چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

جلسه پرحاشیه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم؛ نمایندگان به مناسبات سیاسی زلفی‌گل پرداختند

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟/ یزدی‌خواه، مخالف: مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد/ رجایی: از گزینه‌های محمدرضا عارف است

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح امروز سه‌شنبه ۲ شهریور صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
جلسه پرحاشیه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم؛ نمایندگان به مناسبات سیاسی زلفی‌گل پرداختند

در جلسه نوبت صبح امروز سه‌شنبه ۲ شهریور مجلس شورای اسلامی، صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون آموزش: تسلط نسبی بر مسائل آموزش عالی دارند اما براساس تعهداتی که دادند کمیسیون با تصدی ایشان برای وزارت علوم موافقت کرد

رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون در قرائت گزارش کمیسیون آموزش مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد: «بررسی برنامه‌های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی‌گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می‌باشند و همچنین برنامه‌هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده‌اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه‌های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.»

یزدی‌خواه، مخالف: به موضوع مهاجرت نخبگان واکنش خنثایی دارد/ اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد. مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد/ چرا در آغاز دولت احمدی‌نژاد استعفا دادید؟/ زلفی‌گل باید تبری خود را از خاتمی اعلام کند/ بحرانی مانند کوی دانشگاه 78 اگر اتفاق بیفتد، آیا وی مرد میدان است و می‌تواند این موضوع را مدیریت کند؟/ چرا علی افشاری از وی در رادیو زمانه حمایت می‌کند؟

سیدعلی یزدی‌خواه در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک روز پزشک به شهید آشتیانی، طهرانی مقدم، محسن فخری زاده و شهدای دفاع مقدس و شهید اندرزگو، گفت: برخی وزارتخانه‌ها مأموریت حال و فعلی کشور است مانند وزارت صمت و برخی وزارتخانه‌ها به آینده کشور مرتبط و آینده‌ساز هستند و برنامه‌های آنها معطوف به آینده است مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است. به شخصیت آقای زلفی‌گل احترام می‌گذارم اما محدوده عمل و تجربه وی به دانشگاه همدان برمی‌گردد با حدود 4 یا 5 هزار نفر دانشجو در حالی که الان باید با میلیون‌ها نفر دانشجو، صدها واحد دانشگاهی و تعداد بالایی از اساتید مواجه شود. اگر زلفی‌گل به عنوان وزیر انتخاب شود، کار فشرده و سنگینی را باید انجام دهد. سوابق، شوراها، مصوبات، دستورکارها، اولویت‌ها در این وزارتخانه بسیار مهم است، افق و دکترینی درخصوص مواجهه وی با آموزش عالی دیده نشده است، در برنامه وی به بعضی از موضوعات اصلا اشاره‌‌ای نشده است. تحول در علوم انسانی یکی از اولویت‌های وزارت علوم است، دنیای غرب به هیچ کدام از فرزندان ما اجازه نمی‌دهد که در این حوزه‌ها تحصیل کنند اما ما به راحتی تمام منابع در اختیار اندیشه‌های غربی است. وزیر پیشنهادی هیچ اشاره‌ای به تحول در علوم انسانی در برنامه‌هایش ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مهم کنکور خاطر نشان کرد: درباره کنکور و معضلات آن که نظام آموزشی ما را زمینگیر کرده است، زلفی‌گل برنامه‌ شفاف و روشنی ندارد در حالی که مجلس در دو مرحله مصوباتی را در موضوع کنکور داشته است.

وی با اشاره به مناسبات سیاسی زلفی‌گل مطرح کرد: زلفی‌گل نماینده وزیر در برخی از شوراها و هیأت امناها و هیأت‌های ممیزی و ... است و کاملا با دولت فعلی همراه است. در 8 سالی که اساتید ما تحت شرایط شدید و فشارها بودند، هیچ جمله انتقادی از وی درباره این فضا نشنیدیم. به موضوع مهاجرت نخبگان واکنش خنثایی دارد و در مصاحبه اخیر خود درباره فرار نخبگان اعلام می‌کند که دنیا دهکده جهانی است و هر کس می‌تواند مهاجرت کند و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت به داخل کشور ندارد. تفکر سیاسی زلفی‌گل مانند وزیر خارجه دولت دوازدهم است، اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد. مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد. وزیر پیشنهادی شرح صدر زیادی ندارد و کمتر از این موضوع برخوردار است، وقتی در مورد فتنه از وی سوال می‌شود، عصبانی می‌شود چرا که فتنه به کشور آسیب‌های فراوانی زد و در این موضوع ما خواستار واکنش شفاف وی هستیم. معتقد است به غیر از بنی صدر، تندیس روسای جمهور قبلی را باید ساخت و در پارک‌ها از آنها استفاده کرد. این سخن سنجیده‌ای نیست.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 84 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر معین به همدان آمد و سخنرانی کرد، زلفی‌گل به دکتر معین خیر مقدم گفت و در آغاز دولت احمدی‌نژاد، آقای زلفی‌گل از معاونت استعفا دادند و این کار معنادار است. وی علاقه ویژه‌ای به خاتمی دارد و به عنوان مسئول جمهوری اسلامی باید تبری خود را از خاتمی اعلام کند و سیاست‌های نظام را اعلام کند و بگوید که هیچ نسبتی با اهالی فتنه ندارم. با انتخاب ایشان شور و ضعف زائدالوصفی در جبهه منحرفین، غربگرایان و اصلاح طلبان پیچیده است. اگر وی اهل تغییر و تحول بود دانشگاه همدان را تغییر می داد. زلفی‌گل یک پژوهشگر ارزشمند و یک دانشمند عزیز و عالی مقام و قابل احترام است ولی برای وزارت علوم کفایت نمی‌کند. بحرانی مانند کوی دانشگاه 78 اگر اتفاق بیفتد، آیا وی مرد میدان است و می‌تواند این موضوع را مدیریت کند؟ می‌تواند موضوعی مانند فتنه 88 در دانشگاه را مدیریت کند؟ چرا علی افشاری از وی در رادیو زمانه حمایت می‌کند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما وزیری قاطع، متفکر، خلاق و اهل تحول می‌خواهیم، رشد علمی کشور در این 8 سال به قهقرا رفته است، مقام معظم رهبری هر چه به دولت بی‌تدبیر تذکر می‌داد، محل اعتنا نبود؛ پروژه‌های پژوهشی ما به شدت تنزل پیدا کرده است. این وزارتخانه، وزارتخانه کلیدی کشور است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است. در هیچ وزارتخانه‌ای نباید مماشات کنیم و در این وزارتخانه بسیار بیشتر.

ایزدخواه: مخالف: زلفی گل نسبتی با وزارت علوم ندارد/ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز تفاوت می‌کند/ نمی‌توانیم بگوییم فردی که 36 سال است معاونت جایی را دارد می‌تواند وزیر شود/ نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند

روح‌اله ایزدخواه هم در مخالفت با برنامه های محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هنوز در تشکیل دولت اسلامی مانده ایم، گفت: 4 ملاک جدی برای تشکیل دولت اسلامی لازم است که عبارتند از تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم، وزارت تخصص‌ها است، اظهار داشت: زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد. فارغ التحصیلان زیادی در رشته سیاستگذاری عمومی اعم از سیاست‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و علم و فناوری داریم همچنین تاکنون هزار دانش آموخته در مقاطع ارشد و دکتری علم و فناوری داشته ایم و بیش از 100 دکتری علم و فناوری داریم همچنین انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با 5 هزار عضو فعال است که باید پرسید پس این ها برای چه درس خوانده‌اند. ایشان باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز تفاوت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره جوان گرایی گفت: جوان فقط به لحاظ سن نیست بلکه جوان مدنظر ما باید کاربلد، توانمند و سیاست پژوه نیز باشد که در کشور از این افراد کم نداریم چنانچه سیاست مسکن مهر در دهه 80 توسط چند جوان 27 و 28 ساله تدوین شد و احمدی نژاد دو نفر از آن ها را به شورای عالی مسکن برد و گفت هرچه این ها گفتند اجرا شود که نتیجه آن مسکن مهر بود. افراد با سنین بالا می‌توانند بیایند و مشورت دهند اما نمی توانیم بگوییم فردی که 36 سال است معاونت جایی را دارد می‌تواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیری ها و نعمت زاده ها نیز وزیر بوده اند. زمانی که من 7 ساله بودم زنگنه وزیر بود، 25 سالگی ازدواج کردم، 30 سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم 7 ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می‌خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل‌های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی‌دهیم که فرموده‌اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است. نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند. برنامه‌های زلفی گل سیاست‌های کلی و حرف‌های قشنگی است اما ما انتظار داریم در 6 ماهه اول تحول را ببینیم لذا آقای رئیسی باید دولت را اصلاح کند و به سمت دولت جوان حزب اللهی برود و ما نیز از آن ها حمایت خواهیم کرد. تحصیلکردگان بیکار از بی سوادان بیکار بیشتر هستند که تبدیل به یک پدیده شده که باید به حل آن اهمیت داد.

خدابخشی، موافق: شخصیت زلفی گل انقلابی و بابصیرت است/ از آنجا که صد مقاله iSi دارد می‌توان گفت از توان ذهنی برخورداراست/ نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند

محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز اما در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی گفت: وزیر باید صداقت، پشتکار و امانتداری از جمله ویژگی‌های شخصیتی‌اش باشد، وزیر پیشنهادی از شخصیت جهادی برخوردار است و همچنین به لحاظ سلامت فیزیکی و روانی، می توان گفت از عهده وزارت حجیم علوم برمی‌آید و از آنجا که صد مقاله iSi دارد می توان گفت از توان ذهنی نیز برخورداراست. تجارب ایشان نشان می دهد توان مدیریتی و قدرت برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان و مدیریت تیمی را دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سوابق علمی و سوابق کاری مفید زلفی گل مرتبط را وزارت علوم است. او در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را تدریس کرده و می‌تواند از عهده این وزارتخانه برآید. ما باید به وزیری رأی دهیم که مسئولیت پذیر باشد، از کارگر ساختمانی تا زنانی که در نورآباد برای تامین معیشت کار می‌کنند و کشاورزان انتظار دارند هزینه‌هایی که برای حل مشکلات کشور پرداخت می‌کنند در مسیر درستی هزینه شود، بنابراین وزیری که انتخاب می‌کنیم باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشد که زلفی گل از این شخصیت برخوردار است. وزیر پیشنهادی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد، 126 نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... می‌خواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او می‌تواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند. نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند. همانگونه که در تاکیدات امام امت و مقام معظم رهبری بارها با آن اشاره شده است دانشگاه مبدأ تحولات و از محورهای اصلی پیشرفت و بهروزی کشور است، دانشگاه صرفاً یک مکان برای آموزش محتواهای تخصصی و تربیت متخصصان نیست، بلکه مکانی است برای پرورش نسلی فرهیخته، آگاه، متخصص و دین باور است. در وزارت علوم باید همواره بر 4 اصل تاکید کنیم. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، ایجاد روحیه نشاط علمی و فرهنگی در جوانان و امیدبخشی به نسل آینده، توسعه فناوری نوین در حوزه های مختلف، حل مشکلات کشور از طریق علم و فناوری که همه اینها در برنامه ایشان وجود دارد.

خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهره های مسئله دار جلوگیری کرد و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد می کردند. همچنین تزریق مدبرانه نیروهای بسیجی در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی‌دارد.

نادری، موافق: مواضع انقلابی زلفی‌گل زبانزد همدانی‌ها است/ وزیر پیشنهادی علوم فردی تحول‌خواه است/ متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو او را تایید کرده‌اند

احمد نادری اما در موافقت با برنامه‌های محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتخاب وی به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجهه بسیجی وی در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وی ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است. زلفی‌گل 11 سال تجربه معلمی و فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، همچنین وی وزنه‌ای علمی بوده و نظریه‌پرداز و تحول‌خواه است و بنده یک دهه ایشان را می شناسم و می‌گویم مدیری انقلابی، علمی، توانمند و تحول‌گرا است.

نادری ادامه داد: در سال 88 ایشان درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه می‌گویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت می‌کنند باید گفت پاسخ ایشان این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.

وی در ادامه برنامه‌های وزیر را جامع دانست و هدفمندسازی آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن را از سرلوحه‌های او برشمرد و گفت: شهادت می‌دهم تمام حرف‌هایی که علیه وی در رسانه‌ها گفته شده ناروا است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان زلفی گل را فردی در تراز انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مجلس از وی حمایت می کند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

درخشان، موافق: زلفی‌گل نخبه‌ای شناخته شده در جامعه علمی جهان است/ مگر آقای زلفی‌گل سرباز و استاد نمونه بسیجی نظام نبودند لذا می‌تواند عهده‌دار این مسئولیت باشد

عبدالناصر درخشان هم در موافقت با برنامه های محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: مجلس امروز در برهه‌ای حساس برای انتخاب و تصمیم گیری قرار گرفته و می‌طلبد در موضع گیری و تصمیم گیری گرفتار احساسات نشده و با منطق و عقلانیت در مورد آینده کشور و کسانی که سکان دار وزارتخانه ها می شوند تصمیم گیری کنیم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای زلفی گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب نام با روحیه‌ای تحول گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاه‌ها را به خوبی می‌شناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است. بی‌تردید توانمندی فناورانه موجب اقتدار دانشگاهی در حوزه دیپلماسی و اقتصاد می‌شود. مجلس انقلابی خردمند با حمایت از اندیشمند فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می‌کند که نگاه مجلس در مسیر اقتدار ملی است. وزیر پیشنهادی وزارت علوم از جنس محرومیت بوده و آن را به خوبی می‌شناسد و برای برون رفت از آن برنامه دارد. امروز بزرگ ترین چالش در دانشگاه، تولید علمی است که به فناوری منجر شود و این مهم به خوبی در برنامه‌های آقای زلفی گل تبیین شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مقالات و سوابق علمی وزیر پیشنهادی علوم، تصریح کرد: مقالات علمی آقای زلفی گل مورد استفاده بسیاری از فرهیختگان و دانشمندان دنیا قرار گرفته و در برخی مواقع تبدیل به اختراع شده است و این موضوع نشان دهنده ظرفیت نخبه علمی کشور است و می تواند سکاندار وزارت علوم باشد. جامعه علمی زلفی گل را به عنوان نخبه علمی تلقی کرده و جامعه فرهنگی وی را به عنوان فردی فرهنگ‌مدار می‌شناسد و این نشان دهنده جایگاه ویژه و خاص ایشان است. همچنین وزیر پیشنهادی چالش‌های عمده تولید علم و جامعه دانشگاهی و ساختار دانشگاهی کشور را به خوبی شناخته و بی‌تردید شناخت مهم‌ترین گام برای برون رفت از چالش است. آقای زلفی گل توانمندی پشتیبانی جامعه علمی کشور را به عنوان وزیر علوم دارد و همانطور که همکاران هم مطرح کردند انتخاب ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم موج شادی در میان افراد مختلف و دانشگاهی کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه زلفی‌گل هم چهره علمی و هم چهره انقلابی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نیروی انسانی توانمند، نخبه و مستعد کشور بزرگ‌ترین سرمایه این مملکت است، حال امروز که چهره ای وزین و دانشمند قرار است سکاندار وزارت علوم شود چگونه نمی‌تواند از پس این مسئولیت برآید مگر ممکن است فردی که مدارج علمی را به خوبی طی کرده و به این جایگاه رفیع رسیده توانایی مدیریت وزارتخانه را نداشته باشد مگر وزرای پیشین سابقه وزارت داشتند. کارنامه علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی علوم با وزرای پیشین باید مقایسه شود. مگر آقای زلفی‌گل سرباز و استاد نمونه بسیجی نظام نبودند لذا می‌تواند عهده‌دار این مسئولیت باشد. وی تنها شخصیتی است که دارای جوایز بین المللی ارزشمندی بوده از این رو باید به چنین شخصیت هایی افتخار کنیم امیدواریم در زمان وزارت ایشان شاهد تغییرات عمده باشیم.

رجایی، مخالف: جریان سیاسی وی نامشخص است/ وزارت علوم نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی دارد/ نگاه زلفی‌گل سنتی است/ منظومه فکری وزیر پیشنهادی درباره موضوعات کشور منسجم نیست/ زلفی‌گل از گزینه‌های محمدرضا عارف است

حسین رجایی اما در مخالفت با برنامه های وی گفت: برنامه‌های وی بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی همراهی دارد، لکن کلی است و برنامه اقدام و عملیاتی نیست. وضعیت موجود را نشان نداده و مسیری را که وزیر باید طی کند را نیز نشان نداده است. برنامه وزیر پیشنهادی بازه زمانی را مشخص نکرده است، یعنی به عبارتی این برنامه نه قابل ارزیابی است و نه قابل سنجش. برنامه‌های وزیر پیشنهادی از یکسری موضوعات هم غافل است که من برخی از آنها را تیتروار مطرح می‌کنم. موضوع تامین اعضای هیات علمی مغفول است، ساماندهی کارکنان دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های بلاتکلیف مانند علمی- کاربردی، موضوع مهم تعارض منافع در دانشگاه‌های خصوصی مغفول مانده است. دانشگاه های خصوصی به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند و به کارخانه مدرک صادر کردن تبدیل شده است.

رجایی ادامه داد: برنامه وزیر پیشنهادی ناظر به یک نگاه سنتی است، چند دهه است که کشورهای پیشرفته نگاهشان را تغییر داده‌اند، اما نگاه وی همچنان سنتی است و سیستم آموزش و پژوهش در دنیا به سمت نوآوری، کارآفرینی، تولید قدرت، ثروت و... رفته ولی در برنامه زلفی گل این موضوعات مشاهده نمی‌شود. وی 600 مقاله در زمینه شیمی دارد و بسیار دانشمند است. با شرایطی که ما داریم این مقاله‌ها نه در جهت نوآوری و نه در جهت تولید علم بوده است و نه تولید ثروت داشته ایم و نه تولید قدرت و این نگاه‌ها باید تغییر کند. اما این موضوعات در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سال 93 به ظلم بزرگی که نسبت به دانشجویان بورسیه اتفاق افتاده بود صحبت کرد و خواستند که در این موضوع اقدامی شود ولی مشکلات دانشجویان بورسیه هنوز حل نشده است و باید پاسخگو بود. منظومه فکری وزیر پیشنهادی درباره موضوعات کشور منسجم نیست، جریان سیاسی وی نامشخص است و موضع گیری های چند سال اخیر زلفی گل قابل تأمل است و باید به جریانی که از وی حمایت می‌کند، توجه کرد. کانون صنفی اساتید دانشگاه که با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شده بود، یکی از گزینه‌های وزارت علوم دکتر زلفی گل بوده است. باید روی این موضوعات دقت کرد. وزارت علوم باید وزارت تربیت نیروهای متخصص و انقلابی و متعهد باشد. آیا این وزارتخانه نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی ندارد. باید وزیر پیشنهادی دیدگاه های خود را در این زمینه شفاف اعلام کند، چرا برخی جریانات سیاسی از شما حمایت می‌کنند؟

ویس کرمی، مخالف: تک بعدی بودن زلفی‌گل مانع از نگاه جامع به رشته‌های دانشگاهی، رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است/زلفی‌گلی در موضوعات زیادی خلا برنامه دارد

مهرداد ویس کرمی نیز در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود. راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت است که در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده نمی‌شود. همچنین فقدان برنامه اساسی برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و هنر اسلامی در برنامه‌های ایشان مشهود است. تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی یک ایده می‌اندیشم، پس هستم، منشأ مدرنیته‌ای می‌شود، گفته می‌شود حتی ایده ساخت کامیپوتر ابتدا در ذهن یک فلیسوف شکل گرفت البته سخن مذکور به معنای تأیید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه اهمیت علوم انسانی و تحول در این عرصه است.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی در مورد نظریه‌پردازی، اندیشه‌ورزی، کرسی‌های واقعی نظریه‌پردازی برای تولید علم، عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رساله‌های دکترا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و ترویج و تسهیل دانشجویی از دیگر مسائلی است که مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های وزیر فقدان آن را اعلام کرده است.

ویس کرمی ادامه داد: فقدان برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی و محصول‌محور در میان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه می‌شد. مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید برطرف کند؟ فقدان برنامه عملیاتی در ارتباط با برنامه موثر میان دانشگاه و نخبگان خارج از دانشگاه، فقدان برنامه در مورد ارتباط موثر دانشگاه با رسانه و توده مردم در جهت رفع مشکلات اولیه جامعه اسلامی، عدم برنامه در مورد ایجاد علوم میان رشته‌ای و کاربردی میان بانکداری اسلامی در تعامل با حوزه‌های علمیه کشور (اینکه چند روحانی با لباس روحانیت در دانشگاه تدریس کنند بیانگر وحدت میان حوزه و دانشگاه نیست)، عدم برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، عدم برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان به منظور ترویج فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی، عدم برنامه عزیمت از تقلید ترجمه‌محوری در دانشگاه‌ها و حرکت به سوی تولید علم و تبدیل کشور به پایگاه علمی منطقه، جهان، اسلام و کل دنیا، عدم برنامه برای ساماندهی مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به قشر کارمند در این وزارتخانه از دیگر مسائلی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از 150 مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.

رحیمی، موافق: زلفی گل برنامه مشخصی برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد/ علیرغم پیشنهادهای ارائه شده از دانشگاه های معتبر جهان در کنار جوانان ایرانی به فعالیت خود ادامه داده است

بهزاد رحیمی در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک هفته دولت و تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی برنامه های وزرای پیشنهادی، گفت: مخالفان آقای زلفی گل اذعان داشتند که وی در دانشگاه همدان فعالیت داشته است. این موضوع جفایی است که در حق دانشگاه‌های مراکز استان‌ها می‌شود، مدیریت 8 ساله این دانشگاه کمتر از اداره یک وزارتخانه نیست، ما انتظار داریم که مدیران از مناطق مختلف معرفی شوند زیرا انتخاب وزرا از میان چهره‌های شناخته شده در حق این افراد جفا می‌کند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: مخالفان همچنین در اظهارات خود گفتند که آقای زلفی گل در رشته خاصی تخصص دارد که مرجعیت علمی ندارد، این افراد باید توضیح دهند که مرجعیت علمی را چگونه تحلیل یا تفسیر کردند، همچنین اعلام کردند که این مدل از وزارت را نمی‌پسندند در صورتی که می‌توان مدلی جز استفاده از ظرفیت های استاد تمام، بسیجی و دارای تجربه و تخصص را متصور شد. شخصیت آقای زلفی گل در همین چارچوب نظامی شکل گرفته، وی دوره نوجوانی را از جبهه آغاز و در نهایت به مقام جانبازی نائل شده است. وزیر پیشنهادی علوم تمام مراحل تحصیلی خود را در داخل کشور طی کرده و علیرغم پیشنهادهای ارائه شده از دانشگاه های معتبر جهان در کنار جوانان ایرانی به فعالیت خود ادامه داده است. حل مشکلات کشور در حوزه های مرتبط این وزارتخانه جز با به کارگیری از ظرفیت نخبگان امکان پذیر نیست و وزیر پیشنهادی علوم نقش بی‌بدیلی می‌تواند در این عرصه ایفا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شجاعت و صراحت کلام وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه و اجرای روش‌های آموزشی جدید و همچنین به کارگیری اساتید انقلابی از اهمیت بسیاری برخوردار است، آقای زلفی گل همچنین طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد. با انتخاب این وزیر پیشنهادی نقطه عطفی را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خواهیم زد.

دفاع وزیر پیشنهادی علوم از سوابق و برنامه‌های خود

زلفی‌گل: تلاش می‌کنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دکتری ایجاد کنم/ سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت/ برای معاونت پژوهش‌های عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانش‌آموختگان تعریف می‌کنم

محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه در تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های خود گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، به طور قطع عاقبت به خیر نخواهد شد. به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته‌ای و الگوی نظامی‌ام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دل ها شهید سلیمانی را قرار می دهم زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند و مسیر آن‌ها در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی بود؛ مردمی بودند، همه را خودی می پنداشتند و مردم را با هر قوم، زبان و فرهنگی دوست داشتند و خادم آن ها بودند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سوالات نمایندگان مخالف و موافق بسیار به جا بود، گفت: نمایندگان دغدغه‌ها و اولویت‌های خوبی را مطرح کردند؛ در طی مدیریتم که اولین حکم ریاست را از زاهدی در سن 42 سالگی گرفتم بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است که به لطف خداوند فتنه 88 را به گونه ای مدیریت کردیم که هیچ کس هیچ آسیبی ندید.

وی با بیان اینکه فتنه 88 سرآغاز مشکلات خارجی شد، افزود: دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خودش امیدوار شد چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام زدند در یک خط باشیم؛ اگر کسی آبرویی را از طریق نظام و ساختارهای نظام کسب می کند مردانگی حکم می کند آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه با کسانی که در بزنگاه های نظام و انقلاب آبرویشان را هزینه نمی‌کنند هم خط باشیم.

زلفی گل با بیان اینکه سیاستمداران آمریکا باید بدانند دست سردار ما را قطع کردند، کمترین هزینه اش قطع دست آن ها از این منطقه خواهد بود، با اشاره به سوالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات نظام رتبه اول در منطقه است و برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند و در برخی سال ها رشد علمی ایران 13 برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است و باید قدردان دانشمندان و دانش پژوهان که این افتخار را رقم زدند باشیم؛ رهبر معظم انقلاب بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و اجازه نداریم نتیجه زحمات دانشمندانمان را زیر سوال ببریم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این سوال که علم بهتر است یا ثروت می توان جواب داد که هم علم خوب است و هم فناوری و تکنولوژی و باید بدانیم که علم زیربنای تکنولوژی و فناوری است و باید قدردان زحمات اساتید، دانشمندان و دانشجویان باشیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به دلیل آن است که تحقیقات ما براساس 3 دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظام های سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون داده های علمی و مقالات علمی است، حرکت می کند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ تر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیات های علمی انگیزه لازم را برای انجام تحیقیقات کاربردی داشته باشند و من برای این موضوع برنامه و پیشنهاداتی را تدوین کرده ام که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس این شیوه نامه ها را اجرایی خواهم کرد.

زلفی گل تاکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش می کنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از رساله ها و پایان نامه های دکتری ایجاد کنم. نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد کرده تا آنها بتوانند تحقیقات خود را در راستای نیاز جامعه انجام دهند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را به خوبی انجام داده اند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم، باید سه اصل را مدنظر قرار دهیم، بیان کرد: برنامه باید یکسری ویژگی های کلیدی داشته باشد، از جمله آنکه سرمایه های کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی دچار افت بها نشود، بلکه هم افزایی داشته باشد. اصل دیگر آن است که آیندگان برای برآورده کردن نیازهایشان دچار مشکل نشوند، بلکه علاوه بر نیازسنجی، نیازآفرینی نیز در آن وجود داشته باشد و به عبارت دیگر علاوه بر نیازهای نسبی به مزیت های ایجادی نیز توجه شود. اصل سوم نیز آن است که محیط زیست مادی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آسیب نبیند.

زلفی گل ادامه داد: برخی نمایندگان سوالاتی را از من پرسیده اند که نشان می دهد آنها تنها سیاست های اجمالی کلان و راهبردی من را مطالعه کرده اند، در صورتی که من یک برنامه تفصیلی شامل زمانبندی لازم و اقدامات عملی نیز به مجلس ارائه کردم و با خواندن آن بسیاری از سوالات نمایندگان پاسخ داده خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها هستند که موجب تحقق آرمان های یک جامعه می شوند، زیرا تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست، به همین دلیل دانشگاه ها مورد توجه ویژه هستند، برای آنکه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند.

وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملا کارشناسی و عملیاتی است.

زلفی گل اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی قدرت بی نظیری به دانشگاه های ما داده است و این بیانگر آن است که انقلاب اسلامی برای دانشگاه و دانشمندان ارزش قائل است، قانون هیات های امنا، استقلال خاصی به دانشگاه های ما داده است. بدیهی است که دانشگاه های ما از این اعتمادی که جمهوری اسلامی به آنها کرده، باید به بهترین نحو استفاده کرده و موجب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

زلفی گل با بیان اینکه از پتانسیل هیأت امنا استفاده خواهیم کرد، گفت: امروزه بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیأت‌های امنا استفاده می‌شود لذا در صورت اعتماد نمایندگان به اینجانب ، بعد نظارتی هیأت‌های امنا را نیز فعال کرده و از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم و دانشگاه‌، پلشتی و ناآراستی وجود دارد، تأکید کرد: علم، نور و شفافیت است به همین دلیل هنگامی که فردی دانش خودش را منتشر می‌کند همه دنیا آن را بررسی، نقد و اصلاح می‌کنند ما نیز باید از علم یاد بگیریم چرا که وزارت علوم هستیم و باید شفافیت را در این حوزه گسترش دهیم. با توسعه شفافیت از پلشتی جلوگیری می‌شود از طرفی به جای فرهنگ مچ‌گیری باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را رواج دهیم.

وی با اشاره به لزوم افزایش تعامل وزارت علوم با مجلس و شوراهای عالی ادامه داد: با افزایش تعامل با نمایندگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای علوم و تحقیقات و فناوری می‌توان از ظرفیت آنها برای ارتقاء دانشگاه و دیپلماسی علمی استفاده کرد.

زلفی گل ادامه داد: یکی از چالش‌ها در حوزه آموزش عدم توزیع متوازن و استفاده از رشته‌های تحصیلی است، متأسفانه امروزه استعدادهای برتر در رشته های مختلف به صورت متناسب توزیع نمی‌شود و این امر موجب بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. همچنین تقاضا برای رشته‌های پایه و علوم انسانی کاهش پیدا کرده در حالی که پایه و اساس علم، رشته‌های علوم انسانی و پایه‌ای است از این رو باید با سیاست‌های فرابخشی و تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای این موضوع مهم تدبیری اندیشیده شود؛ تحقق این امر در گرو عزم فرابخشی است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سرفصل های دروس نیاز به روزرسانی دارد، خاطر نشان کرد: به روز نبودن سرفصل‌ها و نادیده گرفتن مهارت‌ها یکی از چالش‌های حوزه آموزش است چرا که جامعه تنها به تحصیلات تکمیلی نیاز نداشته بلکه تکنسین و آموزش‌های مهارتی نیز از الزامات مهم است لذا دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و این دانشگاه‌ها به راحتی قابل توسعه در کل کشور بودند چرا که به امکانات سنگینی نیاز ندارند.

وی عدم رصد دانش‌آموختگان را یکی از چالش‌های حوزه آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت علوم باید دانش‌آموختگان را پس از تحصیل با استفاده از دانش آماری رصد کرده و برای معاونت پژوهش‌های عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانش‌آموختگان تعریف کند تا مشخص شود شغل چه تعداد از دانش آموختگان با تخصصشان هماهنگ است.

زلفی گل با اشاره به لزوم توجه به میان رشته‌ای‌ها و چند رشته‌ای‌ها گفت: با سیاست‌گذاری مناسب، تحقیقات چندرشته‌ای و میان رشته‌ای را توسعه خواهیم داد چرا که این امر موجب گسترش فرهنگ کار تیمی می‌شود. همچنین در حوزه سیاست‌گذاری پژوهشی نیز یکی از مشکلات جدی کشور کم بودن نقش دانشگاه در جامعه است از این رو باید از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده شود و تلاش می‌کنیم تحقیقات را کاربردی‌تر کنیم. در حوزه پژوهشی با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم و آن اینکه برای رشته‌ها مأموریت عام و خاص تعریف نشده است که در دوره آینده برای تحقق این امر برنامه خواهیم داشت تا بتوانند به مرجعیت علمی رسیده و در دنیا همچون خورشیدی در سپهر علم دنیا بدرخشند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارک های علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارک های علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد، در این رابطه خلاءهای قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود تا حمایت بیشتری از شرکت های دانش پایه صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فناوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری در ابتدا شرکت های دانش بنیان را احراز صلاحیت می کند و سپس نسبت به حمایت آن ها اقدام می شود در حالی که باید از شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس نیز حمایت صورت گیرد.

زلفی گل درباره برنامه های فرهنگی خود، گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می کند، وقتی تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ جدید با خود به جامعه آورد و فضای مجازی نیز با خود یک فرهنگ جدید ایجاد کرد، منظور از این گزارش این است که اگر به دنبال پویش و پالایش فرهنگی هستید باید در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری کنید.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر می خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم از تمام پتانسیل‌های تشکل‌ها و انجمن‌های علمی نهایت استفاده را ببریم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار