در گفت وگو با دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری مطرح شد؛

تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی از کجا به ایران قاچاق می‌شوند؟

تهران (پانا) – دبیرانجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید سامسونگ و ال جی واحد تولید خود را در کشور مصر فعال کرده‌اند تا به کشورهای آفریقایی که مالیات و عوارض کمتری دارند، صادرات داشته باشند و عمدتا از مبدا مصر این کالاها به ایران قاچاق انجام می‌شود. محدودیت واردات این برندها به ایران به نفع این برندها شده است چون در گذشته مالیات و عوارض قانونی به ایران می‌پرداختند اما اکنون مجبور به پرداخت آنها نیز نیستند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی از کجا به ایران قاچاق می‌شوند؟

محمدرضا شهیدی در گفت وگو با پانا درباره افزایش قیمت برخی از لوازم خانگی اظهار کرد:‌ «براساس محاسبات انجام‌شده، میزان افزایش قیمت لوازم خانگی به مراتب کمتر از نرخ تورم تولید بوده است. تورم تولید شامل همه کالاها و مواد تولید است و حتی کارتن بسته‌بندی اجناس نیز افزایش قیمت داشته است.»

آدرس غلط گران‌فروشی به جای گرانی

وی ادامه داد: «یکی از آدرس‌های غلط در بازار مطرح کردن بحث گران‌فروشی است درحالی که وضعیت بازار گرانی است نه گران‌فروشی.ارزش پول ملی کشور کاهش یافته است و به تبع آن تمامی کالاها و خدمات افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.»

در بازار رقابتی مردم کالای بی‌کیفیت و گران را نمی‌خرند. اما اکنون به دلیل وجود پدیده قاچاق، کالای ایرانی باید با کالای خارجی نیز رقابت کند در حالی که اگر قاچاق کالا به کشور کنترل شود ایران به راحتی می‌تواند کشوری صادراتی در جهان باشد

شهیدی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌های اعمال‌شده برای واردات می‌تواند سکوی پرشی برای صنعت لوازم خانگی در کشور باشد، تصریح کرد:‌ «محدودیت‌های کشور برای واردات لوزام خانگی از سال 97 اعمال شده است. البته این محدویت‌ها تنها با هدف حمایت از تولیدکننده داخلی نبوده و به دنبال محدودیت‌های ارزی ناشی از تحریم، واردات کالای ساخته‌شده به کشور محدود شد.»

وی اضافه کرد: «محدودیت‌های ناشی از واردات لوازم خانگی موجب ایجاد فضایی برای رشد این صنعت شد و طرح‌های خوبی در این زمینه در حال اجرا است، به طور مثال تنها در بخش لوازم صوتی و تصویری در سال جاری سه واحد جدید ایجاد شده است.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان کرد:‌ «وقتی بازار رقابتی می‌شود، کیفیت افزایش یافته و قیمت نیز باید رقابتی باشد. در بازار رقابتی مردم کالای بی‌کیفیت و گران را نمی‌خرند. اما اکنون به دلیل وجود پدیده قاچاق، کالای ایرانی باید با کالای خارجی نیز رقابت کند در حالی که اگر قاچاق کالا به کشور کنترل شود ایران به راحتی می‌تواند کشوری صادراتی در جهان باشد.»

بخش خصوصی نیازی به تسیهلات دولتی ندارد

وی اضافه کرد:‌ «دانش فنی، تخصص، کارگر ماهر و سایر ویژگی‌ها برای تولید صادراتی در کشور فراهم است و بخش خصوصی نیازی هم به تسیهلات دولتی ندارد اما در کنار آن باید زمینه بروز قاچاق از بین برود.»

شهیدی در پاسخ به این پرسش که ال جی و سامسونگ قاچاق موجود در بازار از چه کشورهایی به ایران وارد می‌شود، تصریح کرد:‌ «سامسونگ و ال جی واحد تولید خود را در کشور مصر فعال کرده‌اند تا به کشورهای آفریقایی که مالیات و عوارض کمتری دارند صادرات داشته باشند و عمدتا از مبدا مصر این کالاها به ایران قاچاق انجام می‌شود. محدودیت واردات این برندها به ایران به نفع این برندها شده است، چون در گذشته مالیات و عوارض قانونی به ایران می‌پرداختند اما اکنون مجبور به پرداخت آنها نیز نیستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار