اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

عبور کشور از قله پیک پنجم کرونا؛ واکسیناسیون رونق گرفت

تهران (پانا) - با فروکش کردن آمار مبتلایان به بیماری کرونا در هفته‌ای که گذشت، کشور از قله پیک پنجم این بیماری عبور کرد و واردات محموله‌های واکسن کرونا موجب رونق گرفتن واکسیناسیون در سراسر کشور شد.

کد مطلب: ۱۲۱۵۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
عبور کشور از قله پیک پنجم کرونا؛ واکسیناسیون رونق گرفت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۳۸۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴ میلیون ۶۵۴ هزار و ۵۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۱۱۵ هزار و ۶۱۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. 7 هزار و ۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت کشور از قله پیک پنجم کرونا عبور کرد و‌ ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند.

لغو محدودیت‌های تردد شبانه

در هفته‌ای که سپری شد بالاخره پس از ماه‌ها از اجرای طرح محدودیت‌های تردد شبانه، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت‌های تردد شبانه خبر داد. به گفته وی، این محدودیت‌ها در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه ‌روزی شود برداشته می‌شود.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، تاکنون ۲۶ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۱۳۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار و ۶۰۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۹ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۳۴ دُز رسیده است.

ورود چهارمین محموله واکسن کرونا از طریق کوواکس

در هفته‌ای که سپری شد، جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از کشورهای مشارکت کننده در سازوکار کوواکس، با استفاده از منابع مالی خود، یک محموله واکسن کووید-۱۹ سینوفارم شامل ۳میلیون و ۱۹۶هزار و ۸۰۰ ویال را دریافت کرد. کوواکس سازوکاری به مدیریت مشترک «ائتلاف برای نوآوری در حوزه آمادگی برای اپیدمی» (CEPI) «اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی» (GAVI) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که در آن صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نقش کلیدی در ارسال واکسن برعهده دارد.

افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون

جلیل کوهپایه زاده،‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به جذب نیروهای داوطلب و همکاری‌های بین بخشی برای توسعه و افزایش ساعت کاری مراکز تجمیعی واکسیناسیون، از افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون کرونا تا ساعت 8 شب خبر داد.

کاهش سن واکسیناسیون

در هفته‌ای که گذشت سن واکسیناسیون در کشور کاهش یافت و سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام متولدین 1360 و ماقبل بروز رسانی شد. تمامی افراد 40 سال به بالا (متولدین 1360 و قبل) در سراسر کشور توانستند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir زمان و محل دریافت واکسن را انتخاب کنند. واجدین شرایط با مراجعه به سایت salamat.gov.ir و ثبت کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند.

واکسیناسیون سربازان

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از تفاهمی با نیروهای مسلح در هفته‌های گذشته خبر داد و عنوان کرد که واکسیناسیون سربازان و کادر پادگان‌ها را انجام دهیم که از این هفته با تزریق واکسن به 150 هزار دُز شروع می‌شود و از هفته‌های آینده محدودیتی در واکسیناسیون سربازان نداریم.

واکسیناسیون دانشجویان

در هفته‌ای که سپری شد واکسیناسیون دانشجویان در سراسر کشور نیز آغاز شد. بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بارگذاری اطلاعات تمامی دانشجویان باید در سامانه واکسیناسون وزارت بهداشت، ثبت‌نام کنند.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا

در هفته‌ای که سپری شد، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا» با تزریق به سردار دکتر اله ورن، رئیس اداره کل بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع آغاز شد. در فاز سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فخرا به ۴۰ هزار نفر از داوطلبان تزریق خواهد شد. به گفته سردار دکتر اله ورن، رییس اداره کل بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا پس از سه ماه به پایان خواهد رسید و ان شاالله به زودی با انجام بخشی از کارآزمایی فاز سه مجوز اضطراری واکسن فخرا را از سازمان غذا و دارو دریافت و واکسن های تولیدی را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد که وارد سبد واکسیناسیون کشور شوند. در فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن که در ۲۶ اسفند ۹۹ آغاز شد، ۱۳۵ نفر واکسینه شدند، در فاز دوم هم که در ۸ خرداد ۱۴۰۰ انجام شد، واکسن به ۵۰۰ نفر از هموطنان تزریق شد.

سینوفارم و سوبرانا۲ برای دانش‌آموزان

رکوردشکنی در حوزه واکسن طی هفته‌ای که گذشت ادامه یافت و خبرهای خوب به واردات محموله‌های بزرگ واکسن و افزایش سرعت واکسیناسیون محدود نشد بلکه در تازه‌ترین اتفاق‌، ‌رئیس جمعیت هلال‌احمر از واردات ۱۰ میلیون دُز واکسن برای گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال خبر داد که واردات آن قفل مدارس را در دوران کرونا باز خواهد کرد. به گفته محمدحسن قوسیان مقدم، دبیر کل و سخنگوی جمعیت هلال‏‌ احمر تمام اطلاعات برای واردات واکسن‏‌های مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال آماده و تحویل سازمان غذا و دارو شده است و در صورت تایید این سازمان و صدور مجوز، با واردات یکی از این دو واکسن سوبرانا۲ یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود؛ واکسیناسیونی که به احتمال زیاد تا نیمه آبان زمان خواهد برد اما بازگشایی مدارس را حتمی خواهد کرد.‌ وی تاکید کرد که ‌اگر واکسن‏‌های پیشنهادی تایید شود و کارهای اداری هم به‌موقع انجام و ارز خرید واکسن‏‌ها هم تخصیص داده شود، در مهرماه واکسن‏‌ها وارد و تا نیمه آبان هم واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال انجام می‏‌شود. اگر این اتفاقات روی دهد، مدارس به‌زودی بازگشایی می‎شود.

واکسیناسیون کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال

همچنین وزیر بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون از سن 18 سال به بالا در مناطق و گروه‌های مختلف از جمله در روستاها و عشایر و مناطق مرزی در حال انجام است. برنامه ما واکسیناسیون افراد در سن مدرسه یا 6 تا 18 سال است و برای این کار حدود 13 میلیون دُز واکسن نیاز داریم که کارهای مقدماتی آن در واکسن های داخلی و وارداتی آن انجام شده و امیدواریم که در دو هفته آینده، واکسیناسیون دانش آموزان را آغاز کنیم تا بعد از انجام واکسیناسیون، شاهد بازگشایی مدارس نیز باشیم.

راه‌اندازی سایت جدید برای درخواست مجوز تردد بین شهری

حمیدرضا گودرزی، رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مقابله با کرونا در تهران از راه‌اندازی سایت جدید برای درخواست مجوز تردد بین شهری خبر داد. در شهرستان پاکدشت به صورت پایلوت صدور مجوز تردد از طریق سامانه انجام شده است و تا ۲ روز دیگر سایتtaradodtehran.com راه اندازی می‌شود و متقاضیان مجوز تردد بین شهری در تهران می‌توانند به آن مراجعه کنند. وی تاکید کرد که مجوز تردد بین شهری برای کسانی که قصد رفتن به محل کار یا تحصیل دارند و همچنین هموطنانی که به دلایل پزشکی یا فوت بستگان درجه یک ناچار به تردد هستند، صادر می‌شود.

پیش ثبت‌نام اربعین

همچنین سازمان حج و زیارت در هفته‌ای که سپری شد پیش ثبت‌نام سفر اربعین را آغاز کرد. بر این اساس، پیش ثبت‌نام آن دسته از متقاضیان سفر به اربعین موفق خواهد بود که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و براساس شرایط منتشرشده در رسانه‌ها به نقل از دولت عراق و همچنین مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هر دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و باتوجه به بسته بودن مرزهای زمینی صرفا مجاز به تشرف از طریق هوایی خواهند بود. داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش پی سی آر (PCR) برای مسافرت مورد نیاز است. ثبت‌نام قطعی براساس ظرفیت و شروطی که کشور عراق اعلام کند، انجام خواهد شد و در صورتی که تعداد افرادی که پیش ثبت‌نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین‌شده توسط کشور عراق باشد، در این صورت متناسب با ظرفیت اختصاص‌یافته تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بازگشایی مدارس

موضوع بازگشایی مدارس نیز یکی از مواردی بود که در هفته‌ای که گذشت مطرح و بررسی شد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست. معلمان و کادر مدارس واکسینه شده‌اند. برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دُز واکسن است. البته امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف است، اما از اواخر پاییز می‌توان این کار را انجام داد. یعنی اگر شروط محقق شود، می‌توان این کار را انجام داد. اگر از اول مهر هم واکسن برای دانش آموزان به دست ما برسد، حداقل به دو ماه وقت برای واکسیناسیون نیاز داریم. تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که سلامت حفظ می‌شود، بعد سراغ بازگشایی مدارس می‌رویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار