اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

جنجال فروش کارت واکسن کرونا؛ 23 فرد دارای کارت جعلی شناسایی شدند

تهران (پانا) - ماجرای فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا در هفته‌ای که گذشت ابعاد جدیدی پیدا کرد و طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت تاکنون 23 فرد دارای کارت جعلی واکسن شناسایی شده‌اند و موضوع فروش کارت بدون انجام واکسیناسیون در دستور کار بوده و از طریق نهادهای امنیتی در حال پیگیری است.

کد مطلب: ۱۲۴۷۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
جنجال فروش کارت واکسن کرونا؛ 23 فرد دارای کارت جعلی شناسایی شدند

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۳۸۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۳۱ هزار و ۹۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۶ میلیون ۵۶ هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۰ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۸۴۷ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۸۲ نفر دُز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۱ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۱۳۰ دُز رسیده است.

ابتلای 500 نفر به اُمیکرون

بیش از دو هفته از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون در کشور می‌گذرد و روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. به گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ حدود 500 نفر به سویه اُمیکرون در کشور مبتلا شده‌اند. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون باشیم، گفت: بر همین اساس باتوجه به بحث اُمیکرون که در کشور وجود دارد و در چند هفته آتی شاهد پیک جدیدی هستیم، توصیه اعضای کمیته به صورت مصوب این بود که حتما بر تزریق دُز سوم تاکید شود و این اقدام صورت گیرد.

خطر اُمیکرون جدی است

سویه اُمیکرون بر اساس طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت، به عنوان واریانت نگران‌کننده در کنار بتا، گاما و دلتا قرار دارد. در کشور ما نیز بیش از 500 مورد ابتلای قطعی به کرونای اُمیکرون گزارش شده است که نشان می‌دهد علی‌رغم شرایط نزولی بیماری، کاهش بستری و مرگ‌های ناشی از کرونا و پاک شدن نقشه کرونایی کشور از رنگ‌های قرمز و نارنجی، خطر طغیان مجدد کرونا همچنان وجود دارد و ممکن است تا چند روز آینده کرونای اُمیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شود. در عین حال از آنجا که علائم اُمیکرون بسیار به علائم سرماخوردگی شبیه است، عده‌ای تصور می‌کنند کرونای اُمیکرون خفیف است اما به گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا بر خلاف تصور ایجاد شده، ‌اُمیکرون می‌تواند سنین بالا را هم گرفتار کرده و حتی منجر به بستری در آی‌سی‌یو و مرگ شود. همایون سامه‌یح‌ نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال نشدن محدودیت‌ها با توجه به چرخش کرونای اُمیکرون در کشور اظهار کرد: «بیش از دو هفته است که سویه اُمیکرون به کشور رسیده است اما همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ‌تر می‌شود و محدودیت‌ها نیز اعمال نشده است که این مساله نگران کننده است زیرا می‌تواند جمعیت ابتلا به این بیماری را روزبه‌روز افزایش دهد.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از هر ابزاری برای جلوگیری از پیک جدید کرونا استفاده کرد، گفت:‌ «خطر اُمیکرون جدی است و نباید اجازه داد که اُمیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شود و برای جلوگیری از ورود به پیک ششم بهتر است که هر چه سریعتر محدودیت‌ها اعمال شود.»

فروش غیرقانونی کارت واکسن

در هفته‌ای که سپری شد، ماجرای فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا ابعاد جدیدی پیدا کرد. با این که وزارت بهداشت بر پیگیری موضوع تأکید می‌کند اما بررسی‌ها حکایت از ادامه فعالیت این گروه‌های سودجو دارد. آنها افرادی هستند که اغلب در فضای مجازی با راه‌اندازی صفحه‌هایی با عنوان «کووید-۱۹» یا «کارت دیجیتال» و یا «صدور کارت واکسن کرونا با تأییدیه وزارت بهداشت» به‌راحتی کاسبی جدیدی راه‌اندازی کرده‌ و با گرفتن مبالغی اقدام به صدور کارت دیجیتال واکسن می‌کنند؛ کارت‌هایی که کاملا معتبر و قابل ارائه است و نشان می‌دهد متخلفان به شبکه اصلی ثبت اطلاعات وزارت بهداشت دسترسی دارند. کارت‌هایی که 500 هزار تومان به فروش می‌رسند و مبلغ پس از دانلود کارت دیجیتال بارکددار از صفحه اصلی وزارت بهداشت گرفته می‌شود. محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دستورکار وزارت بهداشت برای برخورد با موارد فروش غیرقانونی کارت واکسن خبر داد. محمد هاشمی، مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با گزارشی مبنی بر صدور غیرمجاز کارت واکسن دیجیتال از سوی برخی گردانندگان صفحات مجازی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان در قالب یک توییت نوشت: «موضوع فروش کارت بدون انجام واکسیناسیون از مدت‌ها قبل در دستور کار وزارت بهداشت بوده و از طریق نهادهای امنیتی در حال پیگیری است. ضمن تاکید بر تعداد بسیار اندک کارت‌های صادر شده، به محض نهایی شدن بررسی‌ها، نتیجه برخورد با متخلفان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

شناسایی ۲۳ فرد دارای کارت جعلی واکسن

همچنین در پی برخورد وزارت بهداشت با مساله فروش کارت واکسن، علیرضا رحیم‌نیا، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از شناسایی ۲۳ نفر دارای کارت واکسن جعلی خبر داد.

تایید و ابلاغ حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی

در هفته‌ای که گذشت دیوان عالی کشور حکم دادگاه بدوی در خصوص قصاص محیط‌بان برومند نجفی را تایید و ابلاغ کرد. سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: علیرغم پیگیری‌های قضایی صورت گرفته و تلاش گروهی وکلای مدافع پرونده‌ محیط‌بان برومند نجفی، در خصوص جان باختن یک فرد در منطقه حفاظت شده‌ بیستون استان کرمانشاه، دیوان عالی کشور، حکم دادگاه بدوی در خصوص قصاص محیط بان برومند نجفی را تایید و ابلاغ کرد. وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های علی سلاجقه - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - و همراهی حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای - رییس قوه قضائیه - زمینه‌ بازنگری و تجدید نظر در این حکم مطابق با دقت‌نظر در شرح وظایف یگان حفاظت محیط‌زیست و رعایت حقوق طرفین میسر و شرایط برای امنیت شغلی و فعالیت و تلاش بیش از پیش محیط‌بانان در حفاظت از طبیعت و آب و خاک ایران اسلامی مهیا شود.

وضعیت حاد یوزهای ایرانی

ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی (ایرانی) شناخته شده‌است. یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این جانور است که یال دارد. یوزپلنگ آسیایی زمانی در اکثر نقاط آسیا از شبه قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران تا شبه‌جزیره عربستان و سوریه پراکنده بود، اما در حال حاضر در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد و منحصر به نواحی دور افتاده‌ای در بیابان‌های ایران شده‌است. آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال ۱۹۷۴ بر می‌گردد از آن زمان به بعد یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید شد. امروزه ایران آخرین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیا به‌شمار می‌رود. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به وضع بحرانی یوزپلنگ آسیایی در ایران گفت: بر اساس رصدهایی که صورت گرفته فقط 12 قلاده یوزپلنگ در ایران وجود دارد که از این تعداد 3 قلاده، ماده بالغ هستند. وضعیت یوزپلنگ‌ آسیایی در ایران نگران کننده است و شرایط حادی از نظر این گونه داریم. البته اقداماتی خوبی در زیستگاه توران انجام شده است اما اقدامات کافی نیست.

آخرین وضعیت لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت

تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت‌دیده آغاز شد اما تکمیل فرآیند تدوین و تصویب آن به عمر دولت یازدهم نرسید و بررسی آن به دولت دوازدهم موکول شد. سرانجام پس از قتل «رومینا» دختر 14 ساله گیلانی به دست پدرش در خرداد 99 بررسی این لایحه در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم به جریان افتاد که به علت مواد قضایی برای اعلام نظر به قوه قضاییه رفت. در قوه قضاییه نیز با تغییرات محتوایی و اسمی همراه شد و نهایتا برای بررسی مجدد به کمیسیون لوایح دولت بازگشت و 14 دی سال گذشته با 57 ماده در هیات دولت تصویب و حدود چهار ماه پس از آن نیز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. نمایندگان مجلس همچنان در حال بررسی لایحه هستند و هنوز خبری از ارائه این لایحه به صحن علنی مجلس نیست. سارا فلاحی، سخنگوی فراکسیون زنان مجلس یازدهم در هفته‌ای که سپری شد درباره آخرین وضعیت لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» گفت: «این لایحه اکنون در اختیار کمیسون اجتماعی مجلس قرار دارد و جلسات مختلفی با نهادهای مربوطه برای انجام اصلاحات مورد نظر برگزار شد. این لایحه به دولت بازنگشته است و تلاش می‌شود اصلاحات آنگونه انجام شود که هنگام بررسی در صحن علنی مجلس کاملا رای بیاورد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار