در گفت‌وگوی پانا با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری مطرح شد؛

40 درصد از بازار تلویزیون کشور قاچاق است

تهران (پانا) - دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه 40 درصد از بازار تلویزیون کشور در اختیار برندهایی است که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، می‌گوید رقابت ناعادلانه بین تولیدکننده داخلی و قاچاقچی درحال انجام است. تولیدکننده داخلی مکلف به پرداخت 30 درصد از هزینه‌های تمام‌شده خود به دولت است درحالی که قاچاقچیان این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۳۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
40 درصد از بازار تلویزیون کشور قاچاق است

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری درباره وجود محصولات صوتی وتصویری برندهای کره‌ای که از ایران کوچ کرده‌اند اما هنوز در بازار داخلی کشورحضور دارند، اظهار کرد: « این محصولات به شیوه قاچاق و با سوءاستفاده از قوانینی مانند ته‌لنجی و بازارچه‌های مرزی به کشور وارد می‌شوند. در گذشته نمایندگان رسمی برای این برندها در کشور وجود داشت و واردات آنها از مسیرهای قانونی و با پرداخت سود و عوارض گمرکی صورت می‌گرفت. از آنها مالیات اخذ می‌شد و خدمات پس از فروش آنها نیز در بازار کشور وجود داشت اما اکنون این دو برند کره‌ای محصولات خود را به بازار ایران می‌فرستند بی‌آنکه حقوق و عوارض قانونی را بپردازند.»

رقابت ناعادلانه میان تولیدکنندگان داخلی و قاچاقچیان موجب تضعیف تولیدکنندگان داخلی خواهد شد و طنز تلخ ماجرا هم آن است که گفته می‌شود محدودیت‌های واردات با هدف حمایت از تولیدکننده داخلی انجام شده است

پرداخت انواع و اقسام مالیات‌ها تنها مربوط به تولیدکننده داخلی است

وی ادامه داد:‌ «اکنون بیش از 40 درصد بازار تلویزیون در اختیار این دو برند کره‌ای ال جی و سامسونگ است و این درحالی است که 30 درصد از قیمت‌ تمام‌شده تولید مربوط به پرداخت‌ها به دولت است. مالیات برارزش افزوده، مالیات بر سود، مالیات تکلیفی، مالیات فروشگاه‌های عرضه محصولات و سایر هزینه‌ها از تولیدکننده واقعی دریافت می‌شود. درحالی که فروشنده‌ای که کالای قاچاق را می‌فروشد مالیاتی نیز بابت این فروش غیرقانونی خود پرداخت نمی‌کند.»

مرزها برای ورود کالای قاچاق به کشور باز است

شهیدی تصریح کرد:‌ «مرزها برای ورود کالای قاچاق به کشور باز است و مبارزه‌ای هم با قاچاق صورت نمی‌گیرد. اکنون 40 درصد از ظرفیت بازار لوازم صوتی و تصویری در اختیار قاچاق است و این درحالی است که تولیدکنندگان داخلی تنها با نیمی از ظرفیت درحال تولید هستند.»

رقابت ناعادلانه تولیدکننده داخلی و قاچاقچی

وی افزود: «رقابت ناعادلانه بین تولیدکننده داخلی و قاچاقچی درحال انجام است. تولیدکننده داخلی مکلف به پرداخت 30 درصد از هزینه‌های تمام‌شده خود به دولت است درحالی که قاچاقچیان این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند. انواع و اقسام مالیات و عوارض از تولیدکننده داخلی دریافت می‌شود که با وجود شرایط سهل وآسان برای حضور محصولات قاچاق در بازار به معنای کاهش رقابت تولیدکننده در کشور است.»

تهاتر کالای قاچاق با اقلامی که در ایران ارز 4200 تومانی به آنها اختصاص یافته است

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری تصریح کرد:‌ «موضوع تاسف‌برانگیز دیگر آن است که کالاهایی که در کشور ارز 4200 تومانی به آنها اختصاص یافته است با این لوازم قاچاق تهاتر می‌شود آن هم به صورت قاچاق و اقلامی مانند سوخت، دارو و آرد که در ایران یارانه دریافت می‌کنند، قاچاق معکوس می‌شوند.»

وی ادامه داد: « قاچاق سوخت، دارو و آرد از کشور به معنای آن است که ارز ترجیحی قاچاقچیان نیز ارزان‌تر از تولیدکنندگان خواهد بود و ارز سامانه‌ نیمایی تولیدکنندگان هزینه‌های بیشتری برای تولیدکنندگان داخلی دارد.»

طنز تلخ حمایت از تولیدکننده داخلی در شرایط رقابت نابرابر تولیدکننده و قاچاقچی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری تاکید کرد: «رقابت ناعادلانه میان تولیدکنندگان داخلی و قاچاقچیان موجب تضعیف تولیدکنندگان داخلی خواهد شد و طنز تلخ ماجرا هم آن است که گفته می‌شود محدودیت‌های واردات با هدف حمایت از تولیدکننده داخلی انجام شده است درحالی که محدودیت‌های ارزی عامل تصمیم گیری دز محدودیت ورود کالاهای لوکس خارجی به کشور بوده است؛ تصمیمی که در نهایت نیز محقق نشده است و ورود این کالاها از مسیرهای غیرقانونی بدون پرداخت حقوق و عوارض قانونی درحال انجام است.»

وی افزود:‌ «در این رقابت نابرابر وزنه دوکیلویی سربی به پای تولیدکننده داخلی بسته شده و از او می‌خواهند که با طرف مقابل رقابت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار