معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به پانا:

دولت برای شناسایی دختران بازمانده از تحصیل دغدغه و برنامه دارد

تهران (پانا) - معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توانمندسازی دختران دانش‌آموز و شناسایی و رفع مشکلات دختران بازمانده از تحصیل را از جمله مهمترین دغدغه‌های دولت برشمرد که برای رفع آنها اقدامات خوبی انجام شده است و این اقدامات و برنامه‌ها تداوم دارد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
دولت برای شناسایی دختران بازمانده از تحصیل دغدغه و برنامه دارد

انسیه خزعلی در جریان بازدید از نمایشگاه تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره توانمندسازی دختران دانش‌آموز اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم در همه سفرهای استانی دیدارهایی را با دختران 12 تا 18 سال داشته باشیم و حرف‌ها و دغدغه‌های آنها را بشنویم تا بتوانیم پاسخگوی نیازها و مطالبات‌شان باشیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که در این باره انجام شده، تدوین و طراحی پلتفرمی است که می‌تواند در فضای مجازی تامین‌کننده بخش مهمی از نیازهای دختران در مسائل علمی، فرهنگی، بهداشتی و سرگرمی‌ها و بازی‌ها باشد. این موضوع کلید خورده و زیرساخت‌های آن آماده شده است و امیدواریم به زودی وارد مرحله عملیاتی شود.

معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم ادامه داد: ما چندی قبل فراخوان ایده‌های دختران را مطرح کردیم و از برخی دختران که ایده‌های خوبی را ارائه داده ‌بودند قدردانی شد. این فراخوان‌ها همچنان ادامه دارد تا انشالله نیروهای توانمند، برجسته و نخبه شناسایی شوند و زمینه‌های لازم برای رشد و تعالی همه دختران این سرزمین فراهم شود.

خزعلی با اشاره به دغدغه دولت برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بویژه دانش‌آموزان دختر گفت: دولت در زمینه شناسایی دختران بازمانده از تحصیل دارای برنامه است و در سفرهای استانی همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا عوامل بازماندگی از تحصیل را شناسایی و رفع کند؛ بنابراین تامین وسیله نقلیه و تدارک خوابگاه مناسب در مناطق عشایری، روستایی، مرزی و یا کم‌برخوردار به طور ویژه از سوی دولت پیگیری می‌شود تا دختران دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی و به فرآیند تعلیم و تربیت بازگردانده شوند.

ما در موضوع زنان پاسخگوی غرب نیستیم بلکه مطالبه‌گر هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته تاکید فرموده‌اند که ما نه‌تنها پاسخگوی غرب نیستیم بلکه از غرب مطالبه‌گر هستیم. بنابراین ما امروز نیاز داریم که نشان دهیم ما کجا هستیم و غرب کجا قرار دارد و اصلا دستاوردهای غرب چه بوده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: غربی‌ها امروز می‌خواهند بسیاری از ایده‌های خود را به ما حاکم کنند اما سوال این است که آنها خودشان با ایده‌هایشان به کجا رسیده‌اند و چه دستاوردی با این ایده‌ها داشته‌اند. به طور مثال باید مشخص شود آیا سند 2030 دستاورد مثبتی برای غرب داشته است. آنها حتی حاضر به امضای برخی احکام و قوانین نیستند اما می‌خواهند این موارد را به ما تحمیل کنند و برایمان نسخه بپیچند.

آنچه برای زنان ایرانی عادی شده، برای زنان غربی حسرت است

خزعلی تصریح کرد: ما آمادگی داریم که نشان دهیم وضعیت زنان ایران در بسیاری از موارد، بسیار بهتر از زنان غربی است و موارد متعددی که در زندگی زنان ایرانی عادی شده، یک حسرت و آرزو برای زنان غربی است.

وی ادامه داد: بسیاری از امتیازاتی که در شرق به زنان داده می‌شود به دلیل شرایط ویژه‌ای همچون کرامت زن، عزت و جایگاه متعالی او در جامعه و خانواده است. ما می‌توانیم دستاوردهای خود را در حوزه زنان به عنوان نمونه، الگو و کارکرد مثبت ارائه دهیم و در جایگاه مطالبه‌گری از غرب قرار بگیریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر زنان غربی می‌خواهند سعادتمند شوند باید مسیر ما را انتخاب کنند تا عزت و کرامت آنها حفظ شود و از مشکلات و معضلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند رها شوند.

دو مشکل زنان غرب از نگاه وزرای زن خارجی

خزعلی با اشاره به دیدارهای خود با برخی وزاری زن کشورهای خارجی گفت: برخی وزرای زن که از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند و با من صحبت می‌کنند، روی دو مشکل عمده تاکید دارند که خداراشکر در کشور ما بسیار نادر است؛ یکی بحث دخترانی که در سنین پایین مادر شده‌اند و مجبور به نگهداری از فرزند خود بدون حضور پدر هستند. هرچند در غرب به این دختران و زنان آموزش داده می‌شود که بتوانند از نظر اقتصادی روی پای خودشان بایستند اما چنین مساله‌ای نشان‌دهنده ازهم‌گسستن نهاد خانواده در غرب و از بین رفتن حریم‌‌ها است؛ ما معتقدیم این حریم‌ها باید بین زن و مرد حفظ شود اما همین حریم‌ها در غرب به اسم آزادی و تساوی حقوق زن و مرد (که ظاهر زیبا دارد) برداشته شده است.

وی اضافه کرد: نکته دوم آنها این است که بار تامین هزینه‌های خانه و معیشت در غرب به دوش زنان افتاده است و این معضل در بسیاری از این کشورها به بیش از 50درصد می‌رسد. این درحالی است که قوانین کشور ما این وظیفه را برعهده مرد گذاشته و مسئولیت‌پذیری مرد برای تامین مخارج زندگی برایمان بسیار مهم است اما در بسیاری از کشورها مردها این مسئولیت را از دوش خود برداشته‌اند و به دوش زنان انداخته‌اند.

زنان ایرانی در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دارند

معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم اظهار داشت: ما معتقدیم زنان دارای مسئولیت‌های مهمی همچون وضع حمل، شیردهی و تربیت فرزندان است و برهمین اساس، خداوند دوش او را از موارد دیگر سبک کرده است تا از این طریق به مسائل تربیتی و پرورشی توجه بیشتری شود و زنان در مسیر رشد و تعالی قرار گیرند.

خزعلی خاطرنشان کرد: قوانین ما بسیاری از تکالیف و مسئولیت‌ها از جمله خدمت سربازی را از دوش زن برداشته است تا زمینه رشد، پیشرفت و تعالی او در حوزه‌های علمی، پژوهشی، کارآفرینی و رسیدگی به خانه و خانواده فراهم شود. البته رسیدگی به امور خانه به عنوان وظیفه برای زن قلمداد نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار