اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

تاخت و تاز کرونای اُمیکرون در کشور؛ 247 شهر قرمز شدند

تهران (پانا) - پیک ششم کرونا با سویه اُمیکرون در کشور در حال تاخت و تاز است و هر روز تعداد بیشتری را به خود مبتلا می‌کند و در هفته‌ای که سپری شد کرونا بازهم اوج گرفت و نقشه کرونایی شهرهای کشور قرمزتر شد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تاخت و تاز کرونای اُمیکرون در کشور؛ 247 شهر قرمز شدند

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

در هفته‌ای که گذشت رکورد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی بازهم شکسته شد و فقط در یک شبانه‌روز 185 بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۵۶۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد ۱۳۴ هزار و ۲۳۸ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۶ میلیون ۳۷۳ هزار و ۶۷۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۱ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۳۸ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۵۹۴ نفر دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۸۷ دُز رسید.

افزایش تعداد شهرهای قرمز

در هفته‌ای که سپری شد، شیوع سویه اُمیکرون در کشور شدت گرفت و با افزایش تعداد مبتلایان شناسایی شده در کشور شهرهای دارای وضعیت قرمز نیز افزایش یافت و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

تعطیلی یک هفته‌ای مهدهای کودک در شهرهای قرمز

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:‌ در ستاد ملی کرونا مصوب شد، مهدهای کودک در شهرهای قرمز به مدت یک هفته تعطیل شود و با توجه به این تعطیلی، دستگاه‌های اجرایی زمینه استفاده از دورکاری را برای مادران دارای فرزند زیر ۶ سال به مدت یک هفته فراهم نمایند. مدت زمان مرخصی افراد مبتلا به سویه امیکرون، ۵ روز تعیین گردید که با گواهی رسمی پزشک یا ارایه تست مثبت PCR قابل استفاده است. بر اساس مصوبه کمیته علمی، امکان واکسیناسیون کلیه بانوان باردار در تمامی سنین فراهم و بلامانع است.

شرایط سفرهای بین استانی

قرمز شدن تعداد زیادی از شهرهای کشور از جمله تهران، زمزمه محدودیت‌های کرونایی را تشدید کرده است. ایمان قربانی، مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران در هفته‌ای سپری شد، گفت: با توجه به اینکه ستاد ملی کرونا ممنوعیتی برای تردد بین استانی تصویب نکرده است، فعلا شرایط سفر به همان شکل قبل است. اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، محدودیت‌های جدید ترددی وضع نمی‌شود. قربانی با اشاره به اینکه اکنون انجام سفرهای استانی محدودیتی ندارد، گفت: با توجه به شرایط کنونی ابتلاء به کرونا از همه شهروندان می‌خواهیم نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا هرچه سریعتر اقدام کنند. همه کسانی‌که برای مسافرت اقدام می‌کنند باید ۲ دز واکسن زده باشند و نتیجه تست پی سی آر منفی داشته باشند زیرا در صورت وضع محدودیت‌های جدید، تزریق دو دز واکسن کنترل می‌شود.

توصیه جامعه پرستاری به واکسینه نشده‌ها

طبق اعلام وزارت بهداشت هنوز 10 میلیون نفر در جمعیت کشور واکسیناسیون خود را انجام نداده‌اند این در حالی است که پیک ششم کرونا در حال تاخت و تاز است و کشور هنوز به قله پیک ششم نرسیده است. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار ضمن توصیه به واکسینه نشده‌ها گفت: افراد واکسینه نشده و آن دسته از افرادی که هنوز واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند به کادر درمان کمک کنند و هر چه سریعتر برای واکسینه شدن در برابر بیماری کرونا اقدام کنند. وی تاکید کرد: اساس کار مقابله با ویروس‌ها از جمله کرونا نیز پیشگیری است و از آنجا که درمانی ندارد پیشگیری بسیار اهمیت دارد و علاوه بر اینکه مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، روند واکسیناسیون نیز باید تکمیل شود. پرستاران بعد از 6 پیک کرونا خسته هستند و بیش از این توان ندارند بنابراین افراد واکسینه نشده هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند تا جامعه ایمن شود.

ساخت واکسن جدید برکت

شیوع سویه اُمیکرون و انتشار گزارش‌های علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های فعلی و کاهش تأثیرگذاری آن‌ها، نگرانی‌های عمده‌ای ایجاد کرد و سازمان بهداشت جهانی در دی ماه، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای سیاست تکرار دُزهای بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولید کنندگان واکسن را به بروزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب توصیه کرد. شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با رصد یافته‌های علمی و ضمن مشورت با متخصصان این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه‌ واکسن به روز شده را روی مدل حیوانی اجرا کرد. در هفته‌ای که گذشت، کارخانه تولید کننده واکسن کوو ایران برکت از تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون و کسب موفقیت آن در تست حیوانی خبر داد. نتایج اولیه مطالعات این واکسن به روز شده،نشان‌دهنده خنثی سازی ۱۰۰ درصدی سویه‌ اُمیکرون توسط واکسن جدید و بی‌خطری آن در مطالعات حیوانی است که گزارش این مرحله از مطالعات به‌صورت پیش مقاله در سایت بیوارکایو منتشر شد.

مخاطرات ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها

طرح آزادسازی سواحل از سوی دولت سیزدهم در حال اجراست. مهدی زارع، رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم این اقدام را مثبت عنوان کرد و گفت: ساخت‌وساز اراضی ملی که در طبیعت وجود دارد به غیر از این‌که از لحاظ حقوقی، تجاوز به حقوق همه ملت است باعث می‌شود زندگی برای همه مردم سخت‌تر شود. وقتی در حریم رودخانه ساخت‌وساز می‌شود به طور طبیعی در پایین‌دست رودخانه آلودگی ایجاد می‌شود. اجرای این طرح کار مثبتی است و باید از آن حمایت شود و این اتفاق باید بدون ملاحظه انجام شود و هر کسی که به حریم‌ها تجاوز کرده صرف نظر از اینکه چه کسی است، باید از این حریم‌ها کنار گذاشته شود.

ادامه دادگاه پرونده «چعب»

در هفته‌ای که سپری شد چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده سرکرده گروه تروریستی «حرکة النضال» برگزار شد. چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست حجت الاسلام قاضی افشاری برگزار شد. در این جلسه ادامه کیفرخواست متهم قرائت شد. وزیری، نماینده دادستانی در چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال» گفت: متهم پرونده به سرکردگی گروهک شاخه لجنة الوفاق در شهرستان شوشتر از سال ۸۳ تا ۸۴، امین گروهک حرکة النضال از سال ۷۲ تا ۸۴، سازماندهی تشکیلات گروهک تروریستی در اروپا و منطقه و سرکردگی گروهک از سال ۹۲ تا زمان دستگیری اقرار کرده است. فرج‌الله چعب و همدستانش در این گروهک، اطلاعات حجاج ایرانی را به مدت ۱۰ سال برای مقامات اطلاعاتی عربستان ارسال کرده است.

اجرای طرح انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران

ساماندهی تردد موتورسیکلت‌سواران یکی از طرح‌های در دستور کار پلیس تهران است که به گفته سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ قرار است از شنبه 30 بهمن ماه در پایتخت اجرا شود. وی گفت: در این طرح که از روز شنبه سی‌ام بهمن ماه اجرا خواهد شد به جد با تخلفات موتورسیکلت سواران برخورد خواهد شد. موتورسیکلت‌های متخلف در ۱۰۰ ایستگاه به صورت ساعتی توقیف می‌شوند. رئیس پلیس تهران بزرگ خاطرنشان کرد: عبور از چراغ قرمز، حرکات مخاطره آمیز، حرکت در جهت خلاف مسیر عبور، عبور از پیاده رو، عبور از خط ویژه، تخلفات پلاک شامل پلاک مخدوش، پوشش پلاک و فاقد پلاک، حمل بارهای نامتعارف، رانندگی بانوان و فاقدین گواهی نامه، موتورسیکلت سواران فاقد مدرک شامل کارت موتور بیمه نامه و گواهی نامه، ایجاد آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار از جمله این تخلفات است.

حریق در بازار بزرگ تهران

در هفته‌ای که سپری شد، بخشی از بازار حاجب‌الدوله در بازار بزرگ تهران دچار حریق شد و بر اثر این حریق بیش از 30 باب مغازه در آتش سوختند. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: حدود 6 ایستگاه به همراه امکانات کامل در محل حضور دارند. آتش‌نشانان در مدت زمان 3 دقیقه به محل رسیده و بلافاصله عملیات را آغاز کردند. درب تمام مغازه ها قفل بود و بر اساس آن چیزی که به چشم دیده می شود حداقل ٣٠ باب مغازه دچار حریق شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار