حاشیه‌های روز پرکار ربیعی در مجلس؛ وزیر کار مستأجر باجناق شهردار تهران است

پیامک یک نماینده به وزیر دو هفته قبل از استیضاح جنجالی شد

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در پایان روزی پر فشار، دوباره در قامت وزیر از صحن علنی بهارستان خارج شد.

کد مطلب: ۸۰۶۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های روز پرکار ربیعی در مجلس؛ وزیر کار مستأجر باجناق شهردار تهران است

صبح امروز با اندکی تاخیر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد، تاخیر ایجاد شده سبب شد خبرنگاران حاضر در بهارستان هر کدام به طور جداگانه با نمایندگان صحبت کنند تا متوجه شوند تعداد نمایندگان برای آغاز کردن جلسه علنی علت تاخیر است یا جلسه ای غیر علنی در دستور کار نمایندگان ملت قرار گرفته است.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در همین رابطه به خبرنگار پانا گفت که جلسه غیر علنی در جریان نیست اما دعا کنید که شرایط به خیر بگذرد و امروز با نیکی سپری شود.

با تمام این موارد جلسه علنی مجلس آغاز شد، موافقان استیضاح صف کشیدند، عثمانی 12 دقیقه، مقصودی 5 دقیقه، حسن بیگی 5 دقیقه، شهاب نادری 5 دقیقه، فرهنگی و حسن وند نیز هرکدام 13 دقیقه فرصت مخالفت با ربیعی داشتند، در انتها نیز پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هر کدام 12 دقیقه فرصت مخالفت با وزیر کار داشتند.

حضور محمد قسیم عثمانی اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید در لیست موافقان استیضاح علی ربیعی به رغم مخالفت فراکسیون امید با استیضاح وی، جالب توجه است.

یکی از اعضای فراکسیون امید که خواست نامش فاش نشود در همین رابطه به خبرنگار پانا گفت: «ما قائل به دیکتاتوری نیستیم، نمایندگان هرکدام حق دارند مستقلا تصمیم بگیرند اما انتظار است نمایندگان بیشتر به عملکرد فراکسیونی تن دهند.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، امیر حاتمی، وزیر دفاع، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، رضا اردکانیان، وزیر نیرو و محمدجواد آذری جهریمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تنی چند از دست اندر کاران دولت برای حمایت از ربیعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدند که حضور آنان موجبات تجمع نمایندگان اطراف آنان را فراهم آورد.

نکته جالب این ماجرا محبوبیت قابل توجه آذری جهرمی، وزیر جوان کابینه بود به طوری که شلوغی های اطراف وی بیشتر از جهانگیری به چشم می آمد و دلیل این مهم را نیز می توان مقبولیت بیشتر وی در بین چهره های اصول گرا دانست.

با تمام این تفاسیر نطق ها آغاز شد، عثمانی پشت تریبون رفت و از وزیر خواست اگر نماینده ای زیاده خواهی کرده یا شائبه شخصی بودن استیضاح را برای ربیعی ایجاد کرده است، نام وی را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کند تا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برخوردهای قانونی و قاطع را به وی انجام دهد.

در این زمان، فریادهای تنی چند از نمایندگان از گوشه و کنار مجلس بلند شد و هرکدام به نوعی در قبال این رفتارها اعتراض کردند.

علی ربیعی پس از مخالفان پشت تریبون رفت و به دفاع از خود پرداخت. دفاع های ربیعی در 3 دور جدا از هم صورت گرفت؛ دور نخست آن چندان حاشیه به همراه نداشت، در دور دوم به برخی اظهارات نمایندگان پاسخ داد و گفت که استیضاح امروزش ارتباطی به هواپیمای آسمان ندارد و این سقوط تلخ تنها بهانه‌ای برای برخی افراد است تا وی را به مجلس بکشنانند، افرادی که به گواه اظهارات وزیر کار 3 ماهی است در جهت استیضاح وی گام بر می دارند.

دور سوم اظهارات ربیعی را می توان جنجالی‌ترین بخش اظهاراتش نامید، آنجا که گفت نماینده‌ای 2 هفته قبل از حضورش در صحن به وی پیامک زده و گفته که استیضاحت می‌کنیم، در این زمان فریادهای نمایندگان بلند شد و خواستند که وزیر کار نام این نماینده را در صحن علنی عنوان کند.

قسیم عثمانی، نماینده بوکان از انتهای صحن فریاد می‌زد که «نامش را بگو»، «آقای رئیس بگو نامش را بگه!»، این فریادها به دیگر نمایندگان نیز منتقل شد و طیف قابل توجهی از بهارستان از وزیر خواستند نام این نماینده متخلف را در صحن علنی بیان کند.

ربیعی اما از بردن نام وی در صحن علنی و پشت تریبون خوددادری کرد اما گفت که نام این نماینده را به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد کرد.

بخش قابل توجه دیگر اظهارات ربیعی زمانی بود که قصد پاسخ به اظهارات تاجگردون در خصوص اموال خود و فرزندانش را داشت، پیش از این نیز گویا یکی از نمایندگان مدعی شده بود که خانه ربیعی 25 میلیارد تومان ارزش دارد، ربیعی در پاسخ به این اظهار نظر با گلایه از نمایندگان «اجاره نامه» خود را در صحن علنی مجلس نشان داد، تلویزیون های صحن بهارستان نیز این اجاره نامه را پخش کردند و همگان دیدند.

وزیر کار همچنین در این خصوص گفت که مستاجر باجناق محمدعلی نجفی، شهردار فعلی تهران است.

این مسائل پایان یافت و مسعود پزشکیان، رئیس جلسه بهارستان نمایندگان دولت را بنا بر آیین نامه داخلی بهارستان به خروج از صحن دعوت کرد، دولتی ها خارج شدند، رای گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به صورت کاغذی و دستی آغاز شد، هرکدام از نمایندگان رای های خود را نوشتند، عثمانی رای خود را به خبرنگاران نشان داد که در آن موافقت با استیضاح اعلام شده بود، عبدالحمید خدری از نمایندگانی بود که گویا رای خود را دیر نوشته بود و مجبور شد برای تحویل رای خود تا هیات رئیسه برود، موردی که برخلاف آیین نامه داخلی مجلس است.

آیین نامه در این خصوص تصریح دارد که نمایندگان باید رای خود را در صندلی هایشان تحویل دهند، احتمال می‌رود رای باطله‌ای که پزشکیان اعلام کرد و با همان رأی ربیعی در قامت وزیر کار باقی ماند، رای دیر تحویل داده شده خدری باشد.

نکته جالب دیگر شمارش چندباره آرا است. زهرا سعیدی مبارکه در همین خصوص به خبرنگار پانا گفت که چون آرا بسیار نزدیک به هم است، این شمارش های مجدد به این دلیل صورت گرفته است.

آرا موافق و مخالف علی ربیعی به عنوان وزیر کار 3 یا 4 مرتبه شمارش شد که نهایت ربیعی با 127 رای مخالف استیضاح در مقابل 126 رای موافق، وزیر باقی ماند.

بهارستان در شیفت صبح فرجامی خوش برای وزیر کار داشت اما هنوز 5 ساعت پر ماجرا در انتظار عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش رو است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار