مدیر جهاد کشاورزی کاشمر:

در ۲۰ سال آینده، آب در کاشمر نیست

کاشمر (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر گفت با توجه به بهره‌برداری بالا از منابع آب زیرزمینی کاشمر که بیشتر آن در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند تا کمتر از ۲۰ سال آینده در کاشمر آب باقی نمی‌ماند و مردم باید شهر را ترک کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۰۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
در ۲۰ سال آینده، آب در کاشمر نیست

محمد شجعی، در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ سانت اُفت منابع آب زیرزمینی را در کاشمر داریم و یکی از اقداماتی که توسط نماینده، فرمانداری، جهاد کشاورزی شهرستان و... در حال پیگیری است، موضوع تغدیه‌ای در کاشمر است.»

وی افزود: «در دو دهه گذشته که خشکسالی بر کشور حاکم شد، کاشمر هم تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت و آمار بارندگی ۳۰ سال گذشته کاشمر با امروز حدود ۱۰۰ درصد، تفاوت دارد. همچنین آمار بارندگی امسال شهرستان نسبت به سال پیش ۳۵ درصد کاهش یافته است.»

دشت کاشمر رکورد‌دار بهر‌ه‌کشی آب زیرزمینی در کشور

شجعی در ادامه بیان کرد: «حد مجاز برداشت و بهره‌کشی از آب‌های زیرزمینی نباید بیشتر از یک باشد. بیش از یک می‌شود بهره‌کشی بیش از حد که کاشمر با عدد یک و چهار دهم در کشور رکورد اول را دارد و با توجه به بهره‌برداری بالا از منابع آب زیرزمینی که بیشتر آن در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند تا کمتر از ۲۰ سال آینده در کاشمر آب باقی نمی‌ماند و باید مردم شهر را ترک کنند.»

وی تاکید کرد: «تنها راه چاره این است که باید روش‌ها و الگوهای کشت را تغییر دهیم. همچنین برای صرفه‌جویی آب بایستی از بهره‌وری آب استفاده کرده و گلخانه در شهرستان ایجاد کنیم. ضریب تبدیل در گلخانه نسبت به محیط باز ۱۰ برابر است، بنابراین دستور کار اولویت بخش کشاورزی کاشمر، گسترش حوزه‌های گلخانه‌ای است تا بتوانیم وضعیت خشکسالی‌های شهر را مدیریت کنیم.»

خسارت ۳۷ میلیارد تومانی به باغات کاشمر

شجعی تصریح کرد: «‌به بخش کشاورزی بر اثر تگرگ و طوفان اردیبهشت‌ماه امسال ۳۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده و ۹۰ میلیون تومان هم در حوزه دام خسارت وارد شده است. همچنین بر اثر تگرگ ۱۰۰ هکتار از باغات انگور از بین رفته است. با وجود این خسارت چشم‌انداز، بایستی با کارشناسان کشاورزی شهرستان در بحث مصرف سموم کشاورزی برای باغات خود مشورت بگیریم تا کاهش مصرف در استفاده از سموم را شاهد باشیم. استفاده از بهره‌وری سبز، مهمترین عملی است که مردم می‌توانند در مقابله با کمبود آب، گرانی سموم کشاورزی و خسارت تگرگ انجام دهند تا کمترین هزینه‌ها را در کشاورزی داشته باشیم.»

وی خاطرنشان کرد: «مهترین توصیه من به کشاورزان این است که حتماً باغات خود را بیمه کنند. هم اکنون اکثر باغات بدون بیمه هستند که خسارت وارد شده بر اثر این تگرگ به آن‌ها به احتمال زیاد جبران نمی‌شود.»

دانش‌آموز خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار