لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های خشکسالی در حوضه رود کرخه

تهران (پانا) - در جلسه دوم ستاد مدیریت تنش آبی استان خوزستان برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن آسیب خشکسالی در حوضه رودخانه کرخه مورد تاکید قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۲۷۷۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های خشکسالی در حوضه رود کرخه

به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، به دنبال کاهش ۴۵ درصدی بارندگی در حوضه آبریز رودخانه کرخه و کاهش بی سابقه آب ورودی به سد کرخه که بروز تنش آبی در مناطق پایین دست این سد را محتمل کرده است، دومین جلسه ستاد مدیریت تنش آبی استان خوزستان به بررسی مسائل و مشکلات ناشی از این تنش و برنامه ریزی برای کاهش اثرات آن در مناطق غرب و جنوب غربی استان خوزستان اختصاص یافت.

در این جلسه که با حضور معاونان وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و مسوولان ستادی و استانی این دو وزارتخانه تشکیل شد، موضوع تامین پایدار آب شرب مناطق شهری و روستایی با بهره برداری کامل از ایستگاه پمپاژ سبحانیه و اتصال به خط آبرسانی غدیر به منظور کاهش وابستگی به برداشت از رودخانه کرخه، مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تعیین و تامین تعداد تانکرهای مورد نیاز برای آبرسانی در مواقع اضطراری به روستاها برنامه ریزی لازم را به عمل آورد.

به منظور جلوگیری از خسارت به دام­‌ها به ویژه گاومیش‌­ها که نیاز آبی بالاتری دارد، سازمان جهاد کشاورزی استان مسئول تعیین موقعیت دام‌­ها و جانمایی و ساخت و لایروبی استخر و حوضچه­‌های خنک سازی و شنای دام در منطقه شد.

سازمان آب و برق خوزستان مکلف شد نسبت به شناسایی بهره برداران مجاز و غیر مجاز در طول مسیر رودخانه کرخه اقدام کرده و برنامه اجرایی برای غیرفعال کردن برداشت آب در خارج از فصل کشت و قطع پمپاژ از رودخانه را در دستور کار قرار دهد.

هماهنگی برای مدیریت رهاسازی آب سدهای استان با توجه به منابع و مصارف آب و همچنین نیازهای برقابی، تدوین و اجرای برنامه علاج بخشی و بهبود کیفیت آب رودخانه کارون و بازسازی و ارتقای تاسیسات آبگیری و برداشت از مسیر رودخانه­ های کرخه و کارون از دیگر مصوبه های این نشست بود.

حجم آب مخزن سد کرخه بزرگ‌ترین سد خاکی خاورمیانه و یکی از مهمترین منابع تامین آب شرب خوزستان به دلیل بارندگی کم در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.۴۰۰ میلیون مترمکعب از ذخیره استراتژیک سد کرخه استفاده شده و به گفته مسئولان آب ذخیره شده تنها جوابگوی شرب و حقابه محیط زیست است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار