لزوم تکمیل زنجیره ارزش در حوزه دام و طیور آذربایجان شرقی

تبریز (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی به خصوص در حوزه دام و طیور استان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۸۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تکمیل زنجیره ارزش در حوزه دام و طیور آذربایجان شرقی

اکبر فتحی گفت: یکی از مشکلات اساسی که صنعت دام و طیور آذربایجان شرقی با آن مواجه است و از آن رنج می‌برد، کوچک بودن واحد‌های تولیدی و اقتصادی نبودن ظرفیت تولید واحد‌های دامپروری و دامداری است.

فتحی با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت مرغداری‌های استان به طور متوسط حدود ۳۰ هزار قطعه است، افزود: تولید در مرغداری‌ها کمتر از ۵۰ هزار قطعه توجیه اقتصادی لازم را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد دامداری‌های صنعتی هم در استان کم است و دامداری‌هایی که با ظرفیت اقتصادی و بیشتر از هزار راس بخواهند تولید کنند، در استان تعدادشان کمتر است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی این است که میزان سرمایه‌گذاری در آن پایین است اذعان کرد: ما به دنبال سرمایه‌گذارانی بودیم که از سایر بخش‌های اقتصادی در این بخش سرمایه‌گذاری کنند که خوشبختانه توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم از جمله در زمینه پرورش دام، طیور، گلخانه‌ها، ایجاد ارزش افزوده و زنجیره ارزش که در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی تعریف می‌شوند و امیدواریم بتوانیم تسهیلات لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم تا در مدت کمتری بتوانیم این سرمایه‌گذاری‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: یکی از ظرفیت استان در بخش کشاورزی در چند سال اخیر توسعه گلخانه‌ها است و در حال حاضر حدود ۳۱۸ هکتار گلخانه در استان در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی که در استان وجود دارد حدود هزار هکتار گلخانه در استان در دست اجراست که سرمایه گذاران مختلفی از بخش‌های دیگر اقتصادی در بخش‌های مختلف کشاورزی به خصوص گلخانه در حال سرمایه‌گذاری هستند.

وی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی هم سرمایه‌گذاری خوبی در استان صورت گرفته و برای حدود ۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی، زمینه فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری محصولات کشاورزی در استان فراهم شده‌است.

فتحی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این در حوزه زیرساخت‌های کشاورزی از نظر شبکه‌های فرعی آبیاری در پایاب سد‌ها و در پایاب چاه‌های کشاورزی نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش شبکه‌های آبیاری است و نزدیک به همین مقدارهم سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی زراعی و باغی استان داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار