بیانیه پنجمین همایش دادخواهی برای کودکان منتشر شد

سنندج (پانا) - پنجمین بیانیه دادخواهی برای کودکان آسیب‌دیده از مناقشات مسلحانه و تروریستی قرائت شد.

کد مطلب: ۱۲۵۳۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه پنجمین همایش دادخواهی برای کودکان منتشر شد

به گزارش روابط عمومی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم ، بیانیه "دادخواهی برای کودکان" در پایان پنجمین "همایش دادخواهی برای کودکان" که انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری جنبش کودکان برای کودکان، انجمن سفیران صلح و دوستی آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید، شهرداری و کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان سنندج و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دفتر امور کودکان و منازعات مسلحانه در سازمان ملل و به منظور بزرگداشت کودکان آسیب دیده از مناقشات مسلحانه و تروریستی برگزار کرد، توسط یکی از کودکان قرائت شد.

در این بیانیه آمده است، کشورها و سازمان‌ها روزهای متفاوتی را برای حمایت از کودکان اعلام و گرامی می دارند، سازمان ملل متحد نیز 18 ژانویه را به عنوان روز گزارش ویژه در امور کودکان و مناقشات مسلحانه نامگذاری کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، بر اساس کنوانسیون حقوق کودک که در سال 1989 به تصویب سازمان ملل رسیده، کودکان از حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خاص همچون حق حیات، حق زندگی، حق نام و مشخصات فردی، حق داشتن خانواده و بودن در کنار پدر و مادر، حق آزادی بیان و عقیده و شنیده شدن آن‌، حق داشتن امنیت جسمی و روانی، حق دور بودن از خشونت روانی و جسمی و حق برخورداری از حریم خصوصی و ... برخوردار هستند.

در ادامه بیانیه می خوانیم، تروریسم به اشکال مختلف مهمترین نقض حقوق کودکان در جهان ماست و معصومیت بهترین صفت برای کودکانی است که از این پدیده شوم آسیب دیده و تجربه دردناک آن را با همه وجود و قلب کوچک خویش حس کرده‌اند. دنیای ویران شده کودکان بسیار گسترده است. کودکانی که جان، سلامت، آینده و برادر یا خواهر خویش و مهمتر از همه کودکانی که پدر یا مادر خویش را از دست داده‌اند.

در انتهای بیانیه، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و جنبش کودکان برای کودکان از دیگر تشکل‌های فعال در حوزه حقوق بشر و کودکان و همچنین نهادهای شهری استان کردستان در ایران خواستند، همنوا با دیگر کودکان در سراسر جهان، فریاد دادخواهی برای کودکان آسیب دیده از تروریسم را سر داده و از تمام سازمان‌ها، شخصیت‌ها و فعالان حوزه حقوق کودک و حقوق بشر در عرصه داخلی و بین‌المللی به ویژه سازمان ملل خواستار یاری آنها در دسترسی به عدالت برای این نوگلان پرپر شدند، تا پس از سالیان متمادی گروه های تروریستی همچون دموکرات، کومله، پژاک و منافقین که با همدستی صدام، جنایتکار پیشین عراق، این فجایع را برای کودکان کرد مرتکب شدند، مورد مواخذه قرار دهند.

همچنین این بیانیه با طوماری از امضای کودکان جهت ارسال به مقامات بین المللی مورد حمایت قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار