پیامد یک اخراج آمریکایی برای برجام؛ روی کار آمدن وزیر امور خارجه‌ای که دیپلماسی را نمی‌پسندد

تهران (پانا) - از آنجا که یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلاف نظر بین دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه‌اش که منجر به اخراج توئیتری رکس تیلرسون شد، موضوع توافق هسته‌ای ایران عنوان می‌شود، به نظر می رسد تهران باید برای تقابل تازه‌ای با واشنگتن آماده شود.

کد مطلب: ۸۰۷۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
پیامد یک اخراج آمریکایی برای برجام؛ روی کار آمدن وزیر امور خارجه‌ای که دیپلماسی را نمی‌پسندد

سمیرا امیرچخماقی - اخراج توئیتری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا از سوی رئیس‌جمهوری، نگاه‌ها را بیشتر از گذشته معطوف به اختلافات بین تیلرسون و ترامپ کرده است.

اختلاف بین رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه‌اش بارها و بارها در طول 14 ماه گذشته سوژه خبری رسانه‌ها بود؛ از گزارش‌های محرمانه تا موضع‌گیری متضاد.

در میان این اختلاف نظرها نقش ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. حداقل در طول شش ماه گذشته بسیاری از گزارش‌هایی که در مورد اختلافات ‌منتشر شد‌، حاکی از نظرات مخالف رئیس‌جمهوری و وزیرش در حفظ توافق هسته‌ای ایران است؛ اختلافی که در انتخاب وزیر امور خارجه جدید دونالد ترامپ کاملا مشهود است.

حمایت از حمله نظامی به ایران

سی ان ان در گزارشی در این باره می‌نویسد انتظار می‌رود انتخاب مایک پمپئو، رئیس سیا به عنوان وزیر امور خارجه منجر به سیاست‌های سختگیرانه‌ای نسبت به ایران و کره شمالی شود.

این گزارش می‌افزاید که پمپئو از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کند و این در حالی است که به طور جدی با توافق هسته‌ای ایران مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر گزارش سی‌ان‌ان افزوده است که این انتخاب ناگهانی متحدان ایالات متحده، قانونگذاران و دیگران را نگران کرده است که چطور سیاست دولت آمریکا به طور ناگهانی تغییر می‌کند؟

بر اساس این گزارش، اکنون دیپلمات‌های آمریکا دچار نوعی سرگردانی هستند که با توجه به این انتخاب سریع و نگاه پمپئو در مورد موضوعات همچون توافق هسته‌ای‌، دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و موضوع کره شمالی چه اقدامی باید انجام دهند.

تیلرسون قرار بود در هفته جاری در برلین درباره توافق هسته‌ای ایران مذاکره کند. تیلرسون همچنین بنا بود که روز جمعه با کره جنوبی و ژاپن در خصوص کره شمالی مذاکره کند.

استفان روی، دیپلمات با سابقه آمریکایی، بر این باور است که به جز دیدگاه پمپئو درباره ایران و کره شمالی اطلاعات زیادی درباره پمپئو وجود ندارد.

مخالفت با توافق هسته‌ای

پمپئو شدیدا با توافق هسته‌ای ایران مخالف است و از انحلال و حملات نظامی به ایران به جای دیپلماسی حمایت می‌کند.

گاردین نیز در گزارشی که از این تغییر ناگهانی وزیر امور خارجه در آمریکا منتشر کرده است، آن را یک ضربه جدی به توافق هسته‌ای ایران و جنگ تجاری کامل با اروپا عنوان کرده است.

دونالد ترامپ در توضیحاتش به خبرنگاران درباره اخراج تیلرسون بر اختلاف نظر در مورد سیاست در قبال ایران تأکید کرده است.

بر اساس گزارش گاردین رئیس‌جمهوری آمریکا به روشنی مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها اعلام کرده است. با وجود این رکس تیلرسون بر این باور بود که آمریکا باید در کنار متحدان اروپایی بماند و توافق هسته ای را حفظ کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته در توئیتی با غیرقابل پیش‌بینی خواندن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توضیح داد: «آقای ترامپ عادت به غیرقابل پیش بینی بودن دارد و به همین دلیل برای هرکسی که می‌خواهد با او تعامل کند، غیرقابل اعتماد است.»

فشار مضاعف بر ایران

شبکه سی‌ان‌‌بی‌سی آمریکا در گزارشی در همین باره ضمن آنکه یکی از دلایل اصلی جابه‌جایی ناگهانی رکس تیلرسون را مسئله ایران عنوان کرده نوشته است که پمپئو در سخنرانی ماه اکتبر خود دولت ایران را دولت «تبهکاران» معرفی کرده و وعده داده است که توافق هسته ای 2015 ایران را لغو کند.

بر اساس این گزارش، پمپئو گفته است که دستگاه اطلاعاتی و خزانه‌داری آمریکا می‌توانند ایران را در فشار بیشتری قرار دهند تا از دخالت در امور کشورهای منطقه دست بردارد.

تغییر شوک‌آور وزیر امور خارجه آمریکا در آفریقا البته برای ایرانی‌ها چندان اتفاق تازه‌ای در عرصه دیپلماسی نبود، چرا که پیش از محمود‌ احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، منوچهر متکی، وزیر وقت امور خارجه را در سفر آفریقا معزول کرده بود.

با سرکارآمدن وزیر امور خارجه تازه دونالدترامپ، احتمالا در حالی که کمتر از دو ماه تا زمان تمدید دوباره تحریم‌های ایران از سوی آمریکا بر اساس برجام باقی مانده است و دونالد ترامپ نیز در تهدید متحدان اروپایی خود برای تغییر برجام نتوانسته است از حمایت آنها بهره‌ای ببرد، تهران باید در انتظار دشمنی‌های تازه‌ای از سوی واشنگتن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار