جزیره هرمز، نگین سرخ خلیج‌ فارس

هرمزگان (پانا) - جزیره زیبای هرمز از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در هرمزگان و حتی خاورمیانه است.

کد مطلب: ۱۲۶۷۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
جزیره هرمز، نگین سرخ خلیج‌ فارس

این جزیره با مساحتی بیش از ۵۰ کیلومتر مربع دارای مکان‌های دیدنی و همچنین تاریخی همچون قلعه پرتغالی‌ها، دره رنگین کمان، دره مجسمه‌ها و همچنین ساحل سرخ است. هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل و یک نوع گنبد نمکی به مساحت ۵۳ کیلومتر مربع در ۸ کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و در میان آب‌های خلیج فارس قرار گرفته است.

در سال ۱۶۲۲ میلادی شاه عباس جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی‌ها خارج کرد و شهرهای هرمز و گمبرون را تخریب کرد و بندرعباس فعلی را بر روی خرابه‌های گمبرون استوار کرد. هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد. هرمز، نام یک شهر تجاری در مجاورت رودخانه میناب بود و جزیره هرمز کنونی، جزیره لارون نامیده می‌شد. با حمله مغول‌ها به این منطقه امیر هرمز این شهر را ترک کرد و این جزیره به علت نزدیک بودن به هرمز، جزیره هرمز نامیده شد. جزیره هرمز به سرعت به یکی از مهم‌ترین مراکز بازرگانی و از جزایر بسیار مجلل در خورمیانه به شمار آمد. بعدها پرتغالی‌ها این جزیره را تصرف کردند و در قرن ۱۷ شاه عباس صفوی آنها را بیرون انداخت و مرکز تجارت را به بندر گمبرون انتقال داد که پس از آن این جزیره سیر نزولی خود را طی کرد.

هرمز تنها یک جزیره نیست، بلکه سرزمین شگفتی‌هاست؛ جزیره‌ای سرخ رنگ که از دل دریا بیرون آمده است. جزیره‌ای هزار رنگ که هر گوشه‌ از آن داستانی برای شنیدن و طرحی برای دیدن دارد. جزیره هرمز را باید زندگی کرد خاکش را لمس کرد، طلوع و غروب را از بلندای صخره‌هایش تماشا کرد و تن به امواج دریای بی‌کرانش سپرد. جاذبه‌های گردشگری این جزیره کوه، غار، دره و صخره‌هایی شگفت‌آور همچون دره مجسمه‌ها، غار الهه نمک، ساحل سرخ، دره رنگین کمان، فرش خاکی هرمز و قلعه پرتغالی‌ها است.

این جزیره خوراکی‌ها و سوغاتی‌های مخصوص به خود را دارد. اگر در کوچه‌ها و محله‌های هرمز قدم بزنیم می‌توانیم انواع نان، فلافل، سمبوسه، غذا‌های دریایی و… را تست کنیم. همچنین می‌توان صنایع دستی و زیورآلات ساخته شده از سنگ و صدف و پارچه‌های سوزن دوزی شده را به عنوان سوغات تهیه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار