پژوهش گامی برای شفاف‌سازی مسائل مبهم

کرج (پانا) - پژوهش گامی است که محقق برای شفاف‌سازی مسائل مبهم برمی‌دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد. پژوهشگران با استفاده از دانش، تحقیق، جستجو و مطالعه همواره راه‌های جدیدی را کشف می‌کنند و نظریه‌ها و نتایج مهمی را پیدا می‌کنند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند کاری مهم برای پیشرفت علمی کشور محسوب شود.

کد مطلب: ۱۳۳۰۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش گامی برای شفاف‌سازی مسائل مبهم

هفته پژوهش در پاییز هر سال، فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردها و چالش های حوزه پژوهش و پژوهشگران کوشا در سطح کشور و بخش های تحقیقاتی، سازمان ها و نهادهای گوناگون علمی به شمار می رود. پژوهش گامی است که محقق برای شفاف‌سازی مسئله ای مبهم برمی دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد. پژوهشگران با استفاده از دانش، تحقیق، جستجو و مطالعه همواره راه‌های جدیدی را کشف می‌کنند و نظریه‌ها و نتایج مهمی را پیدا می کنند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند کاری مهم برای پیشرفت علمی کشور محسوب شود.

یکی از جنبه‌های اصلی استقلال کشور پژوهشگران و پژوهشگری است. پژوهشگران همواره به دنبال کشف و اختراع و رسیدن به واقعیت‌هایی هستند که به استقلال کشور کمک می‌کنند و کشور و جامعه را از بیگانگان بی‌نیاز می سازند.

در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افقهای تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه های گوناگون کارهای پژوهشی انجام می دهد، پژوهشگر(محقق) نامیده می شود. پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود می نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی اطلاعات مفیدی را در اختیار دیگران قرار می دهد.

پژوهش در رشته های مختلف علمی با روش های گوناگون انجام می شود و نمی توانیم یک روش مشخص برای همه آنها داشته باشیم اما تمام پژوهشگران تابع یک دستور العمل هستند. در گام اول پژوهش با پرسش ذهن پژوهشگر را مشغول می کند سرانجام پژوهشگر به مطالعه منابع علمی مرتبط با آن موضوع می پردازد سپس به گردآوری اطلاعات به روش های مختلف پرداخته و آن ها را تحلیل می کند. با استفاده از اطلاعات مراحل قبل پاسخی برای پرسش اولیه خود پیدا می کند و در آخرین گام نتایج پژوهش انجام شده در انتشارات علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی منتشر می شود.

روز پژوهش روز ۲۵ آذرماه است که این روز توسط شورای فرهنگ عمومی کشور نام گذاری شده است و همچنین وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آخرین هفته آذر ماه را هفته پژوهش نامیدند.

دانش آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار