اعتماد حداکثری مجلس به کابینه سیدابراهیم رئیسی؛

۱۸ وزیر رای اعتماد گرفتند؛ حسین باغگلی رای نیاورد

باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به دولت سیزدهم راه نیافت/ کدام وزیر بیشترین رای اعتماد را از نمایندگان کسب کرد؟ / کدامیک از ۱۸ وزیری که رای اعتماد گرفتند، بیشترین رای مخالف را داشتند؟

تهران (پانا) - بعد از برگزاری جلسات فشرده بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از روز شنبه هفته جاری تا عصر امروز چهارشنبه 3 شهریور، عصر امروز جلسه رای اعتماد به 19 وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۰۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
۱۸ وزیر رای اعتماد گرفتند؛ حسین باغگلی رای نیاورد

از روز شنبه تاکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات صبح و عصر، صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی دولت را بررسی کردند و عصر امروز، مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف، وارد رای‌گیری برنامه و کابینه سیدابراهیم رئیسی شد. این رای‌گیری به صورت ورقه‌ای و مخفی برگزار شد.

همزمان با آغاز رای‌گیری رئیس‌جمهوری مجلس را ترک کرد و در زمان رای‌گیری نیز معاون اول، رئیس دفتر رئیس جمهوری و هیچ کدام از وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس حضور نداشتند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، پس از دفاع آخر رئیس‌جمهوری از وزرای کابینه در توضیح فرآیند رای‌گیری بیان کرد: از رئیس جمهور محترم و همچنین وزرای پیشنهادی بابت زحمتی که در طول این دو هفته کشیدند سپاسگزارم. اکنون در اختیار هر یک از نمایندگان یک برگه برای نوشتن نام هر یک از وزرا قرار می‌گیرد و این برگه به هیچ عنوان نباید جداسازی شود و باید بدون هرگونه خط زدگی، مخدوش کردن، بدون نام و مطلب دیگری باشد. برای ۱۹ وزیر پیشنهادی ۱۹ صندوق داریم که پای هر صندوق ۳ ناظر بر شمارش حضور دارند. ‌۱۶ نفر از نمایندگان خانم و مابقی از بین دو فراکسیون مجلس برای نظارت بر شمارش آرا انتخاب شدند.

با رای‌گیری و شمارش آراء، از ۱۹ وزیر معرفی شده سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم تنها حسین باغگلی نتوانست برای وزارت آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد بگیرد و نمایندگان به 18 وزیر دیگر اعتماد کردند.

تعداد رایی که هر یک وزرای پیشنهادی (به ترتیب حروف الفبا) از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب کردند به شرح زیر است: (می‌توانید با کلیک بر روی اسامی هر کدام از وزرای پیشنهادی، از جزئیات جلسه بررسی صلاحیت وزیر معرفی شده نیز مطلع شوید.)

1- حسین باغگلی (آموزش و پرورش) / 76 رای موافق، 193 رای مخالف، 18 رای ممتنع (نمایندگان به وزیر پیشنهادی اعتماد نکردند) طبق قانون، رئیس‌جمهوری ۳ ماه برای معرفی وزیر پیشنهادی مهلت دارد

3- سیداسماعیل خطیب (اطلاعات) / 222 رای موافق، 48 رای مخالف، 17 رای ممتنع

4- احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی) / 254 رای موافق، 25 رای مخالف، 8 رای ممتنع (همزمان با اعتماد نمایندگان، استعفای خاندوزی از نمایندگی پذیرفته شد)

5- بهرام عین‌اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) / 214 رای موافق، 55 رای مخالف، 15 رای ممتنع

6- حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) / 191 رای موافق، 77 رای مخالف، 13 رای ممتنع

7- سیدجواد ساداتی‌نژاد (جهاد کشاورزی) / 253 رای موافق، 27 رای مخالف، 4 رای ممتنع (همزمان با اعتماد نمایندگان، استعفای ساداتی‌نژاد از نمایندگی پذیرفته شد)

8- حسین‌ امیر عبداللهیان (امور خارجه) / 270 رای موافق، 10 رای مخالف، 6 رای ممتنع

9- امین‌حسین رحیمی (دادگستری) / 277 رای موافق، 5 رای مخالف، 3 رای ممتنع (کسب بیشترین رای اعتماد)

10- محمدرضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) / 274 رای موافق، 4 رای مخالف، 4 رای ممتنع

11- رستم قاسمی (راه و شهرسازی) / 267 رای موافق، 14 رای مخالف، 4 رای ممتنع

12- سیدرضا فاطمی امین (صنعت، معدن و تجارت) / 205 رای موافق، 60 رای مخالف، 14 رای ممتنع

13- محمدعلی زلفی‌گل (علوم، تحقیقات و فناوری) / 210 رای موافق، 56 رای مخالف، 19 رای ممتنع

14- محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی) / 181 رای موافق، 77 رای مخالف، 28 رای ممتنع

15- احمد وحیدی (کشور) / 266 رای موافق، 16 رای مخالف، 3 رای ممتنع

16- سیدعزت‌الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) / 262 رای موافق، 13 رای مخالف، 6 رای ممتنع و 5 رأی سفید

17- جواد اوجی (نفت) / 198 رای موافق، 70 رای مخالف، 18 رای ممتنع

18- علی‌اکبر محرابیان (نیرو) / 220 رای موافق، 47 رای مخالف، 15 رای ممتنع و 3 رأی سفید

19- سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان) /165 رای موافق، 108 رای مخالف، 13 رای ممتنع (دارای بیشترین رای مخالف در میان 18 وزیر مورد اعتماد مجلس)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار