حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه مطرح کرد:

علامه حسن زاده، جامع سلوک نظری و عملی بود

سمنان (پانا) - استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان علامه حسن زاده آملی، با بیان اینکه علامه حسن زاده، جامع سلوک نظری و عملی بود، گفت در سلوک نظری عالی ترین درجات حکمت و عرفان نظری را طی کرده بود و از توان بسیار بالایی برخوردار بود. در سلوک عملی نیز ریاضت های فراوانی کشیده و در ماه های رجب، شعبان و رمضان روزه های متصل می گرفت و اربعین های فراوانی داشت که نشان از سلوک عملی وی بود.

کد مطلب: ۱۲۱۹۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
علامه حسن زاده، جامع سلوک نظری و عملی بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی در دیار دارالمرحمه سمنان، به تبیین شخصیت علمی و معنوی حضرت آیت الله حسن زاده آملی پرداخت و با تاکید بر اینکه آثار علامه حسن زاده باید به زبان دانشگاهی تدوین شود تا جوانان بهتر بتوانند از آثار علامه استفاده کنند، خاطرنشان کرد: آثار وزین این حکیم می تواند مبانی فلسفی پارادایم و استراتژی علوم انسانی اسلامی را تامین کند و عالمان علوم اجتماعی را در مسیر تعالی و حکمی سازی علوم انسانی بارور سازد.

وی افزود: این حکیم الهی سالها از بزرگان معقول و منقول حوزه‌های علمیه آمل و تهران و قم بهره برد و نزد علامه رفیعی قزوینی، علامه فاضل تونی، علامه محمدتقی آملی، علامه ابوالحسن شعرانی، علامه الهی قمشه ای، علامه سید محمد حسین طباطبایی، علامه سید محمدحسن الهی طباطبایی و دیگر فقیهان و حکیمان تلمذ کرد و در علوم مختلف فلسفی و عرفانی و کلامی و تفسیری و روایی و رجالی و فقهی و ریاضی و هیأت و طب و ادبیات پژوهش نمود و شاگردان ممتازی تربیت کرد.

این استاد فلسفه و حکمت از علامه حسن زاده آملی به عنوان خواجه نصیرالدین طوسی در قرن پانزدهم قمری یاد کرد و گفت: مرحوم علامه حسن زاده شباهت های فراوانی از نظر جامعیت در معقول و منقول با خواجه نصیر دارد. مثلا خواجه نصیر یک فقیه، فیلسوف، عارف، طبیب، ریاضی دان و استاد هیات بود، علامه نیز در همه این علوم تسلط داشت.

حجت‌الاسلام‌ خسروپناه با بیان اینکه علامه ذوفنون با همه مقامات علمی و عملی خود در اوج تواضع بود؛ آنگونه که حاضر شد علاوه بر برگزاری دروس متعارف حکمت و عرفان، جلسات اختصاصی برای رفع اشکال یک طلبه جوان علاقه‌مند به حکمت و عرفان و طب داشته باشد، تصریح کرد: خود ایشان هم نسبت به خواجه‌نصیرالدین‌طوسی ارادت و علقه خاصی داشت. هر زمان علامه به مراغه سفر می‌کرد و بازدیدی از رصدخانه مراغه داشت، قدم‌ها را با کمال ادب برمی‌داشت و می‌گفت اینجا مکانی است که خواجه‌ نصیرالدین‌ طوسی قدم برداشته است.

وی افزود: نکته دیگری که درباره علامه باید یادآور شد، جامعیت علمی بی‌نظیر اوست. کمتر کسی در زمانه ما فقه، علوم‌الهی، فلسفه و عرفان را همراه با ریاضیات، طب، نجوم، علوم غریبه و... می‌داند. علامه نه‌تنها این علوم را می‌شناخت بلکه محقق و مدرس آنها بود. بعضی از بزرگان، مدرس قوی هستند، برخی در تحقیق قوی و برخی مصحح آثار کهن هستند ولی علامه حسن زاده بین این سه را جمع کرده بود. یعنی هم آثار ماثورات بسیار بزرگی را در علوم مختلف تصحیح کرده بود، هم تالیفات متعددی داشت و هم مدرس توانمندی بود که توانسته بود شاگردان ممتازی را تربیت کند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه از مردم داری علامه سخن گفت و اظهار کرد: علامه حسن زاده بین عالی ترین درجه علم و تقوا از یک طرف و مردم داری از طرف دیگر را جمع کرده بود. علامه کاملاً مردمدار بود و مردم آمل به وی علاقه خاصی داشتند و همیشه به روستای ایرا می رفت و می گفت ما تابستان ها به ایران بدون نون می رویم. بنابراین با توده مردم ارتباط قوی داشت و رفتار متواضعانه و فروتنانه وی باعث شده بود محبت قلبی خاصی در دل مردم به ویژه مردم آمل نسبت به وی ایجاد شود و از او شخصیت کم‌نظیری بسازد.

خسروپناه با اشاره به انتشار ۱۹۰ اثر از علامه حسن زاده گفت: کتاب هایی مانند الهی نامه، رساله لقاء الله، شرح فصوص الحکم، تصحیح رساله‌ مکاتبات، تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی، رساله رویا، ۱۰۰ کلمه، هزار و یک نکته، هزار و یک کلمه، دروس معرفت نفس، فصل الخطاب فی تحریف الکتاب رب الارباب و حتی در حوزه رجال تالیفاتی از این استاد ذوفنون منتشر شده و نکته جالب این است که علامه تمام این آثار را به تنهایی نوشته است. یعنی نه موسسه ای داشته و نه شاگردانش به او کمک کردند. بلکه خودش به تنهایی یک پژوهشگاه بود.

مردم ولایت مدار شهر سمنان به مناسبت رحلت ملکوتی عالم برجسته و شخصیت کم نظیر جهان تشیع علامه حسن زاده آملی، در مسجد عابدینیه سمنان، مراسم بزرگداشت برگزار کردند.

مردم دیار دارالمرحمه با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، سید محمدرضا هاشمی استاندار، عباس گلرو نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، علما و روحانیان سمنان و حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان، به پاس قدرشناسی از یک عمر تلاش علامه در راه کسب و نشر علم، مجاهدت در راه ترویج اسلام، اشاعه فرهنگ ناب نبوی و تربیت شاگردانی ممتاز در تراز مکتب اهل بیت(ع)، در این مراسم گرامیداشت شرکت کردند و هر یک از شرکت‌کنندگان با خواندن آیاتی از قرآن به روح این عالم ربانی فاتحه فرستادند.

علامه حسن‌زاده آملی دانشمند برجسته و عالم شاخص دینی، شنبه شب این هفته به دلیل نارسایی قلبی پیشرفته، در ۹۳ سالگی در بیمارستانی در شهر آمل استان مازندران درگذشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار