رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با پانا:

توجه به مدرک در بین دانش آموزان حاصل فراموشی روابط استاد و شاگردی است

برای برگرداندن تخصص و اخلاق به بازار کار باید روابط استاد و شاگردی احیا شود

تهران (پانا) - رییس اتاق اصناف تهران معتقد است که با فراموش شدن روابط استادشاگردی توجه به مدرک در بین دانش آموزان زیاد شده است و احیای این ارتباط شاه کلید برگرداندن تخصص و اخلاق به بازار کار است.

کد مطلب: ۱۳۷۴۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
توجه به مدرک در بین دانش آموزان حاصل فراموشی روابط استاد و شاگردی است

آنچه درگذشته بازار کار را زنده نگه می‌داشت روابط استاد و شاگردی بود که علاوه بر انتقال مهارت‌های فنی و تخصصی یک شغل آداب اجتماعی و اخلاقی نیز به شاگرد منتقل می‌شد. در آن زمان نه گروکشی بیمه در میان بود و نه سوءاستفاده استاد از شاگرد. استادکار صادقانه و خالصانه آنچه درگذشته از استاد خودآموخته بود به شاگردش منتقل می‌کرد و مهارت در کنار اخلاق از نسلی به نسل دیگر در بازار کار در چرخش بود.

وقتی هیچ نهاد آموزشی وجود نداشت استادکار تمام و کمال به شاگردش آموزش می‌داد

علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه درگذشته روابط استاد و شاگردی حاکم بوده که به فراموشی سپرده‌شده، عنوان کرد: «با توجه به اینکه از گذشته‌های دور روابط استادشاگردی در اصناف بوده و حتی همان زمان‌ها که هیچ‌کدام از این نهادهای آموزشی وجود نداشتند، اصناف با تعریف رابطه استادشاگردی تجربیاتشان را تمام و کمال منتقل می‌کردند.»

با تغییر ذائقه مردم روابط استادشاگردی هم تغییر کرده است

توسطی اظهار کرد: «در روزگار فعلی با این حجم جمعیت و تنوع شغلی و تغییر ذائقه مردم روابط استاد و شاگردی و تغییرات فرهنگی تحت تأثیر قرار گرفته است. برای مثال در موضوع طراحی و بافت فرش همه جزییات به شاگردان گفته نمی‌شود و این به روابط استاد و شاگردی لطمه زده و نمی‌گذارد تجربه خوب گذشته تکرار شود.»

رئیس اتاق اصناف تهران عنوان کرد: «اینجاست که باید اصناف ورود کنند و افرادی با حسن نیت را پیدا کرده که به نسل جدید آموزش دهند. مدرسین دانشگاهی علم روز را بگویند تا خلأ نبود تکنسین و کاردان پر شود.»

حتی در موضوع مهاجرت به مهارت امتیاز بیشتری به نسبت مدرک می‌دهند

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: «در شرایط کنونی اگر آگهی بزنیم کارشناس اداری می‌خواهیم تعداد زیادی با مدرک دکترا می‌آیند اما تکنسین بخواهیم تعدادشان کم است. در همین اتاق اصناف اگر بگوییم آشپزخانه راه بیندازیم کسی مراجعه نمی‌کند اما مدیر اداری بخواهیم تعداد زیادی دکتر و مهندس می‌آیند. این نشان می‌دهد که ما در تربیت تکنسین ضعف داشته‌ایم درحالی‌که درگذشته روابط استاد و شاگردی این ضعف را مرتفع کرده بود.»

توسطی عنوان کرد: «توجه زیاد نسل جدید به مدرک تحصیلی در حالی است که در موضوعات مهاجرتی اصلاً مدارک تحصیلی بالا را امتیاز نمی‌دهند اما به یک تعمیرکار پکیج امتیاز می‌دهند.»

وی افزود: «ما پی برده‌ایم که کمبود تکنسین به بدنه اقتصاد ما آسیب می‌زند و ارزش‌های واهی به وجود آمده مانند آقای دکتر و آقای مهندس که مسابقه برای رشته‌های مختلف ایجاد کرده، باید اصلاح شود. بازنگری در روابط استادشاگردی در بازار کار می‌تواند نقطه عطفی برای بازگرداندن فنون تکنسینی و اخلاق در اقتصاد باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار