رزاقی در گفت‌وگو با پانا:

شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل» در قالب مدرسهِ صاحب سبک است

هدف‌گذاری هر فعالیت در مدرسه براساس ساحت‌های تربیتی، با شناسنامه مدارس شاهد مشخص می‌‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش پیرامون موضوع استاندارد سازی مدارس شاهد توضیحاتی داد و گفت که تاکنون برای این منظور کارگاه‌های بسیاری برگزار شده است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل» در قالب مدرسهِ صاحب سبک است

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با پانا پیرامون موضوع استاندارد سازی مدارس شاهد اظهار کرد: «برای شفاف شدن موضوع استاندارد سازی مدارس شاهد باید به اساسنامه طرح شاهد و ایثارگران (مدارس شاهد) برگردیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهریورماه 1396 آخرین اساسنامه طرح شاهد و ایثارگران را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد.»

وی افزود: «برمبنای این اساسنامه که به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، این وزارت به صورت عام و اداره کل امور شاهد و ایثارگران به صورت خاص موظف شدند 2 ماموریت استاندارد سازی مدارس شاهد سراسر کشور، برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تربیتی این مدارس؛ در اولویت قراردادن مدارس شاهد در تامین نیازهای علمی، آموزشی و اداری را به سرانجام برسانند.»

3 اقدام اساسی اداره کل شاهد

رزاقی با بیان اینکه برای تحقق «بند الف» اساسنامه، این اداره کل، 3 اقدام اساسی را پیش بینی و عملیاتی کرد تشریح کرد: «تبیین و تشریح محتوای «اساسنامه طرح شاهد» (مدارس شاهد) برای مدیران ستادی و استانی؛ تدوین «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی» مدارس شاهد به عنوان ابزاری برای تحقق استاندارد سازی (با همفکری کارشناسان و مدیران مدارس شاهد.)؛ برگزاری «کارگاه‌‌های آموزشی» به صورت حضوری برای تمام استان‌ها تا اسفندماه 1398 و بعد آن، همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا به صورت مجازی یا نیمه حضوری توسط مدیر کل از جمله اقدامات اساسی در راستا است.»

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: «در این کارگاه‌های آموزشی برای هر کدام از مدیران مدارس شاهد سراسر کشور، روسا و کارشناسان ادارات شاهد استان‌ها و مناطق، حداقل 2 یا 3 جلسه کارگاهی برای تبیین محتوای و اهداف شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد برگزار شد.»

وی در پاسخ به این سوال که تدوین و تبیین «شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد» را تا چه حد ضروری می‌دانید؟ عنوان کرد: «با در نظر گرفتن پیام حضرت امام (ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی فرزندان شهدا و ایثارگران لازم بود تا این خواسته در قالبی واقعی و ضمنا منطبق با ساختار و قوانین و مقررات نظام تعلیم و تربیت کشور محقق شود لذا تصمیم گرفتیم تا با ایجاد یک چارچوب با محوریت تحقق اهداف ایجاد این مدارس و ماموریت‌های آن، یکپارچگی فعالیت‌های مدارس شاهد را نیز دنبال کنیم.»

اجرای شناسنامه مدارس شاهد، سال سوم خود را تجربه می‌کند

رزاقی اضافه کرد بدین منظور با مشارکت مدیران مدارس، کارشناسان مناطق و روسای ادارات شاهد استان‌ها (چارچوب فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد) با عنوان شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد را طراحی و تدوین کردیم تا علاوه بر اینکه به عنوان نقشه راه مدارس ایفای نقش کند، ضمنا به مثابه (هویت مستقل مدارس شاهد نیز شناخته و نهایتا به استاندارد سازی این مدارس منجر شود.

رسالت شناسنامه مدارس شاهد، تمهید مقدماتی است که مدارس شاهد را به «استاندارد و کیفیت مطلوب فعالیت‌های آموزشی و پرورشی» می‌رساند

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه این موضوع اکنون در چه مرحله ای است افزود: «موضوع اجرای شناسنامه مدارس شاهد، سال سوم خود را تجربه می‌کند و همزمان کارگاه‌های تعاملی نیز با حضور مدیران مدارس شاهد استان‌ها برگزار می‌شود تا اجرای آن به صورت کاملا واقعی و مدرسه محور محقق شود اما ویروس منحوس کرونا همچنان که بر تمامی برنامه‌ها، ایده‌ها و مناسبات جهانی از هر لحاظ، اعم از فرهنگی، آموزشی و اقتصادی از جهاتی تاثیر ناخوشایند گذاشته است. اجرای کامل و دقیق شناسنامه مدارس شاهد را نیز تا حدودی دچار فراز و نشیب‌هایی کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که ویژگی‌ها یا رسالت شناسنامه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس شاهد چیست؟ اظهار کرد: «مهمترین ویژگی و یا به عبارتی رسالت شناسنامه مدارس شاهد، تمهید مقدماتی است که مدارس شاهد را به «استاندارد و کیفیت مطلوب فعالیت‌های آموزشی و پرورشی» می‌رساند اما می‌توان به نکات شفاف دیگری نیز در این خصوص اشاره کرد.»

رزاقی ادامه داد: «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد، چارچوب فعالیت‌های مدارس شاهد را به صورت یکسان تعریف می‌کند تا هر مدرسه با توجه به مقتضیات خود (فرهنگ، بوم، جغرافیا و ...) فعالیت‌هایی را برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در نظر گیرد.»

ساختار حاکم بر شناسنامه مبتنی بر خودارزیابی مدیران از برنامه‌ها و عملکرد خود است

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسنامه مدارس شاهد آسیب‌های مدرسه را به مدیر و مجموعه مدیریتی نشان داده و آنها را برای اصلاح یا تقویت فعالیت‌ها آماده می‌کند افزود: «ساختار حاکم بر شناسنامه مبتنی بر خودارزیابی مدیران از برنامه‌ها و عملکرد خود است و اینگونه تلاش برای بهسازی فعالیت‌ها، ریشه دارتر و ماندگارتر خواهد بود.»

وی در پایان با اشاره به اینکه شناسنامه مدارس شاهد مشخص می‌کند هر فعالیتی که در مدرسه انجام می‌گیرد کدام یک از ساحت‌های تربیتی را هدف گذاری و محقق خواهد کرد عنوان کرد: «شناسنامه مدارس شاهد «هویت مستقل مدارس شاهد» در قالب مدرسه صاحب سبک است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار