آیلین فیضی*

اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که از قدرت نه نگفتن نوجوانان ایجاد می‌شود

ریشه‌کن کردن اعتیاد به طور کامل امکان‌پذیر نیست، ولی می‌توان با تلاش و تدبیر آن را کنترل کرد و با ارتقا سطح آگاهی افراد جامعه باعث پیشگیری از اعتیاد شد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که از  قدرت نه نگفتن نوجوانان ایجاد می‌شود

5 تیر ۱۴۰۲ روز مبارزه با مواد مخدر است. اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی عوارض جسمی و روانی بسیاری دارد و از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به شمار می‌رود. عوارض ناشی از اعتیاد باعث رکود اجتماعی در زمینه‌‏های مختلف می‌شود و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است. اگر علل گرایش افراد به مواد مخدر بررسی و برطرف نشود، درمان جسمی و روانی نیز نتیجه بخش نخواهد بود. این روز با هدف کنترل مواد مخدر و ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با آن، تقویت همکاری و اقدام جهانی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و آشنایی قشر جوان با آسیب‌های اعتیاد به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شد. در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تمامی جوامع بین‌المللی مراسم‌های مختلفی با هدف مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد، درمان افراد گرفتار شده به بیماری اعتیاد و توانمندسازی و نگهداری افراد بهبود یافته برگزار می‌شود. در ایران نیز این مراسم هر ساله با عنوان «مبارزه، ایثار و شهادت» و با حضور مسئولان سازمان‌های فعال در عرصه کنترل مواد مخدر، نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل متحد و جوامع بین‌الملل برپا می‌شود.

امروزه اعتیاد یکی از مهم‌ترین دغدغه و آسیب‌های اجتماعی در اکثر کشورهاست و هر ساله مبلغ زیادی در راستای کنترل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر هزینه می‌شود. در ایران ۲۴ دستگاه و سازمان مختلف برای مهار این بلای خانمان‌سوز تلاش می‌کنند، همچنین برای حفاظت از مرزهای کشور، اقدام به احداث هزاران کیلومتر جاده، چندین پاسگاه مرزی، دیده‏ بانی و حفر چندین کیلومتر کانال شده است. از زمانی که دولت‌های استکباری از جمله انگلیس در ارکان دولت ایران نفوذ کردند، به گسترش مواد مخدر در کشور پرداختند و نتیجه این شد که حتی برخی از شاهان کشور نیز دچار اعتیاد شدند. با آغاز حکومت قاجار در راستای سیاست انگلیس، به قدری تریاک کشی در ایران گسترش یافت که کاشت خشخاش را ترویج دادند و به تریاک کشی رسمیت بخشیدند. برای اولین بار نیز در زمان حکومت پهلوی هروئین به کشور وارد شد و از این زمان بود که جوانان کشورمان به طور جدی در معرض یکی از مهمترین توطئه‌های قدرتمندان (مواد مخدر) قرار گرفتند. مواد مخدر آنچنان آرام و بی ‏صدا بر جسم و روان مصرف‏ کننده مستولى می‏ شود که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد. اعتیاد سبب تباهى میلیون‏‌ها مغز فعال می‏‌شود که سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می ‏روند. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است. به امید روزى که جامعه‏ اى داشته باشیم که اگر هم در آن فرد معتادى وجود دارد، درصدد نجات خویشتن باشد.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار