بررسی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگوی پانا با کارشناسان:

رشته‌های فنی و حرفه‌ای مسیر شغلی دانش‌آموز از مدرسه تا بازار کار را هدایت می‌کند

تهران (پانا) - آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس فرصت خوبی است تا دانش‌آموز بتواند خود را در آینده شغلی‌اش تصور کند و مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۷۴۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
رشته‌های فنی و حرفه‌ای مسیر شغلی دانش‌آموز از مدرسه تا بازار کار را هدایت می‌کند

رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه آموزش نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه‌گذاری است عنوان کرد که دانش‌آموز از همان دوران دبیرستان باید باور کند با رشته‌ای که انتخاب می‌کند قرار است معیشتش را در آینده بگذراند و این‌گونه انگیزه می‌گیرد.

دانش‌آموز باید خودش را در شغل آینده‌اش تصور کند

علی توسطی، رییس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه ارزشمندترین سرمایه‌گذاری آموزش نیروی انسانی است، عنوان کرد: «من این جمله را بارها عنوان کرده‌ام چون به آن باور دارم. درواقع اهمیت آموزش نیروی انسانی را بارها متذکر شده‌ام اما در عمل آنچه اتفاق می‌افتد چیز دیگری است.»

توسطی درباره اهمیت احیای طرح کاد با روش های به روز شده گفت: «در گذشته طرح کاد وجود داشت. با این طرح در عمل قرار بود دانش‌آموز بعد از دیپلم، حداقلی از مهارت‌ها را آموزش دیده باشد اما متأسفانه خروجی لازم را به همراه نداشت و برخی نزد عمو، دایی و همسایه ثبت‌نام می‌کردند و دانش‌آموز آن یک روز را مدرسه نمی‌رفت و در خانه استراحت می‌کرد. این طرح از اهدافش فاصله گرفت چون واقعیت‌ها با مسائل تئوریک متفاوت است.»

رییس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: «اگر چنین طرح‌هایی قراراست به‌صورت ریشه‌ای و اصولی اجرایی شود باید برای فرد جذابیت داشته باشد و کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد برای خودش یک آینده شغلی را متصور شود به این معنا که آن دانش‌آموز بخواهد بلافاصله بعد از دیپلم وارد همان شغل شود. اگر نجاری انجام می‌دهد بداند همین اقدام و آموزش معیشت آینده‌اش را تأمین می‌کند.»

توسطی ادامه داد: «برای مثال در کشور ترکیه برای فرد از دبیرستان گروه‌های مختلف مشخص‌ شده‌ و کسی که رشته نجاری را انتخاب کرد کاملاً مشخص است در چه زمینه‌ای می‌خواهد تحصیل بدهد و حتی دانشگاه هم برود درهمان رشته ادامه می‌دهد. وقتی در صنایع چوب لیسانس گرفت تمام دغدغه‌اش همین است، چون می‌داند قرار است راه درآمد و معیشتش همین رشته‌ای باشد که در دبیرستان انتخاب کرده و همین به وی انگیزه می‌دهد.»

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای‌ پل میان آموزش و بازار کار هستند

زهره کیانی، معلم فنی و حرفه‌ای عنوان کرد که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شکل یک پل میان بازار کار و نیروهای جویای کار قرار گرفته است.

زهره کیانی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای در مدارس گفت: «آموزش فنی و حرفه‌ای برای ارتقای بازار کار بسیار مهم و اساسی است. با توجه به تحولات صنعتی و تکنولوژیکی در جهان، بازار کار همیشه در حال تغییر و تکامل است و به دنبال افراد باتجربه و مهارت‌های بالا است.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: «رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند مهارت‌های تئوریکی و عملی را به نسل‌های آینده منتقل کند و از شناخت صحیح نسبت به توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای جوانان، دارایی جوامع را بالا ببرد. درنهایت آموزش فنی و حرفه‌ای، به شکل یک پل بین بازار کار و نیروهای جویای کار قرار می‌گیرد و به همین دلیل بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.»

کیانی یکی از عمده‌ترین مشکلات دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای هستند را کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس عنوان کرد و اظهار کرد: «تجهیزات آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت آموزش از این طریق است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار