احمدی نژاد بعد از این بازداشت، بیانیه تندی صادر کرد.

دادستانی کل کشور نیز گزارشی از مفاد موارد محکومیت بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد را منتشر کرد که در آن به موارد گوناگونی از تخلفات وی اشاره شده است.

بقایی پیشتر در نامه‌ای به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کشورمان، به یکی از موارد اتهامی خود مبنی بر دریافت 3.5 میلیون یورو ارز برای پرداخت به یکی از کشورهای آفریقایی اشاره کرده و از وی خواسته در نامه‌ای به قوه قضائیه این مسئله را تکذیب کند چرا که به زعم بقایی از پایه کذب محض است.

سردار سلیمانی تا لحظه تنطیم این گزارش پاسخی به این ادعای بقایی نداده است اما سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشورمان در این باره اظهار کرد: «فرافکنی و سناریو تکراری بار جرایم را کاهش نمی‌دهد. رفتار بقایی مسبوق به سابقه است.»

اسفندیار رحیم مشایی، رفیق نزدیک احمدی نژاد نیز که پیشتر باعث قهر 11 روزه وی و خانه‌نشینی‌اش در دوران ریاست جمهوری‌اش شده بود، در واکنش به اقدام دادستانی تهران، ضمن انگلیسی خواندن حکم بقایی، این حکم را مقابل سفارت انگلستان در تهران به آتش کشید.

وعده لاریجانی برای حل مشکل زنان بازداشتی

روز جهانی زن (8 مارس) تعدادی از بانوان کشورمان تجمعی را مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دادند که طی آن چند تن از آنان از جمله دو خبرنگار بازداشت شدند.

نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی که در زمینه پیگیری و پرداختن به مسئله زنان قابل قیاس با بانوان مجلس نهم نیستند این مسئله را پیگیری کردند.

بانوان بهارستان نشین در اظهارنظرها و گفت وگوهایی متفاوت خواستار رسیدگی به موضوع بانوان بازداشتی و آزادی آنان شدند.

در این میان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز زن، دیداری با نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی داشت و به گفت وگو و رایزنی با آنان درباره مسائلی متفاوت پرداخت.

بعد از این دیدار بانوان مجلس در گفت و گوهایی متفاوت خبر از وعده رئیس قوه مقننه کشورمان برای حل پیگیری مشکل بانوان بازداشت شده و رسیدگی به آن را دادند.

اخیرا نیز معصومه ابتکار، معاون امور بانوان و خانواده حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در اظهار نظری خبر از حل و فصل مشکل بانوان بازداشت شده در آینده نزدیک داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار