اتمام مرمت بنای تاریخی ساختمان استانداری آذربایجان غربی

عملیات مرمت و ساماندهی ساختمان کاخ استانداری آذربایجان غربی که از حدود چند ماه پیش از سوی این اداره کل طی تشریفات قانونی و با عقد قرارداد به شرکت پیمانکار خصوصی واگذار شده بود ، به اتمام رسید .

کد مطلب: ۸۰۲۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
اتمام مرمت بنای تاریخی ساختمان استانداری آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، حسن سپهرفر سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل گفت : اعتبار هزینه شده برای مرمت این اثر ارزشمند ، 7 میلیارد ریال و از محل اعتبارات استانی بود.

سپهر فر تصریح کرد : در فاز اول این عملیات مرمتی ، نسبت به حذف الحاقات اجرا و مرمت جداره های داخلی و خارجی اقدام لازم بعمل آمد و در فاز دوم نسبت به ساماندهی محوطه و اجرای دیوار پیرامون بنا با توجه به فرم سنتی آن ، اقدام شد.

او در خصوص تاریخچه این بنا این چنین توضیح داد : زمانی که مقرر شده آذربایجان غربی در دوره پهلوی اول تبدیل به استان شود و ارومیه به عنوان مرکز استان باشد، در محل دروازه یوردشاهی (میدان انقلاب فعلی) که بلدیه، نظمیه و امنیه وجود داشت؛ عمارت ایالتی برای والی استان ایجاد شده و به همین منظور به سمت باغ دلگشا ساختمانی سه طبقه ساخته می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اضافه کرد : این ساختمان پشت ساختمان جدید استانداری قرار دارد و مربوط به دهۀ دوم قرن حاضر است که پس از انقلاب بخش هایی به آن اضافه گردیده است که در مرمت های اخیر بخش هایی از آن برچیده شد.

گفتنی است : این عمارت در سه طبقه به مساحت 425 متر مربع شامل زیرزمین و دو طبقه است که فضای زیرزمین به عنوان انباری، موتورخانه، آشپزخانه و همچنین سالن غذاخوری از آن استفاده می گردد. از فضای طبقه همکف به عنوان سالن پذیرایی، اطاق های جلسه و اطاق های جانبی و طبقه اول بیشتر به عنوان محل اقامت و استراحت مهمانان ویژه و همچنین سرویس های بهداشتی استفاده می گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار