تداوم تاخت و تاز کرونا؛ لامبدا به ایران رسید؟

تهران (پانا) - دلتا کرونا همچنان در کشور می‌تازد و روزانه بیش از 600 نفر را قربانی می‌کند؛ از طرفی روند بستری و مرگ بر اثر این بیماری در اغلب استان‌ها صعودی و مرگ و میر نیز در حال افزایش است و وجود ۳۰۶ شهرستان قرمز کرونایی نشانی بر این صعودهاست.

کد مطلب: ۱۲۱۱۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تداوم تاخت و تاز کرونا؛ لامبدا به ایران رسید؟

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

اکنون ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۵ میلیون و ۲۵ هزار و ۲۳۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۸ هزار و ۳۹۳ نفر رسیده است. تاکنون ۴ میلیون ۲۳۷ هزار و ۳۱۵ نفر از بیماران نیز بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۷ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا

روند واکسیناسیون کرونا در هفته‌ای که گذشت به دلیل وارد نکردن محموله جدید واکسن کند شد که به گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر جدید بهداشت با افزایش ورود و تولید واکسن در کشور سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا خواهد کرد. وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد که توزیع گسترده واکسن در استان‌ها از هفته‌های آینده در کشور صورت می‌گیرد.

نوبت‌دهی جدید واکسن؛ هفته آینده

در پی کند شدن روند واکسیناسیون در کشور، علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت از نوبت‌دهی برای گروه سنی جدید در هفته آینده خبر داد و گفت: از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌شود و هفتگی ۵ میلیون دُز وارد کشور خواهد شد. با این حساب فکر می‌کنم در شهریور ماه با احتساب واکسن‌هایی که در اختیار داریم، مجموعا حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریور ماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن هم با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده در مهر ماه به دستمان می‌رسد که سرعت واکسیناسیون‌ بالا خواهد رفت.

اعلام گروه جدید برای واکسیناسیون کرونا

همچنین طبق گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی برای مشاغلی مانند هتل داران و نانوایی‌ها نیز حتی در شرایط قرمز کرونا مشغول به فعالیت بوده‌اند انجام شده است. واکسیناسیون این مشاغل از مهر آغاز خواهد شد البته آغاز واکسیناسیون این مشاغل نیاز به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین هویت افراد دارد تا از این طریق واکسن مورد نیاز این گروه از مشاغل نیز تامین شود.

ویروس لامبدا به ایران رسید؟

سویه جدید لامبدا گونه‌ای جهش یافته از ویروس کرونا است که منشا آن از کشور پرو است و تاکنون در 40 کشور جهان مشاهده شده است و به پشت درهای ایران رسیده است. در پی نگرانی‌ها برای ورود این گونه جدید به کشور علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از عدم کشف ویروس جدید «لامبدا» در کشور خبر داد و گفت: تاکنون هیچ نمونه ای از ویروس جهش یافته لامبدا در ایران شناسایی نشده است.

سرقت محموله واکسن کرونا

هفته‌ای که گذشت خبری مبنی بر سرقت محموله واکسن کرونا در تهران منتشر شد که در پی انتشار این خبر، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت توضیحات تکمیلی را در این خصوص ارائه کرد. این مرکز اعلام کرد: در تاریخ 26 مرداد ماه امسال، یعنی حدود سه هفته پیش، خبری در مورد سرقت واکسن کرونا از صندلی عقب یک خودرو به پلیس اطلاع داده شد که درپی آن ماموران برای رسیدگی به موضوع وارد عمل شده و تحقیقات خود را آغاز کردند. با آغاز تحقیقات ماموران پلیس مشخص شد که این سرقت به هیچ عنوان سرقت به عنف یا توام با تهدید و درگیری نبوده و سارقان تنها از غفلت فرد حمل کننده واکسن که این واکسن ها را روی صندلی عقب خودرو قرارداده و برای دقایقی از خودرو خارج شده بود، سواستفاده کرده و در فرصتی مناسب اقدام به سرقت این واکسن‌ها کرده و متواری شده‌اند. مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در ادامه توضیحات خود پیرامون این خبر با تاکید بر اینکه هیچ مورد اخلال در روند توزیع واکسن یا موارد سرقت در تهران گزارش نشده است، اعلام کرد که در همان تاریخ نسبت به رسیدگی و پیگیری پرونده این سرقت نیز اقدام و تاکید شده بود که حمل واکسن باید به اطلاع پلیس برسد تا تمهیدات مناسب برای جابجایی آن اتخاذ شود.

آخرین خبرها از صدور حکم زاکانی

علیرضا زاکانی روز هفدهم مردادماه امسال با ١٨ رای اعضای شورای شهر، شهردار منتخب شورا برای پایتخت شد اما با گذشت 25 روز از این تاریخ هنوز حکم او از سوی وزارت کشور صادر نشده است. پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران در هفته‌ای که گذشت از صدور حکم منتخب شهردار تهران تا پایان هفته توسط وزارت کشور خبر داد.

بازداشت 8 نفر از مدیران آبفای خوزستان

در هفته‌ای که سپری شد اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. بازداشت 8 نفر از مدیران آبفای خوزستان به دلیل تشکیل شبکه اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، توضیح درباره تصاویر منتشر شده از زندان اوین، توضیح درباره فعالیت دادگاه‌های موسوم به استجازه، توضیح درباره پرونده واکسن‌های تقلبی کرونا، توضیح درباره بازنگری پرونده زندانیان مهریه، سرانجام پرونده نماینده مجلس که با مأمور راهور درگیر شده بود، جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف و آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی از جمله مهم‌ترین محورهایی بود که ذبیح‌الله خداییان آن‌ها را تشریح کرد.

ارائه گزارش کمیته مستقر در اوین

در پی انتشار تصاویری از زندان اوین، رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور ماموریت داد سریعا به موضوع رسیدگی و نتیجه را گزارش کند. در همین راستا حجت‌الاسلام منتظری، با مشخص کردن کمیته‌ای متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف مرتبط با موضوع دستور استقرار این کمیته را در زندان اوین صادر کرد. پس از استقرار کمیته تخصصی بررسی تصاویر زندان اوین بود که دادستان کل کشور با تشکیل یک تیم چهار نفره از بخش‌های مختلف زندان بازدید، با مسئولان و ماموران بخش‌ها و همچنین با تعدادی از زندانیان به صورت چهره به چهره دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از بررسی‌های به عمل آمده در مورد زوایای مختلف موضوع، اولین گزارش در این خصوص به رییس قوه قضائیه گزارش ارائه شد. بر اساس گزارش دادستانی کل کشور و همچنین مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه مشخص شد از ناحیه بعضی از ماموران زندان تخلفاتی صورت گرفته که بلافاصله دستور داده شد هر چه سریعتر متخلفان تحت تعقیب قرار گرفته و حسب مورد به تخلف آنها رسیدگی شود. بنا بر این گزارش؛ تا به امروز ۶ نفر تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفته، دو نفر بازداشت و باقی با قرار مناسب آزاد شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار