استاد برجسته هواشناسی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

ورود ایران به دوره 30 ساله خشکسالی صحت دارد؟

تهران (پانا) - استاد برجسته هواشناسی می‌گوید اظهار نظر درباره اینکه ایران وارد دوره 30 ساله خشکسالی شده است اساس علمی ندارد و استفاده از منابع طبیعی باید به صورت درست انجام شود.

کد مطلب: ۱۲۷۹۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ورود ایران به دوره 30 ساله خشکسالی صحت دارد؟

اخیرا علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی در اظهار نظری گفته است که «ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است» البته به گفته وی این دوره خشکسالی از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثارش را در کشور می‌توان مشاهده ‌کرد. این اظهار نظر اولین ادعای ورود ایران به دوران طولانی خشکسالی یا ترسالی نبوده و نیست. در سالیان گذشته همراه با افزایش و کاهش حجم بارندگی‌ها در کشور مسئولان و کارشناسانی بودند که ادعای ورود به دوران ترسالی را داشتند. به‌طوری که همزمان با افزایش قابل‌ توجه حجم بارندگی در ابتدای سال ۱۳۹۸ علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال مجازی با انتشار فیلمی از سخنرانی‌های خود مدعی شد ایران بیش از دو سال است که وارد دوره ترسالی ۳۰‌ساله شده است.

محمدتقی زمانیان، استاد برجسته هواشناسی در گفت‌وگو با پانا با انتقاد از اظهارنظرهای مطرح شده درباره ورود ایران به دوره 30 ساله خشکسالی اظهار کرد: «در گذشته، فردی را بی‌سواد خطاب می‌کردند که سواد خواندن و نوشتن نداشت اما امروز که دانش گسترش پیدا کرده، بی‌سواد به فردی تلقی می‌شود که اظهار نظر غیرکارشناسی می‌کند. در زمینه هواشناسی نیز باید گفت پیش‌بینی به این شکل غیرممکن است و حتی پیش‌بینی ‌وضع جوی برای سال آینده نیز مشکل است.»

پیش‌بینی خشکسالی 30 ساله در ایران اساس علمی ندارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیش‌بینی خشکسالی 30 ساله در ایران اساس علمی ندارد، گفت: «نظام جوی به این شکل است که هیچ کدام از آنها مانند دیگری نیستند و طبیعی است که اینگونه پیش‌بینی‌ها صحیح نباشد و از هر متخصصی هم که پرسیده شود، می‌گوید نمی‌توان آینده جوی را پیش‌بینی کرد.»

وی تاکید کرد: «هر علمی روش سنجش خود را دارد و اینکه گفته می‌شود ایران وارد دوران خشکسالی شده است کاملا غیرعلمی است، همانطور که می‌بینیم اکنون اردیبهشت ماه است و هنوز هوا خنک است. بنابراین هر نظام جوی ویژگی خاص خود را دارد و نمی‌توان اظهار نظر غیرعلمی کرد. در اسفند سال 97 و فروردین ماه سال 98 نیز که میزان بارندگی‌ها خوب بود اعلام کردند ایران وارد دوره ترسالی شده است در حالی که نمی‌توان دوره ترسالی یا خشکسالی را پیش‌بینی کرد.»

نظام جوی به این شکل است که هیچ کدام از آنها مانند دیگری نیستند و طبیعی است که اینگونه پیش‌بینی‌ها صحیح نباشد و از هر متخصصی هم که پرسیده شود، می‌گوید نمی‌توان آینده جوی را پیش‌بینی کرد

عضو اسبق کمیته مشترک علمی سازمان هواشناسی جهانی درخصوص تغییر اقلیم و تاثیر آن بر خشکسسالی نیز گفت: «تغییر اقلیم مرتبط با گرمایش جهانی است. اینکه می‌گویند اقلیم کره زمین تغییر کرده و دمای هوا افزایش یافته، حرفی غیر علمی است. برای اینکه نظام جوی، به گونه‌ای است که به طور طبیعی خود را پایدار نگاه می‌دارند.»

اقلیم تغییر نمی‌کند

وی اضافه کرد: «ممکن است میزان بارش‌ها یا سرما و گرمای هوا در یک‌سال کمتر یا در یک‌سال بیشتر شود که این موارد به معنای تغییر اقلیم نیست و اقلیم تغییر نمی‌کند بلکه وضع هوا به طور مرتب تغییر می‌کند. البته این مساله به این معنی نیست که ما از منابع طبیعی استفاده نادرست کنیم بلکه باید از منابع طبیعی به شکل درست بهره‌برداری کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار