استفاده دانش‌آموزان از مدرسه تلویزیونی ایران در دستور کار مدیران مدارس است

تهران (پانا)- در وبینار تشریح و تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های دورۀ اول متوسطه، اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان به منظور استفاده از برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران، در دستور کار مدیران مدارس قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۲۸۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
استفاده دانش‌آموزان از مدرسه تلویزیونی ایران در دستور کار مدیران مدارس است

به گزارش روابط عمومی معاونت متوسطه، در وبیناری که به صورت زنده در شبکۀ آموزشی دانش‌آموز (شاد) و با حضور 18،900 نفر از مدیران و معلمان مدارس دورۀ اول متوسطه برگزار شد، یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش دورۀ اول متوسطۀ وزارت آموزش و پرورش و عبدالعالی، مدیر شبکۀ آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح و تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های دفتر دوره اول متوسطه، چگونگی تعامل بیشتر مدارس با مدرسه تلویزیونی ایران را تشریح کردند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه گفت: مشارکت‌پذیری، راهبری تربیتی، ترمیم و توسعۀ محیط‌های یادگیری، خلق موقعیت یادگیری در ارتباط با محتوای درس‌ها و نه فقط به اتمام رساندن صرف کتاب درس، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در برابر امور مدرسه و اجرای طرح مهم بوم در همۀ مدارس و طرح خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی و همچنین تدوین برنامه مدرسه در چارچوب برنامۀ تعالی مدیریت مدرسه و متناسب با اقتضائات و ویژگی‌های مدرسه و دانش‌آموزان از مهم‌ترین مؤلفه‌های برنامه‌ای و سیاستی دفتر آموزش دوره اول متوسطه هستند.

وی گفت: چرخش تحولی برنامه‌های مدرسه تلویزیونی ایران از عدم تدریس صرف معلم و پرهیز از متکلم وحده بودن او در این برنامه‌ها است. برای دستیابی به این مهم لازم است معلمان عزیز مباحث کلاس خود را با مباحث مدرسه تلویزیونی ایران هماهنگ کنند، برای مثال چنانچه معلمان دانش آموزان را موظف کنند برنامه‌های مدرسۀ تلویزیونی را ببینند و روز بعد ارزشیابی خود از دانش آموزان را بر مبنای محتوای این برنامه‌ها تنظیم و فعالیت های یادگیری طراحی کنند، استفاده از این محتوای ارزشمند ملی فراهم خواهد شد. به این ترتیب به دانش آموزان کمک می شود تا یادگیری مادام‌العمر داشته باشند. در مدارس دورۀ اول اولویت با حفظ آرامش دانش‌آموزان است و مسائل درسی به لحاظ اولویتی حتی بعد از آرامش دانش‌آموزان این دوره تربیتی حساس قرار می‌گیرد. نیم رخ روانی دانش آموزان دوره اول متوسطه ترسیم خواهد شد تا دانش‌آموزان بتوانند هویت ایرانی ـ اسلامی خود را شناخته و متبلور کنند.

حمید یزدانی تصریح کرد: دوره اول متوسطه حساس‌ترین دوره آموزش و پرورش فرزندان است. لازم است استفاده از بازی به موازات آموزش و پرورش در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم با اصطلاحات جدیدی نظیر بازی موازی اثربخشی آموزشی را افزایش بدهیم. غفلت از بهره‌برداری از ظرفیت بازی‌ها و به ویژه بازی‌های رایانه‌ای و عدم استفاده از صنعت بازی آموزش و پرورش را با شکست مواجه خواهد کرد. در مدرسه تلویزیونی ایران به سراغ این مهم رفته‌ایم. مثلاً برای آموزش مفهوم تبدیل مستقیم جامد به گاز، در درس علوم تجربی با طراحی یک بازی ویدئویی دانش آموزان تبدیل یکباره جامد به گاز را خواهند دید و با آن به بازی خواهند نشست. شبکۀ آموزش ابزاری در دستان معلمان عزیز خواهد بود، بنابراین لازم است از این ابزار نهایت بهره برداری و استفاده را انجام بدهند.

وی نقطۀ قوت مدرسه تلویزیونی ایران را محتوای دقیق و کارشناسی شده آن دانست و گفت کسی حق بهره برداری تجاری از آن را ندارد. این برنامه‌ها با پوشش تقریباً 99.5 درصدی، در دسترس همۀ دانش‌آموزان هستند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در پایان گفت: لازم است برای افزایش مشارکت مدارس در برنامه تلویزیونی ایران، مدیران مدارس برای ملحق شدن به باشگاه هواداران مدرسه تلویزیونی ایران اقدام کنند. و مدیرانی که با مدرسه تلویزیونی ایران تعامل داشته و آثار دانش‌آموزان خود را برای شبکه آموزش ارسال کنند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار