اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

کرونا اوج گرفت؛ شهرهای قرمز افزایش یافت

تهران (پانا) - پیک ششم کرونا رسما در کشور با شیوع سویه اُمیکرون آغاز شده است و در هفته‌ای که سپری شد کرونا بار دیگر اوج گرفت و نقشه کرونایی شهرهای کشور قرمزتر شد.

کد مطلب: ۱۲۵۳۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کرونا اوج گرفت؛ شهرهای قرمز افزایش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در کشور ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۴۰۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۳۲ هزار و ۵۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یک هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش تعداد شهرهای قرمز

بر اساس نقشه منتشر شده از شهرهای کرونایی در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت تهران شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت. بر این اساس در هفته‌ای که سپری شد، ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفتند.

احتمال الزامی شدن تزریق دُز سوم واکسن

در هفته‌ای که سپری شد، سی‌وچهارمین جلسه قرارگاه ستاد کرونا در وزارت کشور برگزار شد. احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه این جلسه مهم‌ترین مصوبات این جلسه را تشریح کرد و گفت:‌ موضوعات مطرح در جلسه قرارگاه، حول و حوش سویه اُمیکرون بود. همانطور که در آمارها اعلام شده است تعداد مبتلایان به شدت در حال رشد است. واکسن دز سوم می‌تواند ایمنی را بالا ببرد اما درصدی که تاکنون برای تزریق دُز سوم مراجعه کردند کم است. ضمن اینکه شاهد اجتماعات غیرضروری هستیم و همین موضوع باعث رشد اُمیکرون شده است. البته افرادی که واکسن دُز سوم را زده‌اند، ایمنی دارند ولی ممکن است ناچار شویم که تزریق دُز سوم واکسن را الزامی کنیم که البته مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را نیاز دارد.

وزیر کشور درباره تمهیدات راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی برای برگزاری فردی ۲۲ بهمن گرفته نشده است اما راهپیمایی به صورت خودرویی برقرار خواهد بود و تصمیم‌گیری در این باره بر عهده ستاد ملی مقابله کرونا است.

وحیدی درباره تمهیدات جدید برای تعطیلی مدارس گفت: به استانداران این اختیار داده شده که اگر در مدرسه‌ای بیمار وجود دارد ابتدا نباید فرد در مدرسه حاضر شود و طبق اعلام وزارت بهداشت باید برای مدت ۵ روز قرنطینه شود، اما اگر تعداد مبتلایان بیشتر شد استاندار این اختیار را دارد که برای تعطیلی آن مدرسه تصمیم‌گیری کند. بنابراین تصمیم‌گیری به صورت سراسری برای تعطیلی مدارس وجود ندارد. اجازه دستور کلی و سراسری در استان برای تعطیلی تمام مدارس را نداده‌ایم.

مدارس تهران غیرحضوری شد

در پی افزایش آمار مبتلایان به کرونا و قرمز شدن تهران، محسن منصوری، استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونای استان تهران از غیرحضوری شدن یک هفته‌ای مدارس ابتدایی و تعطیلی مهدهای کودک در این استان به مدت یک هفته خبر داد و گفت: مدیریت این بیماری در استان و شهر تهران تحت کنترل است و تصمیم تعطیلی یک هفته ای مهد های کودک و غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی به منظور اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه در کنترل و مدیریت این بیماری اتخاذ شد.

اعلام میزان مرخصی در صورت ابتلا به اُمیکرون

وزارت بهداشت در پی شیوع سویه اُمیکرون در کشور اعلام کرد که مرخصی در صورت ابتلا به این بیماری 5 روزه است. حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز در این‌باره گفت: بر اساس دستورالعمل‌های جهانی، نیاز است که مرخصی نیروهای بهداشتی و درمانی در صورت ابتلا به اُمیکرون باتوجه به افزایش مراجعات بیماران مبتلا به اُمیکرون و برای جلوگیری از تحمیل فشار به سایر نیروها به 5 روز کاهش یابد. وی افزود: بر اساس آخرین پروتکل درمانی کشور برای کرونا، درمان اُمیکرون تفاوت چندانی با دلتا ندارد اما اُمیکرون سرایت پذیری بیشتری دارد و بر خلاف دلتا، سیستم تنفسی فوقانی را بیشتر درگیر می کند بنابراین اگر بیماری دارای علائم ریوی و درگیری سیستم تنفسی تحتانی داشته باشد و اکسیژن خون این فرد کاهش پیدا کند و بستری شود، از نظر درمانی، تفاوتی با درمان دلتا ندارد و از درمان ها و داروهای معمول در پروتکل کشوری استفاده می شود.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران در صحن شورا

در هفته‌ای که سپری شد، کار بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران در شورای شهر تهران آغاز شد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: در این جلسه لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه در بخش منابع و درآمدها» بررسی خواهد شد. نادعلی تاکید کرد که در این جلسه بررسی نامه فرمانداری در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «قیمت گذاری بهای بلیت و سیاستگذاری مدیریت مورزه های تحت مالکیت شهرداری تهران» صورت خواهد گرفت.

شیب افزایشی ابتلا به سرطان در کشور

سالانه حدود 135 هزار مورد سرطان در کشور اتفاق می‌افتد که طبق گفته افشین استوار، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با شیب افزایشی مواجه هستیم و بیشترین سرطان هایی که در کشور رخ می‌دهد در مردان سرطان پروستات و در بانوان سرطان پستان است. از نظر بروز فعلی سرطان در دنیا ایران وضعیت متوسطی دارد ولی به دو دلیل روند افزایشی سرطان در کشور نسبت به کل جهان بیشتر است. دلیل اول این است که جمعیت ما به سرعت در حال پیر شدن است. با رشد جمعیت سالمندی میزان بروز سرطان افزایش می یابد، زیرا سرطان بیماری دوران سالمندی است.

آغاز ثبت‌نام کنکور سراسری از ساعت 14 امروز

در هفته‌ای که سپری شد، مهلت ثبت‌نام برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ آغاز شد. آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در روزهای چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱، پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱، جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ و شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ (دفترچه شماره یک) که تغییرات و شرایط و ضوابط ثبت نام در آن درج شده است، همزمان با آغاز ثبت نام در اختیار داوطلبان قرار گرفت. کنکور ۱۴۰۱ همانند سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و تاثیر معدل داوطلبان به میزان ۴۰ درصد و مثبت خواهد بود. بر اساس تصمیم‌های جدید اتخاذ شده کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات اساسی برگزار می‌شود.

همچنین عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در هفته‌ای که گذشت اولین نشست خبری خود را برگزار و مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری 1401 را تشریح کرد و از ارتقای امنیت دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های کنکور خبر داد.

حقوق سربازان متاهل ۵ میلیون تومان شد

افزایش حقوق سربازان یکی از مهم‌ترین مطالبات مشمولان نظام وظیفه است که به گفته شهریار حیدری، عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی از افزایش حقوق سربازان در بودجه سال آینده و اصلاح قانون سربازی خبر داد و گفت: حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل ۹۰ درصد و همچنین حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین خواهد شد که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح مشخص می‌شود. براساس تصویب حداقل حقوق سربازان در سال آتی به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید و همچنین سربازان متاهل ۵ میلیون تومان دریافتی خواهند داشت.

نگرانی از ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل‌ها

ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها و مراتع برای چندمین بار مطرح شده اما این‌بار جدی‌تر از گذشته است. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرده است. ادغامی که به گفته بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست، می‌تواند باعث کاهش قدرت محیط زیست و از بین رفتن ابزار نظارتی محیط زیست شود و صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره محیط زیست وارد کند. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم در نامه‌ای به آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نوشت: «یکی از موضوعات مهم و بالمطالبه برای جوامع نخبگان و بدنه کارشناسی کشور که می‌تواند نظر حتی شهروندان غیر همسو را نسبت به دولت مردمی و انقلابی را بسیار مناسب گرداند. موضوع ادغام 100 درصدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان حفاظت محیط زیست کشور در همین جایگاه معاون رئیس جمهور است. چنانچه صلاح می‌فرمائید عنوان نیز سازمان محیط زیست و منابع طبیعی باشد.» هوشنگ ضیایی، پیشکسوت محیط زیست و استاد حیات وحش درباره ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: «سازمان حفاظت محیط زیست جایگاه خاصی دارد و وظیفه این سازمان سیاست‌گذارى، تهیه ضوابط، استانداردها و نظارت بر بسیاری از دستگاه‌های بهره‌بردار از منابع طبیعى کشور از جمله سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت کشاورزى و جهاد سازندگى، وزارت صمت، وزارت نیرو و سایردستگاه‌هایى است که به نحوى بهره‌بردار از منابع طبیعى کشور هستند. اگر این دو سازمان با یکدیگر ادغام شوند، سازمان حفاظت محیط زیست دیگر نمی‌تواند از ابزار نظارتی خود استفاده کند زیرا سازمان جنگل‌ها سازمانی بهره‌بردار است در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی نظارتى است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار