پنجمین و آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

از جنجال درباره اموال اوجی تا افسوس عدم معرفی رستم قاسمی؛ در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت چه گذشت؟

اوجی: خدا شاهد است اگر مازراتی را ببینم تشخیص نمی‌دهم چیست چون نمی‌دانم و هرگز نداشته‌ام/ نطق پرسوال نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت/ نادران: می‌گوید سه خانه دارم، استعلام ۹ مورد اموال را گرفتیم/ نقدعلی: نمایندگان برای این مسئولیت آقای رستم قاسمی را مناسب می‌دانستند

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح امروز چهارشنبه 3 شهریور صلاحیت جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از جنجال درباره اموال اوجی تا افسوس عدم معرفی رستم قاسمی؛ در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت چه گذشت؟

در ابتدای این جلسه مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گزارش این کمیسیون درباره بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت را قرائت و اعلام کرد: «با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت‌های موجود و پتانسیل‌های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی‌های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه‌های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش‌بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه‌ها از نظر میزان واقع‌بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس در آینده فراهم می‌شود.»

همچنین روح‌اله عباس‌پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را قرائت و اعلام کرد: «با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه‌ای و هم راستایی با جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور محترم صلاحیت ایشان را تائید می‌نماییم. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت نفت با اکثریت مطلق آراء مناسب تشخیص داد. از وزیر توقع و انتظار داریم این است که متعهد باشد، مردمی و انقلابی باشد، همچنین تحصیلات متناسب با وزارت مربوطه خود باشد، تخصص لازم در این حوزه داشته باشد.»

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظر و دلایل خود را درباره موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی به شرح زیر بیان کردند.

عسگری، مخالف: اوجی با اولویت‌های وزارت نفت تناسب ندارد/ تخصص او گاز است و مساله ما تحریم نفتی/ وزیر پیشنهادی توضیح دهد اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ و اکنون چه مقدار سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد

مهدی عسگری در مخالفت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز یکی از مهمترین تصمیمات دولت و مجلس رقم خواهد خورد، انتخاب وزرا با رئیس جمهور و اعتماد با آنها با مجلس است، آنچه که ما امروز می‌خواهیم محصول آن را مردم 4 سال آینده برداشت خواهند کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اهمیت و سنگینی مسئولیتی که بر دوش ما است، بر کسی پوشیده نیست و رسالت امروز مجلس مردمی، نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است برای تعامل برای تکامل است. دسته‌ای از وزارتخانه‌ها دارای عایله‌ سنگین و زیاد هستند مثل وزارت آموزش و پرورش و بهداشت که دقت بالا در رأی به وزرای پیشنهادی را می‌طلبد، یکسری دیگر از وزارتخانه‌ها نقش تأمین منابع برای تأمین دولت را دارند که سایر وزارتخانه‌ها سر سفره آنها می‌نشینند؛ نفت، اقتصاد و صمت از مهمترین این وزارتخانه‌ها هستند. در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب، پیشنهاد می‌شود؛ برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص‌هایی مانند تعهد، تخصص و تجربه معیار «تناسب» نیز لحاظ شود. تناسب با شرایط پیچیده کشور، وضع اقتصادی دولت و مردم، محیط بین‌المللی، شرایط داخلی وزارت مذکور و ورود به قرن جدید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در نسبت با توان، تجربه و برنامه وزیر پیشنهادی.

عسگری با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، گفت: اگرچه موضوعات فنی - مهندس، اکتشاف، توسعه، میادین مشترک، تعیین تکلیف سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ظرفیت مردمی‌سازی این وزارتخانه پس از گذشت ده‌ها سال از ملی‌شدن صنعت نفت مسئله مهمی است اما اولویت این وزارتخانه بحث تجارت، فروش نفت، بازگشت درآمد حاصل از آن به کشور است. آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است در حالی که تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است، در حوزه گاز معمولا ما خریدار هستیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلندمدت است که مدل و قیاس آن با نفت یک قیاس مع‌الفارق است بنابراین دولت باید توضیح دهد این تفاوت و نقیصه را چگونه جبران خواهد کرد. وزیر پیشنهادی توضیح دهد؛ اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ و ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ و اکنون چه مقدار سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد.

نطق پرسوال نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت؛ مطالبه چنارانی از اوجی چه بود؟

هاجر چنارانی هم در مخالفت با برنامه‌های اوجی گفت: ما در مجالس قبلی به دنبال ارائه لایحه از سوی دولت بودیم نه اینکه نمایندگان با تدوین طرح‌ها، به دنبال رفع دغدغه‌های مردم باشند، اما امروز مجلس نمی‌تواند منتظر ارائه لایحه از سوی دولت باشد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی، مناطق محروم را درک می‌کند، اما دولت باید در اولین فرصت لوایحی که مشکلات مردم را حل می‌کند را به مجلس ارائه دهد. دنیا به دنبال انرژی تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در آن است و در دهه‌های آینده استخراج انرژی‌های فسیلی موضوعیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد. وزیر پیشنهادی نفت درباره استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی، جلوگیری از مصرف انرژی بی رویه که در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است، چه برنامه ای دارد. ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو به ابرچالش تبدیل شده و هر چند که همه دولت‌ها به این موضوع پرداخته‌اند، اما این موضوع فراموش شده است. هیچ دولتی زیر بار سنگین ادغام این وزارتخانه نمی‌رود. در راستای همگرایی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست، وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای دارد؟ برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز ذیل شرکت‌های بزرگی در آن مناطق به دست می‌آید، اما هیچ سودی از آن نمی‌برند، چه برنامه‌ای دارید؟ برای ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که شرکت‌های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می‌دهند، چه برنامه‌ای دارید؟ با چه برنامه‌ای به دنبال محرومیت‌زدایی و فقرزدایی هستید؟

چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه‌ای دارید؟ ادامه داد: مجلس در راستای برنامه‌های فسادستیزی و عدالت محوری طرح‌هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال‌های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟ در حوزه انتخابیه من برخی روستاها با وجود هزار نفر جمعیت، اما راه روستایی آسفالت شده چندانی ندارند و سیلاب‌های بهاره و تابستانه راه آنها را از بین می‌برد. بیشترین تذکر نمایندگان درباره راه روستایی است. نمایندگان قیر را برای خودشان نمی‌خواهند و با پیمانکاران قرارداد نمی‌بندند و لابی نمی‌کنند. فریاد من فریاد مردم روستاهای نیشابور، شمال، جنوب و غرب کشور است، حتی برخی نقاط جنوبی تهران نیز از نظر جاده آسفالت با مشکلات بسیاری روبرو است.

چنارانی خطاب به وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات نمی‌پذیرد قیر را به صورت تن تحویل دهند، شما چه برنامه‌ای در راستای تامین این فرآورده دارید؟ گفت: در بودجه 1400 میزان 15 هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده، چه برنامه‌ای برای خرید قیر از 7 شرکت بزرگ مافیایی تولیدکننده قیر دارید؟ و چگونه قانون مجلس را اجرایی می‌کنید؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چه افرادی با شما در وزارت نفت همکاری خواهند کرد، به قراردادهای ایران با کشورهای همسایه اشاره و گفت: ما از این قراردادها آسیب بسیاری دیده‌ایم. آقای اوجی چه برنامه‌ای برای دیپلماسی بین‌المللی، توتال، فاز 11 پارس جنوبیو سرماهای سوزناک زمستان و کمبود گاز دارید؟ ما انتظار ارائه دیپلماسی مهندسی داریم. چه راهکاری برای سهم صندوق توسعه ملی از سفره‌های زیرزمینی دارید تا بتوان برای آیندگان برنامه‌ریزی کرد؟ برنامه شما برای توسعه پایدار صنعت نفت چیست؟ آیا بهتر نیست با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در تمام حوزه‌ها عمل کرد؟ وزیر پیشنهادی برنامه‌ای برای حوزه زیست محیطی ندارد. شما چه راهکاری برای مدیریت مصرف گاز، تجارت گاز، سوآپ نفت، تکمیل زنجیره پتروشیمی، بی‌نیازی از واردات داروهای مرتبط با حوزه نفت، احداث و ایجاد واحدهای پتروپالایشی و به روز رسانی سامانه هوشمند کارت سوخت دارید؟

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی‌های نو و جایگزین کردن نیروگاه‌های آبی و بادی به جای نیروگاه‌های حرارتی برویم.

نقدعلی، مخالف: ما برای فروش نفت و خروج از بحران به فردی جسور و با سابقه نیاز داریم/ نمایندگان برای این مسئولیت آقای رستم قاسمی را مناسب می‌دانستند/ آقای اوجی باید اموال خود را شفاف بگوید و بگوید که چگونه زندگی کرده است؟

محمدتقی نقدعلی نیز در مخالفت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: حالا که از دولتی واگرا که به جای چشم داشتن به خدا به کدخدا امید داشت به مجلس و دولتی خدا باور رسیده‌ایم، باید برنامه ریزی نوینی داشته باشیم. در باب بودجه و درآمدها سه راه بیشتر نداریم، یک درآمدهای مالیاتی، دوم منابع حاصل از فروش نفت و سوم سایر درآمدها. در باب درآمدهای مالیاتی با توجه به وضع صنوف و مشکلات معیشتی و اقتصادی و درآمد پایین مردم نمی‌توانیم انتظار بالایی داشته باشیم. سایر درآمدها نیز وزارتی ندارند لذا باید در شرایط تحریمی و مشکلات این چنینی برای درآمد نفتی برنامه‌ریزی کنیم و وزارت مهم نفت را به کسی بسپاریم که می‌تواند جسارت فروش نفت را داشته باشد.

نماینده مردم خمینی شهر تاکیدکرد: حال که به برکت مجلس انقلابی و اقدام شجاعانه قانون لغو تحریم‌ها توانستیم اندکی در بحث فروش نفت نفس بکشیم و به حدود یک میلیون بشکه نفت برسیم، باید برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیح‌تری بکنیم. من از آقای فتاح رئیس هولدینگ نفت و گاز بنیاد مستضعفان درخصوص آقای اوجی سوال کردم و ایشان تاکید کردند که آقای اوجی در فروش گاز سابقه خوبی دارند اما موضوع فروش نفت مسئله متفاوت است. گشایش در فروش نفت و ورود ارز به داخل کشور نیاز اصلی و مسئله اصلی کشور است و باید برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشت و اگر جرات و جسارت کافی برای این موضوع نباشد نمی‌توان موفق بود. نمایندگان برای این مسئولیت آقای رستم قاسمی را مناسب می‌دانستند و دیدیم که در زمان معرفی و ارائه برنامه‌ها ایشان دائم از وزارت نفت سخن می‌گفتند. آقای اوجی باید اموال خود را شفاف بگوید و بگوید که چگونه زندگی کرده است، ما وزیر با اموال هزار میلیاردی و وزیری با 120 شرکت را فراموش نکرده‌ایم. ما در عرصه وزارت نفت سوالات زیادی داریم. ایشان در برنامه‌های خود مسئله معیشت بدنه وزارت نفت و کارکنان عملیاتی و قشر زحمتکش نیروهای میدان‌های نفتی را به خوبی تشریح و توضیح نداده بودند و ما از برنامه‌های ایشان اطمینان کافی را حاصل نکردیم.

نادران، مخالف: اوجی به صراحت درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید

در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که 3 خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی 9 مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌‌گوید، تأمل کرد
به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟

الیاس نادران اما در مخالفت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت ضمن تبریک هفته دولت به تمام مدیران اجرایی کشور گفت: آنچه برای ما در سال‌های اخیر اهمیت بسیار پیدا کرده اینکه مردم به جریان انقلابی و پاکدست از مجلس، دولت و شوراها اعتماد کردند و انتظار دارند جریانات اداری نیز بر این مدار حرکت کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی بیش از آنکه به جنبه کارآمدی وزرا توجه کنم به موضوع پاکدستی توجه کرده‌ام، افزود: در مجالس گذشته پیرامون موضوع حیف و میل کردن بیت‌المال بحث می‌کردیم که آیا حیفش بدتر است یا میل و به این نتیجه رسیدیم که تا میلی نباشد، حیفی اتفاق نمی‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه نفوذ از پنجره فساد امروزه وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: اگر فخری‌زاده‌‌های ما را مورد هدف قرار می‌دهند به دلیل وجود فساد در برخی بخش‌ها است. خدمت آقای خطیب (وزیر پیشنهادی اطلاعات) نیز گفتم که آنچه درباره فتنه سال 88 یا جریانات قم می‌گویند به کنار، شما با آن فسادهایی که در وزارت شکل گرفته چه خواهید کرد. ما مدیران پاکدست می‌خواهیم و مدیران اطلاعاتی و امنیتی باید از سلامت‌ترین افراد باشند. خدمت آقای اوجی نیز گفتم که قصد من راستی‌آزمایی است و نه اقرار گرفتن.

نادران یادآور شد: در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که 3 خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی 9 مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌‌گوید، تأمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: درخصوص موضوع دیگر نیز آقای اوجی گفت که آقای رستم قاسمی و کس دیگری کاری کرده‌‌اند اما فرد شاکی علیه من صحبت کرده است و من گفتم اگر قرار بود داستان‌پردازی می‌کردند باید علیه آقای قاسمی صحبت می‌شد اما وی به گزارش‌های اطلاعاتی استناد می‌کرد. به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟

بابائی کارنامی، موافق: اوجی از توانمندی بالا برای افزایش صادرات گاز برخوردار است/ قطعا وزیر از فیلتر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی عبور کرده است

علی بابائی کارنامی اما در موافقت با صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: براساس تحلیل‌های کارشناسی، وزارت نفت با 8 چالش روبه رو است که این موارد در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده می‌شود. یکی از چالش‌های اساسی وضعیت کارکنان شرکت نفت است که در سال های گذشته شرایط سختی را طی کرده‌اند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است، با برنامه ای متقن و واضح این بی عدالتی رفع می شود، احیای دانشگاه نفت تحقق می یابد و بر شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بازنگری خواهد شد، همچنین وزیر پیشنهادی برای جلوگیری از خام فروشی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی مورد توجه مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: وزارت نفت باید به این امر توجه کند و با توجه به ساختار تعاونی‌ها مردم را پای کار بیاورد. از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی باید خنثی‌سازی تحریم و فروش نفت باشد چرا که تمام بودجه سنواتی کشور متکی به درآمد نفتی است. از این رو وزیر باید توانمندی بالا و هوش مناسبی در روابط خارجی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف برای همه مهم است، بیان کرد: توسعه صنایع پایین دستی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در دستورکار دارد تا خام فروشی صورت نگیرد، از سوی دیگر دغدغه فارغ‌التحصیلان برای اشتغال با توجه به صنایع پایین دستی نفت برطرف می‌شود. صادرات گاز از مباحث مهمی است که با دیپلماسی انرژی می‌توان آن را پیش برد از این رو وزیر باید توانمندی لازم برای احیای دیپلماسی انرژی داشته باشد. مجلس یازدهم و سیزدهم محکوم به اراده‌ای هستند که در جمهوری اسلامی شکل گرفته، ما دور هم جمع شدیم تا فضا را مدیریت کنیم. قطعا وزیر از فیلتر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی عبور کرده است و نکاتی که مخالف محترم مطرح کرده است هنوز برای ما اثبات نشده و سند محکمی برای آن ارائه نکرده‌اند انتظار می‌رود که ایشان یکی از وزرای موفق باشد.

حبیب‌زاده بوکانی، موافق: اوجی با بدنه صنعت نفت آشنا است

انور حبیب‌زاده بوکانی هم در موافقت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای اوجی فردی توانمند و برخوردار از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات و مسائل حوزه‌های نفت و انرژی است، وی دارای تجربه بسیار خوبی در این حوزه است بنابراین می‌تواند در وزارت نفت عملکرد خوب و تأثیرگذار داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 97 درصد انرژی اولیه مورد نیاز ایران از نفت و گاز تأمین می‌شود، ادامه داد: درآمد حاصل از فروش نفت نیز نقش موثری در اقتصاد کشور دارد.

حبیب‌زاده بوکانی تصریح کرد: مسائل نفت و گاز در همه امور از جمله در سیاست خارجی و داخلی و اقتصاد و تجارت خارجی اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین جهت‌گیری و عملکرد این بخش‌ها بر سایر بخش‌ها اثرگذار است و برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی ضرورت دارد.

دفاع وزیر پیشنهادی نفت از سوابق و برنامه‌های خود

اوجی: بازگرداندن لوکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب نیازمند جراحی در سطوح مختلف است/ ریشه فساد را از وزارتخانه نفت خواهم کند/ هرگونه اموال که در فضای مجازی به من نسبت داده شده را به کسی که مدعی چنین چیزی است می‌بخشم و همچنین همینجا به نام او سند می‌زنم/

جواد اوجی نیز در ادامه در دفاع از برنامه‌های خود گفت: برادر عزیزم جناب آقای نادران به مسئله‌ای درخصوص اموال شخصی اینجانب اشاره کردند که لازم است توضیحاتی را مطرح کنم، نمایندگان عزیز در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان بیان می‌کنم؛ بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منصوب شده را به نام خودشان خواهم زد. اینجانب در جریان فعالیت 35 ساله خود در وزارت نفت تاکنون که در بنیاد مستضعفان فعال هستم با پاکدستی خدمت کرده و فردی فسادستیز هستم، همچنین قصد غربت کرده‌ام که با کمک شما نمایندگان فساد را از وزارتخانه نفت جمع کنم، لذا تاکید می‌کنم؛ هرگونه اموال که در فضای مجازی به من نسبت داده شده را به کسی که مدعی چنین چیزی است می‌بخشم و همچنین همینجا به نام او سند می‌زنم.

اوجی تصریح کرد: لحظاتی که در خانه ملت گفت‌وگو می‌کنم را توفیق الهی می‌دانم، همچنین از جناب آقای دکتر رئیسی که به اینجانب اعتماد کرده و بنده را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به محضر شما نمایندگان محترم معرفی کرد، تشکر و قدردانی می‌کنم. صنعت نفت یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اقتصادی کشور ما است. این صنعت با دارا بودن سهم بیش از 95 درصدی در تامین انرژی کشور و سهمی مهم در تولید ناخالصی ملی، نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند، این در حالی است که در شرایط تحریمی کشور، صنعت نفت در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارد. عرصه‌های فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، تامین کالاهای خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این صنعت، عرصه‌های جهاد روزمره ما با استکبار جهانی است، البته این صنعت در عرصه تمام عیار اقتصادی در بخش‌های مختلف دچار چالش‌ها و آسیب‌هایی شده است که این مهم به علت مشکلات مزمن ساختاری، بی‌تدبیری‌ها، ناکارآمدی‌ها و فشارهای تحریم‌های ظالمانه دشمن بوده است که از حالت متعارف خارج شده، لذا بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب نیازمند تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی در سطوح مختلف است.

اوجی با تاکید بر اینکه به غیر از مسیر تحول راهکار دیگری برای برون رفت از وضعیت موجود باقی نمانده است، گفت: دست ملت بزرگ ایران هیچگاه از ابزار جهادی و راهکارها خالی نبوده است و در برابر مشکلات و چالش‌ها، امید و توکل ما در ابتدا به فضل و رحمت الهی است و بعد به مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل "ما می‌توانیم" همچنین ظرفیت فراوان کشور، جوانان انقلابی و استفاده از توان بخش خصوصی و حمایت شما نمایندگان محترم است. در این روزها که خداوند متعال به بنده توفیق داد، برنامه‌های خود را خدمت شما نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها، اجتماعات و نشست‌ها ارائه کنم، از سویی بیان دغدغه‌ها و مشکلات از سوی شما عزیزان دقیقاً وجه مشترک چالش های فراروی این صنعت است، مشکلاتی که شما عزیزان در جلسات با بنده مطرح کردید، چالش‌ها و مشکلات همین صنعت است، این مشکلات عبارتند از؛ فروش نفت خام و میعانات که به دلیل تحریم‌های ظالمانه به شدت کاهش پیدا کرده است که البته در برنامه‌ها اعلام کرده‌ام چه راهکاری برای برون رفت از این مشکل دارم.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم افزود: توسعه میادین مشترک و بهره‌برداری حداکثری از این میادین از چالش‌ها و مشکلات امروز صنعت نفت است، سرمایه گذاری در صنعت نفت که در این چند سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده، حفظ و نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور و ناترازی گاز از دیگر مشکلات است، همچنین پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش به خصوص در صنایع تکمیلی پتروشیمی، بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات صنعت نفت که عمری بالاتر از 50 سال دارد، ساماندهی یارانه پنهان حامل های انرژی و... را باید به این مشکلات افزود. توجه جدی به نیروهای انسانی و ساماندهی آنها و نیروهای ارکان ثالث یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار را باید به این مشکلات افزود. توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه، متوازن و پایدار، مبارزه با فساد که عمده موضوع مطرح شده در جلسات بود، مورد توجه بنده است که ان شالله به کمک شما ریشه فساد را از این وزارتخانه خواهیم کند. استفاده از مدیران کارآمد، انقلابی و فسادستیز، حمایت از ساخت داخل، ارتقاء و اثربخشی دانشکده صنعت نفت، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و دیپلماسی قوی انرژی از جمله مواردی است که دغدغه نمایندگان بوده و چالش‌های اصلی امروز صنعت نفت است و رویکرد اصلی در برنامه پیشنهادی در صورتی که رأی اعتماد را اخذ کنم توجه به همین دغدغه‌ها و مشکلات و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

اوجی افزود: هر چند که دستاوردها و زحمات پرنسل خدوم صنعت نفت طی سال ها برای تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی را در بحران جنگ اقتصادی نباید نادیده بگیریم.

وزیر پیشنهادی نفت در تشریح اهداف برنامه‌های خود در وزارت نفت گفت: تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات؛ پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران، میزان صادرات نفت و گاز و میعانات گازی، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند و برون رفت از تحریم‌ها و احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و حرفه‌ای است که با حمایت و پشتیبانی دولت، مجلس انقلابی و شورای عالی امنیت ملی عبور از این شرایط سخت امکان‌پذیر خواهد بود و وزیر نفت برای مقابله با تحریم‌ها باید رویکرد فعال در پیش بگیرد یا موضع انفعالی و منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین‌المللی باشد و روی دشمن برای رفع تحریم ها حساب باز کند و یا به توانمندی جوانان برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها تکیه کنیم؟ اطمینان می‌دهم که با عنایت خداوند و با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند و پتانسیل همه نیروهای خدوم کشور رویکرد فعال برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در پیش بگیرم و با استفاده از روش‌های موجود، تجربیات گذشته و سایر روش‌ها که به دلیل سوء استفاده دشمن، امکان بازگو ندارند اقدامات مهمی را برای فروش نفت در پیش بگیرم و از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی در تحقق این مهم استفاده خواهم کرد. در رابطه با روش تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری در کشور؛ در زمان فعالیتم در گاز، این صنعت تحریم شد و واردات و فروش فرآورده‌های گاز به لطف الهی با تهاتر کالا با گاز وارداتی تحریم‌ها را دور زدیم و بهترین روابط را با ترکمنستان داشتیم و هیچ مشکلی در واردات گاز و همین طور فروش نفت نداشتیم.

وزیر پیشنهادی نفت با تأکید بر اینکه بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهم کرد، گفت: برای انجام و تحقق این مهم نیاز به اصلاح بودجه 1400 است که آن را به صورت متمم در اسرع وقت تقدیم مجلس خواهیم کرد البته در بحث فروش نفت که دغدغه نمایندگان است با اراده جدی برای فروش و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها این مهم را انجام خواهیم داد؛ دومین اقدامی که در دستور کار قرار خواهم داد و به رئیس جمهور قول دادم توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز است، به طور کامل بر قراردادها اشراف دارم، منابع و ذخایر زیرزمینی، نفت و گاز جزو انفال و متعلق به تمامی مردم است بنابراین از انجام هر اقدامی که منجر به افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت و متناسب با ذخایر موجود کشور است، دریغ نخواهم کرد.

وی یکی از برنامه‌های خود را جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی، جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن دانست و افزود: پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور و تأمین سوخت مورد نیاز با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی که دغدغه بخشی از نمایندگان است را مورد توجه قرار خواهم داد. در زمان فعالیتم در شرکت گاز به بیش از 15 هزار روستا گازرسانی شد و 40 هزار روستا را هم در دستور کار داشتم، در زمینه تأمین سوخت مورد نیاز، افزایش ذخیره سازی گاز در مخازن طبیعی که متأسفانه مغفول مانده است، تنها دو میلیارد به دو مخزن گازی، ذخیره سازی انجام شده و شرکت ملی گاز در طول 50 سال عمر خود به لطف الهی و همکاران در همان زمان فعالیتم، تکمیل طرح‌های پالایش گاز، احداث خطوط انتقال گازرسانی به صنایع جدید و تعیین تکلیف قرارداد واردات گاز از کشور ترکمنستان، اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی از جمله مواردی خواهد بود که در دستور کار قرار خواهم داد؛ در حال حاضر به اصلاح الگوی مصرف توجه نمی‌شود و همچنین اصلاح نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی پرمصرف را در پیش خواهم گرفت.

وی افزود: یکی از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها کاهش خام فروشی و تبدیل نفت به فرآورده است که در این مسیر برنامه‌های ویژه‌ای در وزارتخانه تدوین شده و قانون حمایت از صنایع پایین دستی مصوب مجلس می‌تواند ما را در حمایت از زنجیره تولید در این حوزه کمک کند. توسعه پترو پالایشگاه ها و تامین منابع مالی برای توسعه در صنعت نفت و صنعت تامین و سرمایه گذاری ساختارمند برای جذب و تشویق سرمایه گذاران مردمی و مردمی سازی اقتصاد نفت و گاز و محقق شدن تهاتر نفت خام و میعانات با پیمانکاران و همچنین تامین مالی از محل سپرده های صندوق توسعه ملی و پارک ها و بنگاه ها از دیگر برنامه های راهبردی پس از تصدی وزارت نفت است. استفاده از توافق جامع با کشورهای همسو و حفظ سرمایه انسانی موجود در صنعت نفت و مهندسان و کارکنان متخصص و توانمندی که در سال های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و شاهد خروج آن ها بودیم بخش دیگری از برنامه‌های آتی من در وزارت نفت خواهد بود. ضمن آنکه توجه ویژه به ارکان وزارت نفت نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شفافیت و مبارزه با فساد در وزارت نفت که گلوگاه سرمایه‌ها در کشور است بسیار مهم و حیاتی است، گفت: برخورد با فساد و مدیریت تعارض منافع و تقویت شفافیت در قراردادها و استقرار تجهیزات شفاف‌سازی و اندازه گیری و جایگزین کردن مقررات و به روزرسانی سامانه هوشمند کارت سوخت بخشی از برنامه‌ها در جهت ارتقاء شاخص‌های شفاف‌سازی و توسعه فسادستیزی است.

من خودروی شخصی خود را اعلام کرده‌ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی‌دهم چیست چون نمی‌دانم و هرگز نداشته‌ام

اوجی توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت زدایی را یکی دیگر از رسالت‌های صنعت نفت دانست و گفت: من خود را نماینده مناطق محروم می‌دانم و مسئولیت اجتماعی و توجه به محرومان در برنامه‌های خود قرار دادم و اختصاص بخشی از درآمدهای صنعت نفت به اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی و تامین قیر برای راه‌های روستایی را در دستورکار قرار داده‌ام.

وی با بیان اینکه ارتقاء فناوری و توجه به دانش بومی اولویت وزارت نفت در دوره جدید خواهد بود، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید تضمینی کالاهای استراتژیک صنعت نفت در دستورکار وزارت نفت قرار خواهد گرفت و در همین راستا دستورالعمل‌هایی برای حمایت از دانشمندان جوان و علوم نوین بومی و داخلی تدوین خواهد شد، همچنین رونق دیپلماسی انرژی و نقش آفرینی موثر در مجامع بین‌المللی نفت، گاز و انرژی و روابط سازنده با کشورهای همسایه در بهره‌برداری از میادین مشترک یکی دیگر از راهبردهای کشور در دور جدید وزارت نفت خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: تنظیم سازمان‌های نفتی زیرمجموعه و تنظیم اساسنامه شرکت صنایع پتروشیمی و تعیین تکلیف نقش دولت در سازمان‌های تابعه نفت و اصل مالکیت بر شرکت‌های نفت و شفاف‌سازی رابطه مالی دولت نیز در برنامه‌ها به طور جدی و دقیق تدوین شده است. لازم است یک بار دیگر در خصوص منابع و دارایی‌های خود شفاف اعلام کنم من خودروی شخصی خود را اعلام کرده‌ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی‌دهم چیست چون نمی‌دانم و هرگز نداشته‌ام.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار